Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 4266 ggr
Magnuzk
0

Frågor om J26 26001

Hallå där ute i modellbyggarvärlden!

Jag har några frågor om J26 26001, P-51B "Z Hub" som väl var den första Mustangen i Sverige, och hoppas att det är någon som kan hjälpa mig. Jag har forskat lite, men har inte hittat svaren. Egentligen är det inte så vikitgt, men jag är nyfiken då mitt nästa bygge blir denna.

1. Den borde ha varit Olive Drab och Neutral Gray när den landade. När fick den de svenska grön/grå och när blev den silver?

2. När togs "Z Hub" bort från nosen? Jag har sett bilder på 26001 i grön och i silver, men ingen har "Z Hub" kvar. En följdfråga är, hade 26001 "Z Hub" och kronmärken samtidigt?

3. När togs kulsprutorna bort, och när de var borta, hur såg det ut över portarna?

Tror det var alla jag hade.

Magnus.

karlrobert78
0

Jag har sett bilder, och byggt den förlagan, när planet var metallrent och fungerade som stabsflygplan på F 16 och det kortet var taget 1950. Borde väl ha grönmålats och märkts om när det kom till Sverige, eller var det nödlandning?

Finns en bok om Svenska P-51 samt en bok som heter "Nödlandningar över Sverige" - titta och se om du hittar något, borde finnas på ett välsorterat biblotek!

//Marcus

sponny
0

Enligt boken Nödlandning - Främmande flyg i Sverige under andra värlskriget (sid 66) var den första Mustangen i Sverige individen 43-12126.

Första Mustangen

Den 15 april genomförde Air Support Command inom 9:e amerikanska flygvapnet olika jaktuppdrag i Tyskland. 2/Lt. Phillips ingick i 354 Fighter Group och flög en P-51B Mustang, 43-12126, när man i trakten av Trent tappade kontakten med honom. När övriga i förbandet såg Phillips senast befann man sig utanför Lübeck. Vid 13-tiden passerade en P-51 in i trakten av Laholm och vittnen såg att extratankarna fälldes i samband med inpasseringen. Några minuter senare totalhavererade planet vid Skummeslöv S Laholm. Föraren påträffades omkommen 50 meter från haveriplatsen.

Letar dock vidare efter info om din individ.

J35B
0

Några halva svar: Z-Hub målades om i de vanliga svenska grön/gråblå när den sattes i svensk tjänst, troligen ganska omgående, dvs redan 1945.

Och nej, den flög aldrig med kronmärken och Z-Hub, åtminstone inte i svensk tjänst. De nödlandade flygplan som provflögs utan att vara i FV-tjänst försågs med annan typ av tillfällig märkning, t ex den nödlandade Bf 109G-10 som fick sina tyska kors övermålade med gula kors på en blå fyrkant . Men ibland nöjde man sig med att helt enkelt måla över nationalitetsmärkena och jag är ganska säker på att jag sett en bild på Z-Hub med texten kvar på nosen och USA-märkningen övermålad. Dock utan kronmärken.

Kulsprutorna togs bort vid översynen innan planet sattes i FV-tjänst. Har för mig att det innebar att man ska ta bort dem helt och hållet (så gjorde jag när jag byggde min gröna J 26) och har för mig att det byggde på ett tips jag fått, dvs att öppningarna inte ska synas (som på en fotospaningsspitfire). Det är svårt att se på de få bilder som finns. Men om du ser på den här bilden tycker åtminstone jag att det ser ut som om de är helt borttagna (dvs att inget syns av dem).

http://www.silvervingar.se/J26_ex_Zhub_26001_vD_F16.jpg

Här hittar du bilder på Z-Hub, både före och efter ommålning, samt som metallren.

http://www.silvervingar.se/Beredskapstid.html

Magnuzk
0

Tack för svaren!

Det skulle vara någorlunda korrekt alltså att ha den i svenskt grön/grå med kronmärken och F16, och med ksp-portarna övertäckta på något vis, funderar på att göra små fyrkanter av bare metal och sätta dit. (Mina svenska färger kommer nog att bli Humbrol 117 och 126.)

Magnus.

karlrobert78
0

Nja jag hade nog tagit Hu:116 och ljusat upp lite, den stämmer mer med Grön 325. Den absolut bästa kulören att utgå ifrån är Tamiya XF-61. Till undersidan skulle jag använda Hu:175, men var inte de inte metallrena under?

//Marcus

karlrobert78
0

Ångrar mig, enligt Kronmärkt var de blågråa undertill!

//Marcus

Magnuzk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har lyckats hitta en bild på Z-Hub när den har stjärnor övermålade:

Är det säkert att den målades i den svenska gröna och grå innan den blev silver tror ni? Det finns bild när den är grön, med vit nos och "D" och kronmärkt, men svart-vit så det är omöjligt att se nyanserna.

Magnus.

WildeSau
0

Kolla boken om J 26 Mustang s.44.

F 16 vit D i svenskt olivgrön / ljust gråblå

Ovansidan målad i en mörk färg på ovansidan utan färgskiftningar på fenan.
Undersidan målad i en ljus färg utan tecken till det vita bandet på landställsluckan.

Kontrasten i nyans mellan över- och undersida är stor.

På svartvit film blir den svenska ljust gråblå betydligt ljusare än t.ex neutral grey.

På bilderna med originalfärg i #7 har du endast en liten skillnad i nyans mellan över och undersida, ett övermålat fält på fenan i avvikande färg samt det vita fältet kvar på vingens över- och undersida.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Magnuzk
0

Tack WildeSau, jag tror att du har besvarat frågan bara genom ditt svar där. Den där boken om J26 vill jag ha, men ska se om jag kan hitta den på biblioteket igen.