Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 4272 ggr
[Hayabusa]
0

Jungle Outpost

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har startat ett litet "Julprojekt". Ja, i nuläget skulle man kunna tro att det är ett litet snölandskap. Eller är det månne en krubba..?

/Stefan

[Hayabusa]
0

En Isuzu TX-40 Fuel Truck från Hasegawa (1/72). Inköpt av Peter "Roca". Jättefin liten lastbil.

[Hayabusa]
0

En bild på själva byggnaden. Jodå, det är en klassisk Airfix från 1977 (?).

[Hayabusa]
0

En bild till…

[Hayabusa]
0

Till sist, de båda kartongernas boxart. Vi får väl se hur det slutar…

/Stefan

StefanW
0

Nostalgitripp! Skall bli skoj att se hur det blir.

Stefan - Modellbyggare

Joppo
0

Ser ut som ett kul bygge. Snygg sand har du fått till :)

Mvh Jesper

[Hayabusa]
0

#5 Ja, det är absolut en nostalgitripp Glad Dock måste jag säga att det är en mycket bättre byggsats än jag trott. Inte alls dum, faktiskt. Lastbilen är, som sagt, riktigt fin. Jättebra passform och en hyggligt bra nivå på detaljer. Det enda som inte känns helt 100 är den "lilla" kärran…på något vis känns den överdimensionerad. Jaja, vi får se vad det slutar med.

#6 Tack, Jesper. Det är kul att bygga något som är helt annorlunda. Ändå är det lite anknytning till flyg…Jag har även Airfix " Airfield Control Tower" i bygghögen.  Ska också bli ett litet diorama, är det tänkt. Har köpt på mig några figurer från Preiser som bör passa in rätt bra.

/Stefan

bosnafly
0

fint bygge där,har en själv på gång,med en del pansar,från balkan kriget,flera husruiner mm,en hel del faktisk,har börjat att samla ihop allt sen kör jag igång.min dio ska passa in i hyllan,ca 80cm*30cm o allt skala 1/72.ser framemot din fortsättning,den ger inspiration.

sani

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
0

#0-4: Härligt! Det här ska bli kul! Skrattande

ElLobo
0
[Henke29]
0

Det här diot ska bli kul att följa..
Lycka till Stefan..

[Hayabusa]
0

Tack för alla glada tillrop Glad!

Ja, att det var Veckans Bild för ett tag se´n fick mig att dra igång bygget.

Precis som det står att läsa, så är gjutningarna förvånansvärt fina. Bra mycket bättre än min "Airfield Control Tower". Den känns onekligen föråldrad…Men, i och med att det är ett "simpelt" hus så ska det nog gå att fila till den någorlunda hyfsat.

"Welcome to the Jungle"…

/Stefan

ElLobo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

.

Roca
0

Spännande bygge Stefan! Kul att du tar dig an denna byggnad, själv är jag lite sugen på att börja med Airfix Airfield Refuelling set som jag köpte för ett tag sen.

På Modeling Madness såg jag en bild av ett fint bygge av Hasegawas japanska Starter Truck, från en tävling hållen av IPMS Ghent. Lite inspiration kanske! /Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

Lite uppdatering på detta bygge. Har målat själva "landskapet" i diverse kulörer och även lagt på lite "gräs" och växtlighet. Inte för mycket utan enligt filosofin "less is more". Tycker att det ser hyfsat ut, men samtidigt inte…kan nog hålla på och trixa med färger tills jag blir tokig. Nåja, nästa steg är att airbrusha tunna färgslöjor i sandbeige för att tona bort kontraster.  Som utgångsläge känns det OK, vi får se hur det blir.

Själva byggnaden är grundmålad med Tamiya XF15 "Flat Flesh". Därefter har jag målat tunna skikt av Vallejo Model Air #71081 "Tank Dark Yellow". Trots namnet, så har den färgen en tydlig dragning åt grönt. Min tanke var att INTE få 100% täckning utan jag vill att grundfärgen ska lysa igenom. Det som komma skall, är ytterligare tunna färglager av en ljusare kulör i sand/beige. Därefter oljefärger och lite highlights här & där. Huset är långt ifrån färdigt…det är ett sådant målningsprojekt som kan pågå i evigheter. Måste säja att Vallejo Model Air imponerar mer och mer. Luktar gott också Glad

/Stefan

[Hayabusa]
0

Bild #2

[Hayabusa]
0

En bild till…

Det syns kanske dåligt, men under själva huset har jag lagt lite "skräp" i form av något som ska se ut som halvdöda växter och blad.

