Svarv

Jo jo det var ett hemmabygge det där, själv skulle jag nog köpa en färdig svarv om jag behövde en, tja jag tog ju till och byggde en spraybox, äkta hemmabygge det med, fast det var först när jag kom fram till att att det inte gick att få tag på nåt vettig färdigbyggt. Å sen vet jag ju inte vad en färdig svarv kostar så det kanske skulle bli nåt liknande här med, men jag har som sagt inget behov av en träsvarv, men kanske en metallsvarv 
Lycka till med din svarv zander!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Bra lösning, tror att svågern har byggt något liknande.
Stefan - Modellbyggare

Blev ju bra det där. Betydligt bättre "anhåll" än vad jag lyckades med. Men hur tycker du att det blir med "vobblandet"? Kastar det inte mycket längst ut? Kast som därmed orsakar fula svarvytor? Det upplevde jag i alla fall på min.
Problemet med köpta träsvarvar är att de inte har en chuck, utan man spänner fast det mellan två "dubbar" istället. Chuck är ett absolut måste i dessa storlekar. De svarvar som finns att köpa, som vore bra till denna typ av jobb, är de små metallsvarvar som finns på tex JULA. Dessvärre är inte prislappen i samma "miniatyrstorlek"
Jag tycker att det ser fint ut. Bra jobbat!
Ja, en metallsvarv hade varit toppen. Det var i vilket fall kul att bygga o se att det fungerade.
Tyvärr e det en gammal slagborrmaskin med utslitet lager så den vobblar t.o.m ända inne vid chucken. men det går ju att ändra på me ett nytt lager eller annan maskin.
Dubbdockan kommer jag också att göra flyttbar om det behövs i framtiden.