JAS 39 Gripen 1/48
Proosen har druckit för mycket Red Bull eller något då han verkar ha fått vingar. I alla fall i huvudet!
Har suttit och knåpat med min Grip några dagar nu…igen….
Få se hur länge det håller i sig den här gången? Det har ju debatterats lite om rätta färgerna till just Gripen och en sak är säker, lite inte på det Italeri anger som lämpliga färger!
Skaffade de färger som ritningen anger, Modelmasters akryler. Efter att ha lackat undersidan tyckte jag att den såg aningen mörk ut men ville ändå få på den något mörkare nyansen som ovansidan har. Nu börjar det skojiga, ovansidan är mycket ljusare än undersidan. Helt fel med andra ord.
Blandar en egen nyans imorgon som bättre matchar de bilder jag har på Gripen. Ovansidan är bra i nyans så den duger tycker jag, men ta en titt på bilderna så förstår nu hur galet det är med Medium Grey 4746 acrylic under!
Körde hur som helst med "korvmaskering" av häftmassa för att få en fin soft skiljelinje mellan färgerna och det lär väl bli så imorgon igen när den ljusare undersidan åker på.
Såg också att jag missat att göra nya "flärpar" på sidorna av pitotröret. Gjorde ett eget av lite rostfri tråd och en snutt kanyl för att inte riskera att bryta av det. Nu sticks min Grip istället för att gå sönder 
Niclas
Hej Niclas
P.Lundin har ställt ut Gripen ,Viggenoch Draken i montern nyss,
dom är gråmålade och jag tycker dom ser bra ut i nyans.
Han köpte MM :s akryl till dessa, kolla med honom !
Thomas

Tack Thomas!
Vet redan att han använt en annan kulör undertill än den som står i ritningen. Ovansidan är lika här som på hans kärra men som du ser blir det liksom fel med det Italeri vill att man ska måla undersidan med. Nåja, det är snart tillrättat.
Kom på att jag grejat lite med saker jag lyckades paja eller inte litade på gällande hållfastheten.
Fick bli nya fenor/antenner på ryggåsen och under buken av mässingsplåt samt pitotrör i nosen och på fenan av rostfri tråd och en stump från en kanyl. Nu håller det att hantera utan risk för avbrutna grejer.

Niclas
Ja tillverkarna lägger inte ner mycket tid på färgresearch. Man önskar att de kunde nämna vad orginalfärgen heter i byggbeskrivningen, inte bara referera till nåt färgnr. i humbrol eller modelmaster. Gripen är som tur är målad med färger som matchas direkt med Fs 595 se länken.

Det var din Grip som räddade min så att säga, har just avslutat en session med sprutan och ska strax ned och ta rätt på sprutan innan avmaskering sker.
Ser så mycket bättre ut med denna nyans som du valde istället för den inverterade variant som Italeri vill ha.
Kommer nya bilder så småningom.
Niclas

Kul att man kan vara till nytta hehehehe. Jag ser framemot lite bilder på din grip, men jag kanske kan få se den live på lördag.

Patrik
Men vad tusan Niclas!!! 3:e flygplanet i rad?? Jag har svårt att andas nästan, snart kommer du väl och säger att du slängt alla bilkartonger oxå!! Detta ska bli kul att skåda på Lördag, för du vågar väl inte lämna den hemma?
Ser ju riktigt bra ut so far.
Peter

Du Peter, jag kan slänga en bilkartong på dig om du vill! Bara så du får testa något blankt som sticker i ögonen i solljuset.
Vi får väl se vad som kommer till Ornäs på lördag, bara för att jäklas tar jag med mig en barkbit och morakniven och gör ett flaskskepp.
Gripen har fått ny färg men nu får jag inte till skiljelinjen mellan de två istället, den satt som en smäck första vändan då nyansen var fel. Nu är nyansen rätt men den sitter inte på rätt ställe 
Nåja, det är en dag imorgon också så det ordnar sig. Gjorde ordentliga mallar uppskalade från ritningen så hamnar det fel igen så är det helt klart SBS-relaterat.
Niclas

#9 Det var mycket Low vis! Eller topphemlig?
Stefan - Modellbyggare

Jag säger då det!
Nä, fram för de gamla hederliga färglada märkningarna på flygplanen!

Så där blev det med mina dekaler också bara skit…. så jag beställde nya av Rebell hobby. Jag lyckades att slarvade bort den så jag var tvungen att beställa en ny. När den kom hem i lådan så helt plötsligt så dök den första beställningen upp. Det eså att man kan börja gråta….. så du kan få den för en billg peng om det kan vara något av intresse.
Patrik

Nämn ditt pris så är jag helt klart intresserad, för det här var ju inget skojigt alls.
Fast jag har lite svårt att förstå hur man gör sin research när man lyckas kränga ut såna här fadäser. Jag menar, dekalerna och färgen är ju vad Italeri själva tycker att man ska använda!
Niclas

Jag tar med den på lördag så får du se om det kan vara något att ha
Patrik

Toppen!
Jag tar med min grip så kan jag kanske sitta där och sätta dekaler.
Niclas

Så ordnade Patrik så jag fick nya dekaler till min grip, å vilka dekaler sen!
Two Bobs är fantastiska att arbeta med, kan varmt rekomendera dem till alla som hittar något passande i deras utbud.
Om jag fattat det hela rätt så är de här tre alternativen egentligen till JAS 39A och inte C men det strundat jag i och gör en WIF-JAS av det hela. Få se om jag skaffar en A-version och gör något av de andra två som följde med på arket?
Nåja, lägger med en bild på ett halvfärdigt dekaleringsjobb.

Niclas

#16 Säger som grabben här hemma: Mycket najs! 
Stefan - Modellbyggare

Kanon !! Det blev ju bra till slut. Jag har redanbeställten av Thomas. Blev sugen på att bygga en ensittsig när min blev klar. Dekalerna gör sig bra mot färgen.
Patrik

Tack ska ni ha och ett särskilt tack till dig Patrik, räddaren i nöden!
Kanske Thomas tar hem en extra eller så, då ryker den åt mitt håll direkt 
Nu ska jag göra klar andra sidan på maskinen också sen lite mattlack på det innan detaljmålning och slutmontering vidtas.
Niclas

Det ser jag framemot att se när den blir klar
Patrik
Nog för att det är hjul och vingar på denna kärran Proosen men dåligt med tobaksreklam tycker jag ,,,,,,,ser snyggt ut ….
Gismo

Men den har ju formen av en bevingad cigarr så det kanske duger så? 
Niclas
Ja då allt med vingar på är ju häftigt ,,,,,har man sedan sett Jas flyga blir man ju ännu mera impad av denna kärra den är ju fin i luften om man jämför med Viggen,,,,Viggen är ju inte snygg utan bara brutal ….rå kraft