Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 6290 ggr
Proosen
0

Nytt i bygghögen, december 2009

Då kickar vi igång sista månaden för året med nya inköp som säkert eskalerar en aning om drygt tre veckor eller så.

Niclas

ElLobo
0

Jag var in till byn och hämtade ett paket idag, men det var fel innehåll. Paketet skulle till en kille som nu har fått mitt paket …

Så jag återkommer väl nästa vecka med bilder och vad det är. Cool

bosnafly
0

¤1 hänt mig oxå det,öppnade o såg att det vara en massa smink,hhmm inget bför mig ännu tänkte jag,kanske i 30årskrisen….

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
0

#2: Jag tror nog att du skulle vara söt med lite läppstift … Tungan ute

bosnafly
0

tyckte frugan med

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
0

Skrattande

J35B
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ropade in den här på Tradera, damp ner idag. Ren och skär nostalgi! Igen… Överraskande fin ytdetaljering med tanke på att modellen är från 1969. Vem mer körde med sänkta, hårtunna panellinjer då?

WildeSau
0

Igår var jag på flyghistoriskt julmöte och lyckades ropa hem lite onödigt på julauktionen.

Academy F-5A, förmodligen något kopierat från Airfix eller Starfix

och en Airfix Hurricane Mk.I

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Roca
0

#6 Det är en intressant modell! Har funderat på att skaffa en Viggen eller Draken i just denna skala för att bygga t.ex. en landsvägsbas eller dylikt i kombination med min modelljärnväg i H0 (1/87).

#7 Kul! En Airfix kan väl aldrig vara onödig, ös på bara Flört vad jag önskar förresten, att vi hade en SFF regional verksamhet här med, närmast är väl i Jämtland. Man får väl se till att starta upp! Glad

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

Idag ramlade ett kuvert från karlrobert78 ned i brevlådan. Det innehöll ett knippe dekaler. Glad

Tack för den smidiga affären Marcus!

FN-dekaler till Saab 29 Tunnan -- olika fabrikat - 1/72

ElLobo
0

Och dekaler till J 29F Tunnan -- BenMik Decals BD72006 -- 1/72

Roca
0

#9-10: Mmmm vilket godis! Glad

ElLobo
0

Japp, det där blir bra att ha!

pelleb
0

Idag kom det en liten Alfa från Hayabusa, tack för den Glad Har inte bestämt mig för vilken färg den skall få men den blir INTE röd, till alla Alfa-fantasters fasa Skrattande

PeO

[Orso]
0

Jag fick hem en verklig dussinprodukt idag. T.o.m. vanligare än en Me109 så egentligen är det ingen mening med att bygga den. Skrattande

Joppo
0

Idag kom mitt pris från GB14. Tack WildeSauGlad

Joppo
0

Den verkar även innehålla en massa delar för nån slags ammunitionslastarvariant. Misstänker att detta är en granat som skall stoppas i nån av Tyskarnas bamsekanoner, typ Dora eller Leopold.

Joppo
0

Putteliten är denGlad

WildeSau
0

#14 Skoj liten kärra! Mycket bättre än NYP som nästan är en halvdussinprodukt..

Jag ser verkligen fram emot att få se en perfekt återgivning av rosettslipad metall i skala 1/72.

#15 Japp, vassego!

Lilleputten är ursprungligen en liten munitionspanzer till Mörser Karl. Glad

Kolla in t.ex Henk of Holland för 1/72-pansar.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

StefanW
0

Från Marcus har följande lådor kommit….Tack!

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

…och från Mattias kom detta!

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Missa inte pentti01:s nyförvärv i tråden Köplust!

panther11
0

Idag kom min beställning från Jadar-hobby!

Först en t-26 med 1931 år torn.

panther11
0

Och en t-26 med "twin turret"

panther11
0

Sist två Tanketter. En Polsk och en beslagtagen i tysk tjänst med en puppchen-kanon.

[Orso]
0

35 års väntan är över. Äntligen har jag en sådan här.

[Orso]
0

Dessutom köpte jag den här billigt för att den saknade traktorn. När jag öppnar lådan så ligger delar till traktorn i den.

ElLobo
0

Efter lite trassel har nu tre stycken EMEK-bilar hittat hem till mig.

