Fiskebåten
Styrhytten med detaljer. Båtshaken e mässing med virad björntråd. Stegen av fur o mässingstråd som stegpinnar (glömde måla dom innan jag monterade). Räckverken e av mässingstråd. Banden som håller fast livbåten är ölburksplåt. Därför hamnade livbåten lite på sniskan;-)
Lanternhusen tillverkade av innehållet i gaständare.
Strålkastaren gjorde jag av hylsan från en pensel
Skylighter av björk o teak. Det fungerade inte med balsa där.

Himla tjusigt hörredu.
Det raskar på i snabb takt. Verkar vara klart inom kort? Alltid spännande att se.
Livbåten, är den köpt, eller nåt du gjort själv?
Härligit bygge och bra fart på bygget också 
#7. Livbåten e snodd från Cutty Sark för jag blev lite lat.
#8. Nja, nån vidare fart på bygget är det inte. Bilderna e samlade från nån månads byggande.
Attans va bra de blir, tummen upp
Nu har jag jobbat lite på halvfart. Målat lite o tillverkat småprylar som nätlåda av material från ett avlagt barnvagnsmyggnät, vinschar av en bit ribba från en kasserad sängbotten. Övre delen av relingen också klar att montera. Rodret tillverkat enl. bild. Andra delen av rodret e av tillbockad tennlödad mässingstråd. Blocken på bilden e lånade från cutty sark.
Nu får vi se om det blir en fiskebåt eller bara en kamouflerad sån för att lura tullen vid smuggling av musslor o lutfisk från Norge.

Ohh, jag röstar för smuggelbåt! Klart intressant tema.
Ser jättebra ut.
Nu e lågbudgetfiskebåten färdig.
Från början hade jag bestämt att det inte skulle va några köpepinaler på den. Den skulle byggas av braohagrejor som jag samlaat på mig.
Så blev det inte. Livbåten, livbojarna, propellern, blocken o hyttventilerna är "köpegrejor".
Masterna o bommarna e gjorda av gamla penselskaft, vakarna av mässingstråd o avklippta bommullstops o flaggorna från hundbajspåse.
Lanternor av avsågad hylsa från penslar.
Skorstenen till skansen gjordes av en instrumentmejsel.
Vantskruvarna är av krympslang.
Ankarbollen av tunnt spännpapp.
Seglet av tunt dubbelt tyg ihoppressat med dubbelsidigt "fliselin".
Antennen gjord av koppartråd från tv-kabel.
Avgasröret e gjort av mässingsrör.
Det blev socker på en vitlimsbotten i islådorna.
Näten e av myggnät.
Öglebultarna e glödgad koppartråd för att dom inte ska va blanka.
Maststagen e tvinnad tråd som jag blötade o spände upp i sträckt läge medan den torkade- för att den skulle behålla formen.
Smuggelgodset ligger under flytvästarna i kistan längst akterut.
Lägger in några bilder ur olika vinklar. Så vill jag tillägga: Gott nytt år.

Stor applåd
Den blev jätteläcker. Bra sätt att bli av med lite "bra att ha" grejor. Tummen upp 
PeO
Du har lyckats igen med ett grymt läckert arbete
Så vad är på gång i varvet nu?
Gott nytt på dig
Rikard

Ja, vad säger man. Blev ju hur bra som helst. Fast det var ju inte helt oväntat heller.
Givetvis är även jag spänd på att se vad som kommer härnäst. Kanske lite välbehövd vila innan du "varvar" (fniss) upp igen?
Hur som, ett Gott Nytt År till dig också. Ja, till er alla naturligtvis.

Mycket snyggt!
DEn blev hur fin som helst. Lägg gärna ut närbilder. Det verkar finnas mycket smått och gott att upptäcka.
Tack för närbilderna. Det är lite roligt att allt hemmagjort ser så "äkta ut" och det enda som stör mig är "frälsarkransen" som ser plastig ut…
Du e inte ensam om att störas av frälsarkransarna.
Dom stör också mig en aning, liksom livbåten, luftintaget o hyttventilerna. Men snart har jag byggt en svarv o då så…..

jättesnygg !