/Stefan

Joppo
0

Yeah… Meget smukt som man säger nere i dina trakterFlört

Jag får lite Vietnamvibbar av det hela… Men det är ett WW2-bygge va? Lastbilen ser rätt gammal ut…

PS. Håller med om att Vallejon luktar gott Cool… Citrongodis .DS

/ Jesper

[Hayabusa]
0

#18 Haha, jo…danska lär vi oss genom TV, eller fjaernsyn som det heterGlad. Tack ändå!

Jo, huset skulle nog funka i flera sammanhang, även Vietnam. Har inte gjort någon efterforskning på denna typ av hus, men antar att det finns sådana än idag. Helt rätt, det är ett WWII-bygge. Lastbilen är en Isuzu som fanns i ett 20-tal varianter. Beteckningen var "Type 97" och togs sannolikt fram på 30-talet med förebild från USA. Innan kriget bröt ut, så licenstillverkade man olika brittiska och amerikanska lastbilar i Japan. Därav likheterna med denna Isuzu.

Min tanke är att diot ska föreställa en flygbas någonstans utanför det Japanska fastlandet. T ex Burma eller Thailand. 

/Stefan

bosnafly
0

snyggt,gillar din ideFlört

www.bosnafly.n.nu

Fanders
0

Denna får en att tänka på varmare breddgrader, helt rätt en tid som denna! Snyggt ser det ut att bli också!

[Hayabusa]
0

#20 Tack, Sani.

#21 Tack…jo, visst får man en lite varmare känsla Glad

Här kommer lite fler bilder. Det jag har gjort är att lägga på en tunn "slöja" av ljusbeige färg över själva dioramabasen. Tanken var att få bort kontraster och få ett lite mer naturligt intryck.

Huset har jag airbrushat en tunnt lager av Tamiya XF60, "Dark Yellow" och därefter Gunze H321 "Light Brown". Båda färgerna förtunnade jag rätt ordenligt och airbrushade i tunna, tunna skikt.

Efter att det fått torka ett dygn, så började det riktigt roliga…oljemålning med "Raw Sienna", "Raw Umber" och "Olive Green". Känns rätt så OK just nu, men jag har tagit en paus i oljemålandet…Jag vill få lite distans och se vad som kan förbättras. Ju mer jag målar & fixar, ju mer konfunderad blir jag. Då är det bra med en paus.

Lastbilen har också fått lite färg, men har inget foto på den - ännu.

/Stefan

[Hayabusa]
0

Bild #2

[Hayabusa]
0

Bild #3

[Hayabusa]
0

Bild #4

[Hayabusa]
0

Bild #5

Oljefärg gör en del på intrycket…

[Hayabusa]
0

Bild #6

Texxas
0

Oljefärgen gör väldigt mycket på intrycket!
Ser mycket bra ut Stefan

Joppo
0

Snyggt Stefan! Posta gärna fler bilder…

[Hayabusa]
0

#28-29 Tack!

Jo, oljefärg är tricket…ett rätt enkelt sätt att få lite mer liv & stuns i bygget. Det kommer fler bilder, men en sak har jag upptäckt; Hur viktigt det är med en bra ljuskälla. Jag har en rätt simpel kompaktkamera och jag har problem att få till ljuset. Ofta blir det en märklig gulton eller kontraster som inte alls överensstämmer med verkligheten. På vissa av bilderna ovan så ser det ut som att det ligger damm eller rimfrost på marken. Kanske blir det lite dagsljus imorgon, ska se om det hjälper…

Nåja, fler bilder kommer med tiden Glad

AndersE
0

#30 Ja, bäst är ofta att ta sig utomhus för foto…

[Hayabusa]
0

En alldeles nytagen bild. Tog bilden utomhus, det är tämligen mulet och ljuset är inte överdrivet bra…men, färgerna känns bättre. På bilden finns även chassit till lastbilen och 5 st bensin/olje-fat i skjulet.

