Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 3238 ggr
starhawk
0

Problem med Hannants

Gjorde en beställning från Hannants nyligen och betalade med kort, sen damp det ner ett brev från dom att dom blivit nekade att ta betalt av kortet från banken. Jag kollade kortnummer, kod datum och namn allt stämde, och på kontot fanns summan dragen under titeln "prelimenärt kort köp" jag meddelade detta till Hannants, men några dagar senare kom summan tillbaks på kontot och den tidigare posten var borta. Jag kontaktade banken, dom hade fått den vanliga förfrågan, summan hade reserverats för Hannants räkning men Hannants tog aldrig ut pengarna?! Så när reserveringstiden gick ut återgick pengarna till kontot, har meddelat även detta till Hannants och frågat "hur gör vi nu?" väntar ännu på svar.

Jag har handlat tidigare från Hannants utan några problem, nån annan som haft problem med Hannants?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

NBISaladin
0

Dom gör så där ibland, mkt föråldrat system de har med kort. Det betyder nog bara att varan du beställt inte kan levererasd av dom. De "förbokar" dock alltid summan på det där sättet.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
0

Nu vet jag inte vilken bank du använder, men sedan 8.Sep krävs lösenord när jag handlar med VISA över internet.

Sist jag beställde gick det fortfarande att beställa utan lösenordsverifieringen på banken. Kanske för att jag har kortuppgifterna sparade hos Hannants.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

#1: Nja Hannant skrev att dom inte kunde leverera för att dom inte fick "authorsation to charge your card by your bank" trodde först att det var det där lösenordet som Sau skrev om men jag har just kollat med min bank (SHB) och dom har inte det systemet. Har för mig att jag använde samma kort förra gången jag handlade från Hannants och då gick det ju hur bra som helst,  så oklart vad det är för problem nu

NBISaladin
0

#3: Mysko, då vet jag inte vad det kan bero på, tyvärr. Hoppas det reder ut sig för dig!

linusorn
0

Hur lång tid brukar dem normalt ta på sig? Gjorde min första beställning från dem den 26/10, fick mailbekräftelse om att dem mottagit ordern. Sen har jag inte hört något mer. Har varit tveksam till att handla från utlandet, men tänkte att dem verkar vara bra, och ligger dessutom i ett annat EU - land.

WildeSau
0

#5 Mellan 10-14 dagar.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Joppo
0

#5 Jag har beställt från dem ett flertal gånger utan några problem.
För mig brukar det dröja ungefär 10 dagar innan jag får grejerna.

Hannants skickar inte ut några extra mejl förutom bekräftelsen på ordern. Dvs man får inga mejl med den aktuella statusen på ordern såsom "behandlas", "ordern är postad" etc.

Mvh Jesper

linusorn
0

Ok, tack för svaren!

NBISaladin
0

Har beställt en del, och det tar allt mellan 7-30 dagar. De skickar inga ytterligare bekräftelser som sagt.

starhawk
0

Nu har det dykit upp en ny "prelimenärt kortköp" i kontoutdraget, får se om det går vägen den här gången, fortfarande ingen respons på mina svarsbrev till Hannants

NBISaladin
0

#10: Då har de nog fått in grejorna. Räkna inte med svar på mail!

starhawk
0

Nähä! lika illa den här gången nu är posten borta och pengarna åter på kontot, och inget meddelande från Hannants, vad sysslar dom med? Och det är inget fel på kort eller konto, handlar en möbel från IKEA: inget problem alls!

starhawk
0

Igår ringde min bankman sent på kvällen, kortet har spärrats beroende på misstänkt kapning, bl. a. hade nån försökt köpa för 15000 från NetonNet, det gick givetvis inte eftersom kortet är kopplat till ett konto där jag inte har mer pengar än vad som behövs för aktuella köp. Misstänker att detta kan ha nåt att göra med dom misslyckade försöken med Hannants, däremot gick ju IKEA-köpet som initierades efter Hannants köpet utan några problem, fast det var ju inrikes. Kortet skall nu makuleras och ett nytt är beställt. Har aldrig råkat ut för nåt liknande förut, det känns lite läskigt, bäst att spärra det andra kortet för utlandsköp, det är ju kopplat till lönekontot.

Exelon
0

Oj det var inge trevligt, bättre samtal kan man få. tur att det stoppades. Har du ett sånt där kort som bara finns på nätet inget riktigt plastkort?

Azgaron
0

Attans otrevligt Starhawk! Tur att det inte fanns så mycket på det kortet och att du fick det spärrat!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

#14: Näe det är ett plastkort, men det ligger hemma i en låst låda hela tiden, tas bara fram vid internetköp

Ja eftersom uttaget var för stort så blev det ingen utbetalning alls så jag blev inte av med några pengar. Nu har jag spärrat mitt andra kort för både internet och köp/uttag i utlandet. Hittade till min överraskning en post benämnd "H G HANNANT LT" daterad 30 okt, så långt har den inte kommit tidigare kan köpet funka nu mån tro?

starhawk
0

Nu har grejorna kommit från Hannants! får hoppas att det går smidigare nästa gång!

karlrobert78
0

# 13 Ofasiken! Jag var med om något likanande för ett par månaders sedan, också netonnet. Jag anade oro när jag fick en kreditupplysning hem, och kunde på så sätt vidta åtgärder…

Jag vet inte om tipset kommit tidigare, men min bank (Swedbank) har tjänsten E-kort. Kortet genererar ett nummer, kan bara utnyttjas av den du bestämt plus att du bestämmer summan de har rätt att dra. Vet dock inte hur det funkar med Hannants, har för mig att det var lite problem med dem - men jag minns inte!

Marcus

starhawk
0

#18: Nja det blir ju problem med summan dels beroende på pundkursen, dels beroende på vad fraktkostnaden blir, om det inte är så att man får sätta en summa som max?

johannespanzer
0

Det här var en spännande historia Starhawk!

Jag har ännu inte fått ändan ur och beställt ett sånt där e-kort, men efter den här skräckhistorien blir det nog ett sånt.

karlrobert78
0

Jag måste nog ändå säga att Hannants är ett seriöst företag och handlar hellre med dem än andra "små aktörer" ¨på nätet. Största risken måste dock vara Tradera och Ebay för våran del!

//Marcus

starhawk
0

Ja jag gillar också Hannants, och kommer att fortsätta handla från dom. Tradera och e-bay, tja man kan väl bli lurad där antar jag, själv har jag aldrig haft nåt problem där varken som köpare eller säljare, men å andra sidan är det små summor det handlar om när jag köpt där

starhawk
0

Har lagt två nya beställningar till Hannant, det blev "Prel kortköp" på den första ett tag men nu har pengarna kommit åter, inget brev om att dom har problem med att få ut pengarna emellertid, så man får väl se vad som händer

Raldor
0

Mina erfarenheter med är att dom gör en preliminär begäran från banken som motsvarar beställningen. Sen när dom har beställningen klar för leverans så tar dom bort den preliminära begäran och i stället gör ett utdrag på det som skickas. Håller med om att det är ett knepigt system, och att det ser konstigt ut när pengarna först kommer tillbaka, för att sedan försvinna igen.

Hannants är det enda ställe som jag har dom erfarenheterna ifrån.

starhawk
0

Verkar så, nu har första summan dragits igen men den här gången står det inte "Prel kortköp" utan HG HANNANTS LT

Raldor
0

Då är säkert grejerna på väg. Och om summan är densamma som den preliminära, så borde du få allt som du beställt.