Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 4565 ggr
[Hayabusa]
0

AZ Models J10

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kort presentation av AZ Models Vultee Vanguard i skala 1/72. Detta kan väl snarast kallas en "What-If" eller "Could-

-have-been". Som många säkerligen känner till, så beställde Sverige ett antal flygplan av denna modell, men inga kom att levereras till Sverige. Helt enkelt av den anledningen att USA drogs in i kriget. Flygplanet som sådant var tänkt att kallas J10 och skulle placeras på F10.

Modellen är en s.k "Short Run" och innehåller en fin cockpit i resin. Även "bulorna på motorkåpan + avgasröret är gjutet i resin. Luckorna till landstället och ett spröt (som sitter monterat under ena vingen) är tillverkade i fotoets.

Byggsatsen är helt OK, men kräver lite mer arbete än t ex en Hasegawa/Tamiya etc. Styrenplasten är ganska mjuk vilket känns lite ovant. Alla panellinjer är försänkta och linjerna är väldigt tunna & fina. Här gäller det att vara försiktig så att man inte slipar bort något.

Till den svenska versionen finns två olika förslag tillmålningsschema:

1: Helt metallren med "anitglare" i Olive Drab

2: Mörkgrön ovansida och grå undersida i stil med J22:an

Men, med tanke på att det är en "What-If" så tänker jag ge min modell ett lite annorlunda kamouflage. Bara för att det är kul..Glad

[Hayabusa]
0

Bild #2

[Hayabusa]
0

Bild #3

[Hayabusa]
0

Bild #4

[Hayabusa]
0

Bild #5. Tyvärr är huven i en del vilket innebär att väldigt lite, eller nästan inget alls, av cockpit kommer att synas på den färdiga modellen.

/Stefan

Azgaron
0

Snyggt jobbat Stefan! Ser bra ut!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Hayabusa]
0

#5 Tack, Håkan.

/Stefan

Roca
0

Fint bygge Stefan, cockpit väldigt snyggt vädrad! Ska bli spännande att se vad det här blir för version!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Henke29]
0

Härligit bygge Skrattande

[Hayabusa]
0

Borde börjat med dessa bilder, men bättre sent än aldrig…

Boxart.

/Stefan

[Hayabusa]
0

Kartongens baksida med tre olika målningalternativ.

/Stefan

[Hayabusa]
0

En uppdatering…Detta är en byggsats som kräver lite mer jobb. Mycket torrpassning och finlir för att det ska se hyfsat ut. Motorhuven är INTE en separat del, vilket förtar lite av intrycket.

/Stefan

[Hayabusa]
0

På förra bilden ser man lite av de fotoets-delar som ingår. Landställsluckor och knäleden till landställsbenet.

Färgen som planet har är ditmålat för att jag ville kolla skarvar/slipning etc.

[Hayabusa]
0

Jag har inte bestämt vilket kamouflage det ska bli, men någon form av "What-if" blir det. Fast ändå tidstypiskt, eventuellt…som jag redan nämnt, så är plasten rätt "mjuk" och hade en del småskador & repor i själva ytan. Eftersom panellinjerna är väldigt tunna & fina, så blev det en del extrajobb med att fixa dessa repor - utan att slipa bort panellinjer & detaljer.

Nåväl…det börjar närma sig slutet på detta bygge. Tycker att det är rätt snyggt flygplan med fina linjer & former. Synd att den aldrig flög i svensk tjänst.

J35B
0

Kul att se! Har den på hyllan, läser intresserat och tar till mig inför mitt bygge. Ser riktigt bra ut!

Azgaron
0

Ser bra ut Stefan! Ser fram emot att se hur kammot du valt blir!

[Hayabusa]
0

#14-15 Tack! Funderar fortfarande på kammot…

/Stefan

J35B
0

Det troligaste är väl (tyvärr) att den hade målats/behållits omålad i de lite halvtrista varianter som föreslås på lådan. Ett annat alternativ är kanske så här:

[Hayabusa]
0

#17 Det är sant…

B6:ans kamouflage är ett alternativ, absolut. Åtminstone något åt det hållet. Kanske ett "Italieninspirerat" kammo typ Macchi C.202? Sandfärgad bas med mörkgröna "rökringar" eller linjer.

