Sukhoi Su-15
Eftersom min J22 från Marivox börjar bli färdig (propeller + några dekaler kvar att fixa), så är det dags att börja ett nytt bygge. Det blir en Sukhoi Su-15 TM F, Flagon, från Trumpeter i skala 1/72. Tänker bygga den rakt ur lådan. Vet inte om den har något som bör korrigeras eller inte, men det kommer jag troligtvis att låta bli. Som sagt - rakt ur lådan blir det
.
Alla gjutstammar är separat förpackade i plastpåsar. Kartongen är av den lite rejälare typen och väl tilltagen. Det gillar jag - bra att ha under byggets gång. Instruktionerna visar två varianter, en silverfärgad och en kamouflerad. Tror att det blir den silverfärgade, den känns mer rysk på nå´t sätt…Vad jag kunnat läsa mig till, så var dessa flygplan målade med någon form av färg i silver/aluminium-kulör dvs de hade inte en metallren yta.
Su-15 har en mindre angenäm händelse på sitt CV…nämligen nedskjutningen av 747:an från Korean Air Lines 1983.
Tycker att det är ett coolt flygplan från tiden då det Kalla Kriget rasade som värst.
/Stefan
Blir intressant att följa det bygget,jag har precis köpt en SU-15 1/48.
Gillar också den kärran/Lennart
Ser ut som en trevlig modell Stefan! Ska bli kul att följa!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Su-15 är ett av de få ryska flygplan som jag inte gillar.
Men jag måste nog införskaffa ett sådant också, trots allt. Ska i vilket fall som helst bli kul att följa bygget.
Ett måste när det gäller tunga stora ryska jaktkärror.
Jag har satsat mina pengar på Amodel och det är längden på flygplanet som styrde där.
Längden på ryska flygplan mäts från nos till motorutblås.
Trumpeter har räknat in fenan också så slutresultatet här blir ett något kortare flygplan. Inte så mycket att det stör iallafall.
Det skulle vara skoj att se de fyra byggsatserna bredvid varandra och jämföra.
PM Model, VES, Amodel och Trumpeter.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#7 OK, där ser man…vi får väl se hur den ser ut när den är färdig. Att korrigera längden lär ju inte vara det enklaste, om man nu skulle ge sig in på en sådan operation (ja…jag vet redan vad ni tänker
. Mitt första intryck är att alla delar ser fina ut. Bra gjutning med bra detaljer. Hur korrekt den är, det överlåter jag till andra att bedöma. Jag tillhör inte skaran som räknar nitar, om man säjer så..
/Stefan
Mycke intresant modell den här Su-15.
Har sneglat på denna modell..
Men nu får man se den byggd här oh se hur den är i kvalite..
Henke

