Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettnyheter
Läst 1869 ggr
IKV91
0

Tamiya nyhet

Hej!

Bifogar en länk på höstens nyheter från Tamiya.

http://www.tamiya.com/english/hobbyshow/index.htm  

Personligen så tycker jag att JSU-152 är mest spännande.

Roger

gismo76
0

Personligen gillade jag denna bäst ….1/20 Ferrari F60 inte varit så mycker formel 1 bilar från dom det senaste ju…Redan lagt en preorder på 1 från HLJ.

Gismo

Joppo
0

Håller med dig Roger… JSU-152 är ett riktigt brutalt monsterGlad

Mig veterligen finns det inga direkt bra modeller av den heller i nuläget. Zvezda har gjort en vet jag, men den har ganska "mjuka" detaljer och har väl inte fått nån toppkritik… Sen tror jag Dragon har en riktigt gammal modell(preCAD) också, men ska ha vissa dimensionella problem…

Har faktiskt väntat på att nån ska ge ut en vettig byggsats av denna best… Klockrent att det blev TamiyaGlad Så länge det inte är nån återanvändning av några gamla formar kommer nog modellen att bli en hit…

[Hayabusa]
0

Personligen, så tycker jag att Tamiyas Spitfire Mk.IX i skala 1/32 känns väldigt spännande. Eduard har faktiskt också en Spit Mk.IX i skala 1/32 på gång! Båda är helt nya formar, känns väldigt bra…

/Stefan

[Eimmot]
0

Skulle vilja se att Tamiya fixar fram några topcoats typ Satin, Gloss och Flat i burk som man kan airbrusha och inte bara som spray.

IKV91
0

#2 Jag tror att 152:a kommer ha en den gemensamma delar med deras JS 122 (35289) vilket är en mycket trevlig modell.

Jag funderade på att bygge AFV club T34 Clear edition men denna hamnar på byggbordet så fort jag kan få hem ett ex.

Roger

IKV91
0

Jag hittade lite mer på Track link.

http://www.track-link.net/forum/news_industry/17195

Roger

Joppo
0

#5 Ahh nice… Det låter bra det…
Det blir nog att jag beställer en ocksåFlört

#6 Lite svårt att tyda bilderna, men det ser ut bra ut iaf

Exelon
0

Såg att det kommer mer färg, då är det bara att köpa dom med…Skrattande

IKV91
0

Hittade fler bilder!

Skrolla ner!

För er som kan läsa japanska så får ni gärna återge vad där står.

http://www.gannet.jp/fr/topics.cgi

Roger

Exelon
0

Den där spitfire´n ser väldigt trevlig ut…Skrattande

starhawk
0

#2: Jag har den där Zvezda-versionen eller rättare sagt den Italeri-packade versionen av den, jag tycker inte den verkar särskilt mjuk. Fast hur passningen är vet man ju inte, men när det gäller kvalite så är det ju så att Tamiya är alltid Tamiya! Alla mina byggda vagnar är Tamiyaor. Så jag funderar hur jag skall göra, bygga den här eller "byta upp mig" till en Tamiya.

En annan intressant punkt på listan är "Paint retarder for acrylics" "alla" pratar ju om att man behöver det när man sprayar Tamiyafärg eftersom den torkar så fort. Min enda erfarenhet på den punkten är Tamiyas primer, men den kommer ju i sprayburk så där har dom kanske lagt till en retarder redan från början

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
0

Dragon JSU-152

Dragon ska tydligen också släppa samma ryska best… Men jag kommer nog att lägga mina pengar på Tamiyan…

IKV91
0

Intressant!

#13 Intressant Samma här! Jag gillar Tamiya.

Tänker köpa lite ryssar som lastar ammunition och några lådor av miniarts 152mm lådor när dessa kommer.

Roger

IKV91
0

Jag spanar aktivt efter Tamiyas nya ryssvagn och hittade följande om deras sprifire i skala 1:32.

http://www.tamiya.com/japan/products/60319spitfire_mkixc/index.htm

Bilder är fina,översätta något webbprogram får ni göra själva.

Man kanske skall testa ett flygplan!

Roger

IKV91
0

Hej!

Flera bilder på vad som skall vara Tamiya JSU-152.

missing-lynx   

Ser ut att bli ett trevligt bygge!

Roger

Joppo
0

Du är bra sugen på denna modell va?Skrattande

Jag tycker den ser jättefin ut… Coolt att de gjort pansarplåtarna och de gjutna delarna i den distinkta "ryssfinishen".