/Stefan

Azgaron
0

Det hade ju varit ett intressant schema och kanske lite utmaning! Flört

[Hayabusa]
0

#19 Jo, livet är fullt av utmaningar Glad. Men, de är ju till för att bemästras…

/Stefan

[Hayabusa]
0

Nu är det huvudsakliga kammot färdigt…det blev en sandbrun bas, Gunzes H66, RLM 79 med mönster av Gunze H78, Olive Drab 2. Undersidan är Vallejo Model Air 71.050, FS36375.

Hyfsat nöjd, men det blir väl bättre med kronmärkning och lite oljefärg…

/Stefan

[Hayabusa]
0

Bild #2

[Hayabusa]
0

Bild #3…måste fixa mitt iFokus-konto, ser jag.

/Stefan

Roca
0

Mycket fint Stefan! Ska bli kul att se den färdig!

[Hayabusa]
0

Tack, Peter. Ja, det börjar närma sig färdigbyggt…Tyvärr har det visat sig att dekalerna som följer med i byggsatsen inte är helt rätt. Kronmärkningens blå färg är alldeles för mörk. Blir till att skaffa nya…suck, ingen billig byggsats…

/Stefan

Azgaron
0

Snyggt målat stefan! Ska bli kul att se den med dekaler på!

Roca
0

Synd! Vad är det för storlekar? Kanske jag har nåt som passar. ska det vara de "gamla" utan gul ring runt eller nyare variant, kommer inte ihåg beteckningarna på rak arm.

[Hayabusa]
0

#26 Tack, Håkan.

#27 Egentligen borde det vara den "gamla" typen av kronmärkning dvs utan gul kant/ring. Men, eftersom jag tycker de med gul kant/ring är snyggare, så blir det nog de jag kommer att använda. Det är ju en "What-If" i vilket fall som helst, så det kvittar - tycker åtminstone jag.

Hittar du något passande i rätt kulör, så hör av dig. Diameter: 18 mm respektive 13 mm blir nog lagom.

/Stefan

[Henke29]
0

Mycket snyggt målat Stefan Skrattande
Den camon är ju inte så lätt att få till heller..

WildeSau
0

Snyggt bygge och snyggt camoflage.

Det som ser lite konstigt ut är inloppsdiametern på motorkåpan som jag tycker är lite för liten, både på AZ Model och Sword.

Se bild på 48C och P-66

Den märkning jag tycker passar bäst tidsmässigt är m/40.

Samma som för en J 20 Reggiane RE2000.

Inga kronmärken på ovansidan.

Vingens undersida, kronmärket med gul ring ska täcka ving- samt roderyta.

Svart flottiljsiffra till vänster om kronmärket på båda sidrna på flygkroppen och vita individnummer/koder.

Kanske jag har något passande på lager.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

#29 Tack, Henke.

#30 Tack, Sau. Jag håller med om att motorkåpan ser lite underlig ut, men jag kan inte bedöma om det är rätt eller fel. Hur som haver, så är det inget jag tänker ändra på nu..Glad

Hittar du nå´t lämpligt i dekalväg, så hör gärna av dig.

/Stefan

[Hayabusa]
0

Nu är J10:an färdig…dekalerna kommer från HobbyCenters ark för Reggiane Re.2000 J20.

/Stefan

[Hayabusa]
0

Bild #2

[Hayabusa]
0

Bild #3

[Hayabusa]
0

Bild #4

Möjligen kommer jag ett ge flygplanet en lätt vädring, men vi får se.

/Stefan

IKV91
0

Snyggt flygplan du har fått ihop.

Camoflaget är mycket snyggt.

Roger

StefanW
0

Tummen upp för ett fint bygge! Glad

Stefan - Modellbyggare

[Hayabusa]
0