Ser fram emot att följa detta bygge.
Har funderat lite på samma modell.
Fin modell på ett fint plan
Ska blir trevligt att följa detta bygget Stefan
/Janne
Ja, se´n var det frågan om längden…
. Mätt från noskon (utan pitotrör) till utblåset så fick jag en längd på 271 mm. Enligt Sukhois hemsida, så var längden 19,56 m. Det skulle betyda 271,67 mm i skala 1/72.
Perspektivet blir lite missvisande, så kolla nästa bild för att se varifrån jag mätt utblåset.
Här är fenan. Ej limmad - ville bara visa hur passformen är. Känns bra, inget att klaga över.
Spackelfri kommer detta flygplan inte att bli, men delarna passar bra och det lär inte bli något jättejobb med spackel & slip.
Nu när man börjar se formerna på planet, så ser det riktigt snyggt ut. Tror att den kommer att göra sig bra i aluminiumfärg.
/Stefan
Ser bra ut så långt Stefan! Kul att det är bra passform!
Ser mumma ut den där 
Kul att du har kommit igång me den nu..
Henke
Tja, drygt en halv millimeter fel är ju inte så mycke att orda om tycker jag
det ser man ju knappt med blotta ögat
Trevligt bygge det här.
#18 Nä, precis…Faktum är ju att jag mätte med en enkel linjal i plast. Inte så vetenskapligt & exakt, direkt. Hade jag mätt med något mer exakt instrument/verktyg, så hade det kanske blivit 271,67 mm…
Med andra; Längden är helt OK 
Ja, det är en trevlig maskin. Ser riktigt cool ut med sin spetsiga, långa nos och fräcka vingar.
/Stefan
Vågar man fråga vad modellen kostade ?
#20 Självklart! 189,- SEK. 
/Stefan
Verkar ju klart överkommet.
För man får ju dock mycke delar med för det priset 
#22 Ja, det tycker jag nog. Det är ju ett rätt stort flygplan. Sedan tycker jag att det är bra kvalitet på gjutningarna. Vidare uppskattar jag sådana detaljer som att varje gjutträd är packat i separata plastpåsar och allt ligger förpackat i en rejäl och rymlig kartong. Revell t ex, använder ju sig av kartonger som öppnas på gaveln - de är sådär, tycker jag…känns lite osäkert att spara smådelar i dessa.
Nä, men denna Su-15 har Trumpeter lyckats bra med. Absolut värd priset. Trumpeter har även en RA-5C Vigilante i skala 1/72 som jag är sugen på.
/Stefan
Ja deras paketeringar är mycke bra, och som sagt starka och regäla kartonger.
Jag gillar inte heller Revells kartonger, dom är för veka och som du säger så är öppningen på fel sida eller ställen.
Det ska vara som Trumpeters, en ask och ett lock 

Serut att vara en trevlig model, dom är ju tuffa rysskärrorna =)
Ska bli spännande att följa bygget.
Nu börjar min Su-15 ta form. Har inte stött på några stora problem, såhär långt. En del spackling & slipning har det blivit, trots god passform. Även om det egentligen inte behövs, så brukar det bli så för min del. "Hmm…den där skarven ser ut att bättras på lite…". Det är väl "Spackel & Slip-Djävulen" som griper tag i mig
.
Instrumentpanel är helt slät och det finns ingen instrument-dekal med i byggsatsen. Känns lite klent, tycker jag. Har dock hittat något i mina gömmor som ska kunna passa hyfsat bra. Ja, dekal alltså…
/Stefan
Ser ju bra ut så långt Stefan! Slät ip utan dekal låter verkligen trist!

#26: Det här ser bra ut! Jag följer med spänning ditt bygge.
Ja det här ser ju riktigt bra ut Stefan 
Ja det är ju riktigt dåligt att dom inte ens kan skicka med en enkel dekal till instrumenten 
Av de modeller som finns är annars Trumpeter den man behöver fila minst på.
Här är instrumentpanelen från Begemot/Amodel.
Det finns även ett eftermarknads dekalark från Begemot.
Den mest korrekta ritningen från Rudenko med en del detaljskisser.
Här en review med lite andra bra-å-ha-prylar.
Det där nossprötet t.ex. 
#29 Tack för det! Ja, håller med…en dekal hade inte varit för mycket begärt. Speciellt med tanke på att dekalarket innehåller en mängd märkningar/varningstexter etc.
#30 Tack för tipsen! Nä, denna modell kräver egentligen inte mycket filande & putsande. Men, när man ändå håller på så vill jag få det så bra som det går.
Ja, jag tycker att det är roligt helt enkelt
. Ritningen var väldigt intressant! Något som jag dock inte får ihop riktigt är längden på planet. På Sukhoi´s hemsida så anger man en längd på 19,56 m. Hur har de mätt det, vet du det? Möjligen är jag för trött nu…men som jag får ihop det, så är Trumpeters modell för lång?
/Stefan
#31 Nu ska vi se om jag kan skörda min draksådd.
Har man som jag en gång börjat leta referenser innan byggen så blir det som det blir (dock inte så mycket byggt)
Frågan är vilken längdangivelse de har använt, flygkropp eller totallängd utan pitotrör?
Rudenko ritning i 1/72
längd 278 mm
spännvidd 129 mm
Mått enl. Sukhoi och Milavia
Su-15 (Den tidigare versionen med spetsig nos)
längd 20.54 m (1/72 = 285.0 mm)
spännvidd 8.616 m (1/72 = 119.7 mm)
Su-15TM
längd 19.56 m (1/72 = 271.7 mm)
spännvidd 9.340 m (1/72 = 129.7mm)
Den mest korrekta Su-15TM ska vara VES / Gran, baserad på Rudenkos ritning.
Försänkta panellinjer, massor med nitar och en komplex uppbyggnad.
Kan vara svår att få tag på och alla dessa nitar gjorde att jag valde Amodel istället.
Amodel upplagd centrerad på vingens infästning och du ser att flygkroppen är ca 4mm for kort.
Nu ligger noskonen 90 grader fel här, men hopsatt så pekar den något nedåt som den ska.
RWR:en som sitter på en Su-15TM finns på plats på sidorodrets nederkant.
Ganska mycket gjutskägg på byggsatsen, sådär passform som de flesta Amodel och gjutningen är inte riktigt homogen pga för lågt tryck eller för låg temperatur på plastmassan.
#31 Trumpeter har den bästa finishen och passformen, ev. tillkommer de extra utläggen för en ny nos och ny fena med RWR.
Om det nu stämmer är den isåfall mellan 8-20mm för lång och även vad jag läst på något ställe för liten spännvidd.
Kan det vara så att de använt måtten för en Su-15 (Flagon-A) till sin Su-15TM (Flagon-F)?
Visst är det skoj att bara kunna bygga direkt ur kartongen. 

