Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 4223 ggr
Hogge38
0

Airfix Spitfire Mk PR.XIX 1/72.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev mycket glad när Airfix äntligen fick seriösa ägare som hade för avsikt att utveckla nya produkter och inte bara ge ut ständiga "reissues av gamalt skräp. Och nu börjar nyheterna nå butikshyllorna i snygga röda lådor som riktigt skriker -Köp mig! Sen är de så billiga att man får tre stycken för priset av en Hasegawa. Flera gamla godingar får nya formar som Spitfire, Harrier, Mig 15 och BAe Hawk. Hoppas Airfix fortsätter att göra nya formar till sina gamla klassiker som t.ex. Defiant, Fulmar och Lysander.

Först ut på byggbordet är Spitfire MK PR.XIX (Sv. Flygvapnets S 31) Satsen har nedsänkta panellinjer, fina detaljer och en för skalan helt ok cockpit, synd bara att ingen instrumentdekal följer med. Landningsstället och lucka är gjutet i en del på klassiskt airfix vis. Dekaler till två maskiner följer med, RAF och Sv. Flygvapnets S 31. Tyvärr har de svenska dekalerna fått helt fel färg! Som tur är har MaestroDecals ett fint dekalark till S 31 för beskedliga 50kr. Hoppas Airfix fixar färgerna och lägger till en instrumentdekal till nästa batch.

Jag passar även på att pröva de nya akrylfärgerna från Humbrol. Jag sprutade cockpit med No 78. Jag spädde den med vatten och jag tyckte den flöt fint i sprutan. Hoppas att färgerna fungerar bra då de finns många användbara kulörer i serien.

bosnafly
0

ser fint ut har sån spitfire med i bygghögen,var köper du dina vattenbasera humbrolfärger`?

sani

www.bosnafly.n.nu

Hogge38
0

Jag köpte mina på Bromma Hobby.

http://www.brommahobby.se/

bosnafly
0

kan man köpa via nätet?vad kostar de st?

sani

www.bosnafly.n.nu

[Hayabusa]
0

Airfix "nytändning" lovar gott. Bra passform på denna Spitfire, har jag hört. Har själv byggt Airfix nya Bf109:a och den hade utmärkt passform och gjutkvalitet. Vissa brister har den, det är sant, men inget allvarligt i mina ögon. Airfix nya Mosquito i skala 1/24 lär vara väldigt fin.

/Stefan

Hogge38
0

Jag har målat och satt ihop cockpit, jag hittade några instrumentdekaler i skräplådan som jag satte dit. Jag målade en stripp maskeringstejp gråvit och använde som bälten. Jag vet inte hur mycket som kommer synas när allt e klart. men Airfix har gjort en snygg cockpit så när som på instrumentbrädan.

WildeSau
0

Pavla har en uppsättning kameror som jag kan rekommendera.

Köpte mina på Modelimex.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Roca
0

Ser bra ut Hogge! Jag har samma byggsats, samma dekalark och till och med samma färger liggandes hemma, väntandes på att bli byggt. Ska bli kul att se ditt bygge framskrida och få lite inspiration, samt se hur färgerna funkar!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Hogge38
0

Nu har jag lagt första lagret PRU Blue med Humbrols nya akryl. Den förtunnas utmärkt med vatten och flyter helt perfekt genom sprutan. den verkar täcka och fästa bra på plasten. Ajax löser effektivt alla färgrester i sprutan. Ytan blir inte riktigt lika fin som med Gunze men nära.

Jag förtunnade med vatten tills konsistensen blev som mjölk. Jag använde en fin nål i sprutan (0,2mm) och trycket va 2 bar.

Ps. färgen ser anorlunda ut irl.

Fanders
0

Min brorson fick ett nybörjar-kit av mig i julklapp och det var just humbrols akrylfärg i den. När jag coachade honom med bygget provade jag att måla lite med den färgen och den var ju kanon att arbeta med. Att den är luktfri och kan förtunnas med vatten är ju guld värt. Jag har aldrig provat den i spruta dock. 

Var har du köpt den där vita paletten? Den såg väldigt smidig ut!

Hogge38
0

Paletten kommer från Panduro.

Hogge38
0

Nu har jag målat och lagt på ett par lager Pledge. Färgen är väldigt matt och ytan blev rätt sträv, svårt att få riktigt blankt. Undrar om man ska prova någon annan förtunning för att få en slätare ytan. Jag vet inte vilken finnish det va på flygplanen i verkligheten men jag kommer köra sidenmatt slutfinnish.

[Orso]
0

Ett litet tips.

Lägg aluminiumfolie i paletten så är det bara att byta ut den . Inget problem med rengöring. Spiten ser fin ut.