IKV91
0

#17 Ja det är svårt att dölja.

Jag beställde/förbeställde hem Tamiya Mathilda av puma hobby, den skall komma i nästa vecka. Jag passade på och fråga när man skulle kunna förvänta sig JSU-152. Han angav att den skall komma i december. Så med lite tur kan man få ihop en 152:a och några berusade ryssar som firar nyår under julledigheten.

Eftersom jag är ledig idag och har tid så påbörjade jag ett nytt projekt idag på FM. En Tamiya Panther med zimmerit. Jag har klistrat Atak zimmerit för första gången och det ser ut att bli bra.

2009 blir mitt mest produktiva år hittils när det gäller plast. Frågan är vad jag inte har gjort istället.

Roger

Joppo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kolla vad jag hittade RogerGlad En högupplöst bild på din favvotank… Nu får du nåt fint att titta på till morronkaffet…

IKV91
0

#19 mm kaffet smakar bättre.. Det finns lite info på Tamiya japanska hemsida.

Jag tycker att deras Steyr ser trevlig ut

http://www.tamiya.com/japan/products/35305steyr_corps/pimg.htm

Roger

IKV91
0

Fler bilder finns här.

http://www.sembado.com/photo/49th_ths/2.html

Roger

Joppo
0

NiceGlad 152:an såg fin ut som vanligt… Även figurerna såg bra ut… Är inte så förtjust i Tamiyas gubbar vanligtvis, men dessa såg ut att hålla hög klass.

På sida 3 finns en flaska som kallas Limonene cement… Nån som vet vad det är bra för? Gogglade lite utan resultat..

[Eimmot]
0

En översättningsgrej, google translate, översatte till detta:

"Kännetecknas av limonen ökade snabbare än konventionell torkning. Vi kan täcka svagheten i den inledande lim kraft som en följd."

Tungan ute

Greenhorn
0

#22 Tamiyas Limonene är en ny typ av miljövänligt plastlim och består till 99% av citronsaft.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

…………….. not CoolSkrattande
Det blir nog till att införskaffa ett sådant exemplar och testa egenskaperna när det börjar säljas i svedala.

Joppo
0

#23 Det där blev man ju klokare av Flört

#24 Din skojargubbeGlad

[Eimmot]
0

#24 Du är nog inte långt ifrån faktiskt. mr Hobby(Gunze) har faktiskt redan Mr Cement Limonene ute på marknaden.

Limmet ska vara gjort av en förnyelsebar källa och ska tydligen lukta mycket apelsin, istället för thinner. Alltså ett miljövänligt lim typ.

Joppo
0

Kolla här Roger: http://www.hlj.com/product/TAM35303

Den går att köpa nuSkrattande

bosnafly
0

det måste jag skaffa,kan man dricka det oxå,apelsin o citron är ju gott?Obestämd

www.bosnafly.n.nu

NBISaladin
0

Limmet: det är vad jag förstått en typ av vässad citronsyra. Det fräter på styren, men får väl anses ganska så ofarligt. Räligt att dricka, du får nog lättare frätskador i svalget!'

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Joppo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte precis nåt liknande lim från Italeri. Det luktar ungefär som de gula godisarna på bildenGlad Betydligt trevligare än etylacetat mao…

Det har ingen frätandevarning på tuben och det gav mig inget obehag när jag testade att ha lite på huden. Dock skulle jag nog inte testa att äta av det… Även fast man blir lite sugen av den goda doftenSkrattande

Tyvärr tycker jag inte att vidhäftningen är så bra jämfört med etylacetatet och torktiden är väldigt lång… Jag kommer inte att sluta använda mitt Tamiyalim.

Men det är nog ett bra alterantiv om man vill bygga lite med sina barn.

NBISaladin
0

#30: Mums…

Jo, jag håller med: inte samma bett som vanligt lim eller etylacetat, men kanon när man bygger med barna!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

gismo76
0

Fick min Ferrari F60 från Hlj idag mycket skumt skickat denna gång bara. När jag öppnade dörren så ligger det ett paket på golvet utanför dörren, bor i lägenhet. Brevbäraren brukar ju knappt bära ut annat än brev annars och hur dom tänkt få in denna i dörren vet jag inte. Kanske är något nytt dom börjat med är ju tråkigt om någon skulle sno paketet bara.

Gismo

berfrund
0

Det måste vara något nytt för jag har fått två paket på kort tid på samma sätt!

Brevbäraren knackade på och lämnade vid dörren vid båda tillfällena!