“Build what YOU want, the way YOU want to, and above all, have fun.”

#36: Yes!!!
Har med den frasen på min presentationssida också.
#32-43: Tack för informationen! Efter en del mätande och kontroll, så är det så att Trumpeters Su-15 är för lång. Utgår vi från att Rudenkos ritning är korrekt, så är nosdelen c:a 6 mm för lång och utblåset c:a 1,5-2 mm för långt. Nosens form är inte tillräckligt konvex och blir därför för lång. Däremot tycker jag att vinklingen, snett nedåt, stämmer bra. Åtminstone på mitt exemplar. På Rudenkos ritning är området kring utblåset inte helt överensstämmande med Trumpeters uppfattning. Har kollat den del foto, bl a på en maskin som står uppställd i Kiev. Jag har svårt att avgöra vad som är korrekt, men jag kan nog leva med Trumpeter-modellens utseende på denna punkt. Vidare så är luftintagens utformning också en del som inte känns helt överensstämmande med Rudenkos ritning. Jag har även i det fallet försökt stämma av med foto från "Kiev-planet", men det är inte helt enkelt…Ju mer man tittar, ju mer frågetecken dyker upp. Helt klart är i varje fall att en del panellinjer/luckor på Trumpeter-modellen inte stämmer till 100% med verkligheten. RWR:en saknas, det tycker jag är en solklar miss men eventuellt försöker jag scratchbygga något…eventuellt 
Längden, 19,56 m, som Sukhoi själv uppger är ett litet frågetecken för mig. Åtminstone om man utgår från Rudenkos ritning. Fast, mäter man från nos (utan spröt) till "bulben" som sitter strax ovanför utblåset, så blir det ungefär rätt. För mig personligen, så känns det som ett underligt sätt att mäta ett flygplans längd på, men å andra sidan bygger jag ju inga riktiga flygplan…
Kommer bygget att gå vidare? - Absolut!
Kommer planet att få en ny noskon? - Who knows?
/Stefan
En bild på cockpit. Stol & styrspak saknas ännu, men ligger målade och klara. Jag kommer att sätta i de senare. Eftersom instrumentpanelen var helt slät och det inte heller fanns någon dekal, så blev det till att kompromissa. Lite instrument från "bra-att-ha-lådan", med andra ord…Inte korrekt, såklart, men det ser helt OK ut.
/Stefan

#39: Det där ser bra ut! Det bevisar bara att det kan vara bra att ha ett litet eget skrotupplag. Man vet aldrig vad man kan ha nytta av.
Korrekt eller inte, men bra blev det.
Japp, det är aldrig fel att har lite skrotdelar liggandes.
Skrot är kanon-bra. Man ska älska modeller där du kan bygga antingen så här eller så här. Mycket skrot när man bygger sånt.