Hogge38
0

Jag har fått lite problem med Maestrodekalerna. De reagerar inte på Micro Sol, det händer ingenting när jag penslar på, dekalen mjukas inte upp. Någon som har erfarenhet av liknande problem?

Hogge38
0

Dekalerna visade sig va en riktigt svåra att få på plats snyggt. Flera problem uppstod.

1. Dekalerna va styva och reagerade inte på Micro Sol.

Lösning: Använde Pledge som dekalvätska efter ett tips på nätet.

2. En del dekaler gick sönder i småbitar, t.ex. de vita siffrorna.

Lösning: Jag penslade dekalerna med dekallack från Microscale och köpte ett dekalark med vita siffror.

3. Den vita dekalen till spinnern var för kort.

Lösning: Målade för hand.

4. Vissa dekaler, speciellt småtexterna blev silvriga i dekalfilmen.

Lösning: Hoppade helt enkelt över de flesta små texterna, blir ändå sällan snyggt med massa småtexter i 1/72.

Jag har lärt mig en hel del nya knep som jag kommer ha nytta av i fortsättningen, speciellt tricket att använda Pledge som dekalmedel.

Nu återstår bara lite småpyssel som att måla propellerspetsarna gula, sätta dit lite smådelar och spruta på ett lager klarlack.

J35B
0

Ser riktigt bra ut, kul att se en modell jag tänkt bygga länge nu. Nyansen på det blå ser fin ut den med.

En liten sak bara: Siffrorna på fenan ska inte vara vita, de ska vara gula. Det fanns länge en missuppfattning om att de skulle ha varit vita, men det finns färgbilder som ger svaret.

Har använt dekalerna på ett tidigare S 31-bygge och känner igen mig i det som du beskriver, de är inte lätta att jobba med. Dessutom är de blå och gula nyanserna lite för bleka, vilket också krånglar till det när man ersätter de vita siffrorna med Flying Colors gula. De är (mer korrekt) mörkare i färgen, så det blir inte helt perfekt det heller. Och att byta ut kronmärkena funkar inte heller, eftersom de har en avvikande dimension från standarden. En svår nöt att knäcka…

Hogge38
0

Jag kommer nog att göra målningsmasker till kronmärkena nästa gång och måla de röda linjerna på vingarna.

Hogge38
0

Då Va Spitfiren äntligen klar. Ett bygge som gav blandade känslor. Själva byggsatsen är lättbyggd och avsaknaden av instrumentdekal märks inte när huven är på. Panellinjerna är kanske är lite grova och hjulhus och ställ är lite enkelt utförda men det kan jag acceptera då detta är en budgetmodell. Vad som inte är acceptabelt är att Airfix missat så grovt med de svenska dekalerna att de inte är användbara. Vi får hoppas att Airfix rättar till detta så fort som möjligt.

Det finns fortfarande S31 dekaler från Maestro att köpa men arken är gamla och måste behandlas med "liquid decal film" för att de inte ska gå sönder. Innan man målar på dekalfilmen måste man se till att dekalarket inte är böjt annars kommer dekalerna bli böjda och kommer då att fästa dåligt.

I slutändan blev det dock ett godkänt resultat. efter lite lätt nedsmutsning med utspädd oljefärg fick modellen en rätt angenäm halvblank finish så ytterligare lackning känndes onödigt. Jag har ännu inte forskat i hurvida siffrorna va vita eller gula eller om båda varianterna användes men med hjälp av photoshop ändrade jag en av bilderna och rent esteiskt passar de vita bättre till maskinen med vit och blå spinner, så om ingen slår mig i huvudet med o-omkullrunkliga (roligt ordSkrattande) bevis så tänker jag inte byta till gula siffror.

J35B
0

Tja…bevis och bevis… Gula siffror var standard på svenska spaningsflygplan under åren 1944-64 och det finns även flera färgbilder (bland annat i "Kronmärkt" som visar samtida S 31:or med gula fensiffror. Att olika färger skulle förekommit på olika individer är förstås möjligt, men knappast troligt eftersom alla planen ju var stationerade på samma flottilj.

Under 70- och 80-talen trodde man att siffrorna var vita, men senare forskning - och de färgbilder som hittats - gör att det mesta nu ändå tyder på att de var gula.

Å andra sidan håller jag med om att de vita är mycket snyggare till det ljusblå! Och snygg är även modellen. Bra jobbat!

johannespanzer
0

Väldigt tjusigt slutresultat och spännande läsning, tack hogge!

Hogge38
0

Jo det är sant som du säger, jag låg och läste kronmärkt i morse så jag ska byta till gula siffror. Finns som du säger, ingen enkel lösning på problemet.  Men det är en vacker kärra!Glad

Uppdaterar inköpslistan med gula siffror 1936 - 1962 från Flying Colors a 35kr