/Stefan

[Hayabusa]
0

En närbild…

bosnafly
0

snyggtFlört

www.bosnafly.n.nu

AndersE
0

Ser finfint ut.

Mulet väder tycker jag ofta ger fina fotomöjligheter. Jämnt fint ljus utan för stora kontraster.

IKV91
0

Snyggt!

Oljefärgen blev riktigt bra.

Roger

[Henke29]
0

Mycket snyggt bygge Tungan ute
Ska bli kul att få se fortsättningen Stefan..

[Hayabusa]
0

#34-37 Tack!

/Stefan

Fanders
0

Oljefärgen var ju kanon, vilken skillnad!

Roca
0

Ser himla fint ut Stefan!

sponny
0

Ser mycket bra ut.

[Hayabusa]
0

#39-41 Tack! Jo, det här med oljefärg är inte bara sanslöst roligt att pyssla med, det ger en härlig effekt också. Särskilt svårt är det inte heller, faktiskt.

Jag är väldigt tacksam att du sålde din "Isuzu Fuel Truck" till mig, Peter. Lite märkligt var det, för jag letade efter just den byggsatsen…och så hittade jag den här. Måste vara ödet Glad.

/Stefan

Roca
0

#42 Ja varsågod Stefan Glad - jag är glad att den kom till användning i rätt byggares händer! Kommer ju säkert att passa helt perfekt in i den miljö du håller på att skapa.

[Hayabusa]
0

Uppdatering med lite bilder…lastbilen är färdigmålad. Svart chassi, förövrigt Gunze H81 "Kahki". Själva taket till hytten är i Canvas, så jag la en grund med ljusbeige akrylfärg Gunze H313. Därefter oljefärg, "Titanium White" & "Naples Yellow Hue". Det får nu torka ordentligt, se´n blir det slutmålning med lite mörkare toner av oljefärg. Svårt att säja hur det blir, det är bara en bas i detta läget. Själva karossen & påbyggnaden kommer att få sin beskärda del av oljefärg. Just nu ser den rätt "platt" ut. Däck och fälg har fått en svag omgång oljefärg också (vitt & gult, blandat).

I skjulet står fem olje/bensinfat. Så småningom kommer jag att lägga till figurer, trälådor och annat smått & gott.

/Stefan

[Hayabusa]
0

Bild #2

[Hayabusa]
0

Bild #3

[Hayabusa]
0

Bild #4

[Hayabusa]
0

Bild #5

[Hayabusa]
0

Bild #6

[Hayabusa]
0

Bild #7

WilcoX
0

Ser väldigt bra ut !

PonCar
0

Vilket fint litet minidiorama! Piggar upp med litet djungelfeeling så här i vintertider!Glad

[Hayabusa]
0

#51-52 Tack!

Jag funderar på att döpa om bygget till "Backpacking in Thailand" Glad

Som jag redan skrivit, så är det inte färdigt ännu. Speciellt lastbilen ser lite trist ut. Men, med lite mer målning & fix så ska den nog också se anständig ut. Det blir åtminstone en figur i diot, kanske två. Plus lite småprylar, är det tänkt. Vi får se, jag får känna mig fram helt enkelt.

Det där "Backpacking-temat" hade kunnat bli rätt kul. Lite civila turister i form av Preiser-figurer, en sönderrostad jeep i bakgrunden…varför inte?

/Stefan

Roca
0

Mycket fint Stefan! Lite wash, slitage och nedsmutsning på bilen så blir det nog ännu bättre som sagt! Trevlig helg! /Peter

ElLobo
0

Snyggt diorama! Ska bli kul att se det helt färdigt!

[Henke29]
0

Mycket mycket snyggt Stefan Skrattande
Som ElLobo säger ska det bli kul att få se slutresultatet..

[Hayabusa]
0

Nya bilder…Lastbilen har fått lite "behandling". Ser genast roligare ut, tycker jag.