#43-44: En viss skillnad, ja … 
#46-47 Nu ser den betydligt bättre ut med det där lite "bulliga" utseendet.
#48 Japp, det gjorde stor skillnad. Jämförde med ritningarna som du presenterade (tack!) och det ser bra ut.
Just nospartiet är så karakteristiskt på detta flygplan. Ser jäkligt coolt ut med sin längd & form.
/Stefan
Ser mycket bra ut Stefan! Tydlig skillnad!
Ser bra ut Stefan! Ska bli kul att se den målad!
Lite målningsarbete. Vad jag vet så var dessa flygplan inte metallrena utan hade någon form av aluminiumfärg. Valde en sidenmatt alminiumfärg från Vallejo Model Air. Det här tycker jag är ett svårt moment - att få till metallfärger som ser naturliga ut. Genom att mixtra med en andra kulör, Vallejo Model Air "Gun" (lite mörkgrå metall) så har jag försökt få till lite skiftningar i färgen. Hade den varit metallren, så kan man ju måla olika paneler i skiftande nyanser. Jag kommer att vädra den mer med diverse oljefärg. Ska försöka få till lite mer liv & stuns i ytan.
Hur det blev? Tja, sådär…helt nöjd är jag inte, men ganska ok.
/Stefan
Ser bra ut Stefan!
Ska bli kul att se den vädrad!
En första omgång vädring/wash med oljefärg. De färgerna jag använt är Ivory Black & Raw Sienna. Både blandat och var för sig. Dessa färger har en väääldigt långt torktid så det går att torka/putsa av överskottsfärg lång tid efter att man lagt på den. Färgen på själva utblåset kommer därför att få torka någon vecka innan jag polerar av överskottsfärg.
"Antiglare"-ytan på nosen är maskerad, ska airbrushas matt svart inom kort. Hjulen får också en omgång matt svart. Ovansidan ska också få en wash. Nospartiet ska målas grönt, så småningom.
/Stefan
Ser fint ut Hayabusa

Ser väldigt bra ut, ser fram emot fler bilder på detta bygge

Snyggt rysskärra du bygger. Ser cool ut med den långa krokiga nosen
Blev stor skillnad med resinnosen.
Ser bra ut Stefan! Det är väl det som är fördelen med oljefärg, att man kan torka bort ganska lång tid efter!
#60-63 Tack
!
Ja, Håkan det är en klar fördel med oljefärg. Tycker överhuvudtaget att just oljefärg är väldigt bra till denna typ av vädring. Sedan använder jag en vattenlöslig oljefärg, väldigt praktiskt.
/Stefan
Ja, vattenlöslig olje färg låter väldigt praktiskt! Har inte provat själv än! Visste att det var nått jag glömde bort att kolla på sist jag var hos hobbyhandlarn.
Detta ser ju kanon ut 
Tack Henke. Här följer ytterligare tre bilder. Arbetet med oljefärg fortsätter…väldigt roligt, men rätt drygt. Färgen tar lång tid på sig att torka så vissa partier måste få torka ordentligt innan man kan ge sig på nästa moment. Ovansidan på vingarna har inte fått någon wash ännu, så därför är kontrasten mot roderytorna rätt hög. Det kommer att jämna ut sig med tiden. Har även målat anti-glare på nosen och lite grönt på fenans ovankant.
/Stefan

Ser mycket bra!
I like it
Det blir verkligen stor skillnad när oljan kommer på.

Ser bra ut, det där!
Mycket stilig maskin det där!

Härligt "grovhuggen" på rysk manér!
Stefan - Modellbyggare
#75-77 Tack!