Ze Germans are coming!
Blev lite nostalgisk i hobbyaffären här om dagen och köpte Airfix WW2 tyskar i 1/72. Klassiska "bad guys" från min barndom och figurerna är fortfarande rätt coola. Jag minns att jag tyckte officeren, granatkastaren och k-pistskytten va grymast. De fanns/finns även i 1/32 villket va ännu häftigare. Det va dock sällan jag målade dem och om jag gjorde det så losnade färgen snart.
Nu finns det nya färger och material som är bättre lämpade för mjuka figurer än gammal illaluktande Humbrol. Det första jag gjorde va att lägga figurerna i ljumet diskvatten. När det torkat målade jag figurerna med polyuretanlack, när den torkat är figuren mycket styvare än innan. Sen grundmålade jag med matt vit. Jag målade med Vallejofärg som förtunnats med vatten till en mjölkig konsistens. Färgen ska va lite transparant och inte täcka till 100%. När alla detaljer va målade och allt torkat ordentligt målade jag figurerna flödigt med Bistrot Lack medium ek, sidenmatt, förtunnad med lacknafta. Jag tog bort överflödig lack med en torr pensel. Mellan ek var lite i mörkaste laget och jag ska prova ljus ek nästa gång. Nu ska jag bara lägga på ett skyddande lager mattlack.
snyggt,riktigt fina är de
www.bosnafly.n.nu

Coola Hogge!
Mycket fina 1:72or! Snygg diskret basplattefärg också. I mina trakter fanns bara matchbox gubbar i 1:72, så dessa har jag aldrig sertt live, men en kompis brorsa hade väldigt många i 1:32.
Dom där är fräna, men det är som sagt målningen som är lite knepig.
Och knepigt nog (som så ofta händer) har du ovetandes löst ett litet problem som diskuterats om den här mjuka plasten se fanders dioramabygge för mer info) och hur den målas på bästa sätt. Polyurethanlack, den är vattenbaserad, tror jag?
Har du klurat ut hur man filar dessa figurer, och hur man limmar dem?