Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 2996 ggr
johannespanzer
0

skyttevärn ostfront 1:35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte riktigt var detta slutar än.

Det började här (posterna #10 -#14)

Vet inte riktigt vad det heter heller? Skyddsvärn? Troligen östfronten, sent 43 eller ännu senare. Har några academygubbar från ardenneroffensiven som jag tänkte lägga in.

Fuchslosh?

Brüstung?

Brustwehr?

johannespanzer
0

2

johannespanzer
0

Behöver lite tips här:

Ska jag ta glasspinnar eller pinnar som tak? Lutar åt pinnar. Dock är det vinter nu, så jag har inte så många som jag önskat.

Sen funderar jag på hur jag skall göra där dioramat "tar slut" ska jag snedkapa pinnarna där som i genomskärning eller? Låter petigt kanske, men det är såna smågrejer som gör bygget tycker jag.

Fanders
0

#2 Coolt dio! Blir spännande att följa detta!

Jag tycker att du ska köra på "pinnar" då de ser ut som stockar. Finns ju cylinderstavar i trä också att köpa och använda sig av, men du kanske vill åt det naturligt osymmetriska med riktiga pinnar? Glad

Hoppas jag förstår din fråga rätt nu med snedkapningen och det men vad det gäller "slutet" på dioramat så tycker iaf jag att det är snyggt att det tar slut i linjen med dioramans bas. Som om en skärlaser hade skurit ur landskapet rakt ur jordskorpan liksom.

Något som skulle vara lite coolt med ditt diorama som har jämförelsevis mycket jord är att få dit jordskikten som finns i podsoljorden (som vanligtvis är mycket tydlig i barrskog). En tanke bara Flört

Roca
0

Hej Johannes kul att se dig här på gång med nya byggen! Har väl inga tips direkt, men ska bli kul att följa ditt dioramabygge!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

WilcoX
0

Ser väldigt bra ut så här långt Johnannes! Tycker också att det ska vara ett rakt snitt där diot tar slut.

Ser fram imot mer bild.

johannespanzer
0

Tackar för kommentarer och tips! Skrattande

#3 Fanders, jo stockar blir det. Och snedkapat. Laserutskuret var ett bra sätt att beskriva det jag tänkte!

Det där med jordlagren lät häftigt! Jag har funderat på stenar, men jag får läsa på lite om jordlager.

#4 Roca! Hej norrlandsbyggarkamrat!

#5 Wilcox, jo så ska jag försöka få till det!

Var ut i går kväll som värsta stalkern med en klickkniv i fickan. Vid tunnlarna här nära mig finns det sälgträd (osäkert, men tror de heter så). Knepigt nog var det ovanligt mycket folk ute och promenerade vid 19:snåret, så jag fick cirkulera lite innan det blev fritt och jag kunde hoppa in i snödrivan och skära loss 3 "kvastar". Väckte en skata också som sov därinne och flaxade upprörd iväg.

Sen gick jag hem med de 3 kvastarna, såg helknäpp ut…

WilcoX
0

Nöden har ingen lag Skrattande

Exelon
0

Finns grillpinnar som man kan använda som stockar och dom är i lämplig längd och grovlek. Du har en bra start som det verkar. Lycka till.

Fanders
0

#6 Haha jag ser det framför mig med jamesbond-musik i bakgrunden Cool

Om du är sugen på jordlager och referenser till detta är det bara att googla på just "podsol". Finns mängder av info kring det. Kort och gott kan man säga att den finns i barrskogsmiljöer där marken är tillräckligt sur för daggmasken att vantrivas. Så om du är petig ska du inte göra en podsoliserad jord och sen plantera lövträd ovanpå Flört