Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettnyheter
Läst 7314 ggr
ElLobo
0

IKV 91!

Från ett inlägg på IPMS-Stockholms forum hittade jag till Missing-Lynx, och där kan man läsa att det nu kommer en resinmodell av IKV 91.

![linked image]

Det är Hobby Fan som ska ge ut en resinmodell i skala 1/35. Utgivningstid är satt till i slutet av november.

IKV91
0

Tack för info!

Den skall byggas.

Roger

IKV91
0

Jag som var lite orolig över att måla splinter camo på Tamiyas nya Matilda!

Svenskt stridsfordons camo i 1/35, vilken tid det kommer att ta!

Roger

ElLobo
0

#2: Det måste väl vara mycket enklare än i 1/72 eller 1/144. Det blir ju större fält i samma färg. Glad

ElLobo
0

#2: Du får skippa kamouflaget och måla den helgrön istället. Flört 

Amphibious Vehicle

IKV91
0

Sist jag målade en IKV så beordrade jag mina soldater.

1/1 är alltså bäst.

Nu skall jag måla lite på min Panther och fundera på var mina gamla IKV kort från tidigt 90tal är någonstans.

Trevlig kväll.

Roger

ElLobo
0

Ha det så trevligt du med, när du vandrar i nostalgins dimmor.

Cool

Greenhorn
0

Ser fram emot bilder då du drar igång med detta intressanta bygget!

För egen del var jag skytteslusk i ett bandpansarvärnskompani i lumpen och har åkt många mil på IKV 91'ans bakpansar. Kul att se denna gamla hederliga vagnen som modell!!

ElLobo
0

Byggbilder på Missing Lynx. Den ser bra ut!

![linked image]

IKV91
0

Den ser riktigt bra ut. Det jag saknar (ganska naturligt) är ett kapell till tornkorg på baksidan av tornet samt röd piasavakvast framme vid någon av de främre strålkastarskydden.

#7 Tror du att du går att gjuta dig själv 1:35? Det vore ett annorlunda aftermarket köp som passar på motorluckan. Under KFÖ 1994 så regnade det inte en droppe, Bandpvskyttegrupperna blev extremt skitiga när de åkte med fast det har du säkert upplevt själv.

Roger

Greenhorn
0

#9 He he, jo det vore en syn, en resinkopia av sig själv i skala 1/35 Skrattande

Njaa, vi drabbades alltid av motsatsen till soligt och torrt under tjänstgöringen, dvs kyla, regn och blåst. Vad jag minns så hade vagnarna ganska bra värmesystem, åtminstone brukade besättningarna vara snabba att påpeka detta för oss Glad

IKV91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag hittade några bilder till sist. Här har vi kört igen isen på en av de större groparna på P10 övningsfält. Bärgning skall ske.

Notera piasavakvasten.

Roger

Proosen
0

Vad risig den ser ut! Flört

Skaplig grop att köra ned i, fick ni jobba mycket för att få vagnen flott igen?

Niclas

WildeSau
0

#11 Allt för julstämningen.
Hade ni LED-belysning i olika psykadeliskt blinkande färger också ?

//Oddball Cool

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

IKV91
0

En länk med några bilder

12,13# kul att ni gillade bilden, den maskeringen tog sin tid ska ni veta.

http://www.perthmilitarymodelling.com/newkitnews/hobbyfan.htm

Roger

JaguarMkVII
0

Är det här en resinmodell eller injektion? Det stod på länken i förra inlägget att Hobby Fan är moderföretag till AFV Club vilket får mig att vädra morgonluft….

Joppo
0

#15 Den är tillverkad av helt av resin. Högst upp på sidan på Perth mil. mod.-sidan står det :

"HF 065 IKV 91 Sweden light tank (full resin kit) Early 2010"

JaguarMkVII
0

#16: Ibland borde jag läsa innantill bättre…. Det här är ett sånt tillfälle. Tyckte bara att det lät märkligt med ett moderföretag som ger ut resin medan dotterföretaget ger ut högklassiga injektionsmodeller.

Joppo
0

Hehe… Lätt hänt… Jag tycker också det är skumt att moderbolaget tillverkar resinmodellerna… Det känns som om det borde vara tvärtom

ElLobo
0

Nu finns IKV:n att beställa från bl a LuckyModel. Pris 960 kr.

Läs mer på IPMS-Stockholms forum.