Favorit-verktyg
Är nyfiken på om ni har något favoritverktyg/redskap till modellbygge? Själv blev jag glatt överasskad när jag testade min pannlupp första gången
Köpte den hos Biltema med viss skepsis… Men efter att provat så kan jag inte vara utan den,trots att jag har fullgod syn med läsglasögon! Att den var billig i inköp gör ju ej saken sämre
!! Pannluppen är alltså min absoluta (enskilda) favorit!! Pentti.

Mina nålfilar. Använder dem till allt möjligt. Slippapper är inte någon stor konsumtionsvara hos mig. Nålfilar och nagelfilar står för 99% av allt sliparbete.

Skulle tro att den mest använda prylen i verktygshögen är kniven, utan den skulle jag stå mig slätt! Vilken av de två jag använder som är favorit går däremot inte att svara på, där den ena inte funkar tar man den andra och vise versa.
Niclas

Min (frus) pincett,den är ovärderlig…

Skulle nog säga kniven här med. Den lates slipverktyg och en bra mojsare till det mesta.
Även mitt bästa argument när sambon står med stekjärn och brödkaveln i högsta hugg
äh skämstosido :>
Såg. Hur ska man annars kunna kapa sönder alla modeller ?

Oj, känner att det är svårt att ta fram ett enda enskilt verktyg, men får väl säga skalpellen!
Stefan - Modellbyggare

Mitt favoritverktyg vet jag inte, men den jag använder mest är hobby-kniven, har både X-acto 1 och 5 men det är ettan jag använder garanterat mest
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Kniven är väl det verktyg jag använder mest.

Jag använder mina knivar rätt sparsamt. Oftast blir det den lilla tången för att klippa los delar, och sedan kommer filarna fram.
Favoritverktyg tja, som starhakw så har jag X-actos knivar som universalredskap men miniplexen är inte dum den heller när det skall sågas , borras eller fräsas. Annars så är ju kniv och gaffel helt fantstiska när det gäller formen på bilringarna.

#10: 

#10: Vad sägs om en bild på den där miniplexen innan den klappar ihop helt

Min är avbitartången.

Mitt favoritverktyg nu för tiden är Trumpeteers Sprue Cutter. Den är helt överlägsen avbitartången när det gäller att ta lös delarna från gjutramarna
oj,svår fråga men kniven tror jag,sen nagelfilen används ofta med.
www.bosnafly.n.nu
Det står mellan två. Min elektroniksidavbitare eller min svängda pincett. Dom åker alltid fram ur lådan när jag bygger!

Kan inte bara ta en! 
En riktig skalpellkniv, liknande Sponnys tycker jag är suveränt.
Sen det där tamiya borrskaftet för 0-1.8mm (=?) borrar jag köpte kan jag inte leva utan.
Sen handlade jag ett "sculpttool" från games workshop som är riktigt bra till lite av varje, en liten slö kniv i ena änden och ett "bräckjärn" i andra.
En väldigt liten spackelspade är också bra till dioramabyggen.
En bra "nagelsax" av god kvalite.
De där billiga diamantfilarna från jula är riktigt bra till det mesta.
Senaste bra köpet är en liten långnosad platt smyckestång från Pandurao som jag tycker mycket om.

Egentligen är det nog så att vi alla har samma typ av favoritverktyg.
Mitt sitter fast längst ut på högerarmen, ett nästan likadant sitter på vänsterarmen även om det har en något sämre precision än det högra. Det finns de som har precisionsverktyget fäst på vänsterarmen istället och på dem är jag avundsjuk då högra hjärnhalvan är mera konstnärlig än den vänstra. Själv får jag dras med det jag utrustats med från "fabrik" så att säga även om jag gjort försök att förbättra funktionen. Resultatet har dock varit blandat, kanske blev det lite bättre men egentligen tror jag inte på det då jag fortfarande slänger grejer omkring mig titt som tätt vare sig jag vill eller inte 
Strax efter "fintrimningen" av det högra verktyget blev det paketerat ett par veckor innan sömmen sprättades bort.

Niclas

Känner verkligen för dig Niclas, eftersom jag gick fem veckor med en sån här vet jag hur det känns

Nu är det ett par år sedan jag uppdaterade min hand så den mår relativt bra idag även om det inte blev precis som det var tänkt.
Hur mår ditt verktyg idag, hyffsat bra hoppas jag?
Niclas

Tja det har ju snart gått ett år så den har knappt hunnit upp vänsterhandens styrka och rörlighet, men det rör sig i rätt riktning om än sakta. Det jag var mest orolig för var exaktheten i greppet, men det finns tack och lov kvar, där har vänsterhanden inget att säga till om. Försökte måla med vänsterhanden under tiden, det var närmast att betrakta som katastrof.
Konstigt att ingen nämnt sin airbrush?!
Det är i alla fall mitt favoritverktyg. En Iwata Eclipse.