[Hayabusa]
0

En bild till…

[Hayabusa]
0

Bild #3

#54-56 Tack! Kul projekt, tycker jag. Vi får väl se när det blir klart. Aldrig..? Flört

Nädå, det blir ett avslut under julhelgen - tror jag…

/Stefan

Ante018
0

Snyggt blir det!

[Hayabusa]
0

#60 Tack!

/Stefan

Fanders
0

Oj vilken skillnad! Från att vara skitsnygg, så blev den übersnygg Flört

[Henke29]
0

Den blev bra den lastbilen Skrattande

[Hayabusa]
0

#62-63 Tack Glad!

/Stefan

[Hayabusa]
0

Ja, nu är detta lilla diorama färdigt. Tyvärr, råkade ett litet hundhår smyga sig med vid fotograferingen…syntes först när jag laddade upp bilderna.

/Stefan

[Hayabusa]
0

Bild #2

[Hayabusa]
0

Bild #3

[Hayabusa]
0

Bild #4 Hundhåret syns på lastbilen.

/Stefan

StefanW
0

Det här gjorde du bra! Inspirerade bygge, det blev verkligen liv i dioramat!Glad

Stefan - Modellbyggare

[Hayabusa]
0

#69 Tack, Stefan.

Här kommer två redigerade bilder. Det är Jesper "Joppo" som var vänlig nog att trolla bort hundhåret. Stort tack!

/Stefan

[Hayabusa]
0

Bild #2

Fanders
0

Blev ju skitbra det där! Som sagt, ger massor med inspiration!

[Hayabusa]
0

#72 Tack! Kul att höra, jag följer ditt dioramabygge. Alltid trevligt om det ger andra inspiration. Du har ju också en lastbil i ditt dio.

/Stefan

ElLobo
0

Klart snyggt diorama!

Fanders
0

#72 Fint med lastbilar Cool

Roca
0

Fint Stefan! Vad är det för fabrikat på figurerna?

[Hayabusa]
0

Tack! Figurerna är de som följde med byggsatserna. Dvs de två figurerna som håller på med oljefat resp. trälåda är Hasegawa. Soldaten som står vid stegen tillhör alltså Airfix-satsen. Det fanns två identiska med i kartongen. Just Airfixsoldaten är väldigt fin, vilket var en överraskning för mig.

/Stefan

bosnafly
0

väldigt fint bygge

sani

www.bosnafly.n.nu

Hogge38
0

Snyggt bygge! Ovanligt att se den byggd. Hoppas Airfix återutger sin North African Outpost också, såg en som gick på Ebay för 80£ !!! Tråkigt bara att verktygen för de vacumformade delarna tycks ha försvunnit.

[Hayabusa]
0

#79 Tack! Det var en överraskande bra byggsats. Flera detaljer som t ex två cyklar och en del verktyg är riktigt fint gjutna. Visst hade det varit roligt om den vacuumformade basen också hade varit med, men i just detta fall hade jag nog inte använt den. Se´n är det ju kul att göra sin egen basplatta…

/Stefan

Roca
0

#77: Aha! Jag hade helt missat dessa figurer när jag fortfarande hade byggsatsen, kul att de följde med.

[Hayabusa]
0

#81 Ja, det följer även med en figur som är tänkt att sitta bakom ratten i lastbilen. Just den figuren använde jag dock inte. Jag tog heller inte med släpkärran som fanns i byggsatsen. Den såg helt överdimensionerad ut i dioramat. Kommer kanske till användning i något annat sammanhang, vi får se.

Själva lastbilen är en riktigt fin byggsats. Detaljerad och fint gjuten. Bra passform, helt problemfri.

/Stefan

johannespanzer
0

Mycket fint Hayabusa! Du har verkligen lyckats med att få till den där tropiska huskänslan! Oljefärgen måste varit toppen där för att fä fram alla små flätningar.

Grattis till fint bygge! Skrattande

[Hayabusa]
0

#83 Tack! Ja, jag har blivit en riktig "Oljefärg-Junkie"..Glad

Att måla huset var ett riktigt roligt pyssel. Fantastiskt kul!

/Stefan

Texxas
0

Mycket fint Stefan!

Oljemålningen ser fantastiskt fin ut.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.