En Scania R470 grusbil med släp,

ElLobo
0

en Volvo FH16 610 trailerdragare med maskintrailer

ElLobo
0

och en Scania P380 grusbil.

sponny
0

Ett köp av WildeSau.

starhawk
0

#30: Gick tyska Luftwaffepiloter och stilade i ridbyxor? eller var det bara essen? förefaller något opraktiskt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Proosen
0

Väntar hem en sån här efter Traderavinst. Med kommande släpp utav en 66:a så kan man bygga alla i följd från 58 till just denna 67:a. Sen blir det hoppigt med några nedslag innan modellen lades ned på 2000-talet någon gång.

Niclas

[Orso]
0

ÅÅÅÅ en 66:a

Jag läste en gång om en amerikansk general i asien någonstans som hade en sådan som stabsbil, Med sidepipes och magwheels och den lyckligaste chauffören i armen.

sponny
0

#31 - Om jag förstått den information jag hittar på nätet rätt så hörde Luftwaffe Stiefelhosen (kopior av ridbyxor men utan den förstärkning i grenen som riktiga ridbyxor har) till permisionsuniformen inom Luftwaffe för officerare och högre underofficerare.

Och i ett jaktflygplan spelar inte klädseln någon större roll, det enda du verkligen måste ha är en fallskärm och en flytväst. Eller som baksidan på paketet säger:

"Although part of the Luftwaffe, fighter pilots were allowed considerable freedom regarding their apparel. Personal items such as leather jumpers and colorful scarves were often worn."

starhawk
0

#34: Jaha! på så sätt! Tja dom hade väl knappast permissionsuniform på sig när dom flög, men jag menade närmast att dom där "vingarna" kunde ju hamna över kontrollpanelerna på sidorna

karlrobert78
0

#27-29 Najs Mikael! Vart inhandlades dessaoch varför trassel? Letar också, men vill ha lite äldre modeller som 142/143! Är de i skala ca 1/24?

Riktigt fina var de!!!

//Marcus

ElLobo
0

#36: Köpta privat av en medlem på OVP Forum. Trasslet bestod i att två paket hade förväxlats och därmed fått fel adresslappar och skickats till fel adressat.

Bilarna är i skala 1/25. Vad som ska bli av dessa är inte klart ännu. Idéer har jag men jag måste se hur det tar sig ut också.

Och så har jag en 143-hytt också som jag har köpt av en annan OVP-medlem. Cool Den vet jag redan hur jag ska måla …

ElLobo
0

#36 igen: När det gäller de äldre, såsom 142:or och 143:or, så är det bara om någon säljer av sin samling eller på auktionssajter de förekommer numera. De tillverkas inte längre. Men de går att hitta även om de inte är så lättfångade.

karlrobert78
0

Grejen är att jag har 3 st 142 liggandes i kartong, antingen hos mig, mamma eller pappa… Jag letar och letar….

//Marcus

karlrobert78
0

Detta har dampit ner hos mig de senaste dagarna! En Trumpeter Super Sabre i 1/32, danska dekaler samt en F-16 cockpit från Sani/Bosnafly!

ElLobo
0

#39: Aha! Ska jag hjälpa till att leta? Flört

sponny
0

När jag var ute idag och snurrade på uppdrag att leta upp dotterns julklapp åt farmor snubblade jag faktiskt över en leksaksaffär som fortfarande sålde modeller. Sånt måste stödjas sådet blev några ryssar. Och även en lös borrchuck från Claes i Insjön.

Och en Famous Grouse i skala 1:1 Tungan ute

starhawk
0

Det här trillade in från Tradera idag

Bara skala 1/700 men en Tamiya är ju alltid en Tamiya

Sen kom det lite dekaler också från Tradera

Som vanligt i såna här samlingar blir det lite över, dom ryska och svenska (framför dom ryska) lär jag inte ha nån användning för

TommiN
0

Häftigt med en Rodney!Glad

Roca
0

#43: Alltid kul med mera dekaler! De ryska skulle kunna vara intressanta för mig om du vill bli av med dom!

Själv har jag fått hem en Bilek Mig-17 i skala 1/72, samma sorts byggsats som jag limmade ihop i GB 13

Roca
0

Samt Sweets 1/144 Hurricanebyggsats (med två i lådan):

leopold
0

fick hem denna idag, har letat lite efter den faktiskt

Proosen
0

Då slutar jag leta efter det som ev. finns kvar någonstans i mina gömmor, Har inte hitta så mycket mer än en okomplett hoj penslad i mörkblått och rött som på boxen.

Det är en fin liten maskin som kommer att passa finfint bredvid F1:an. Du får jaga reda på en till så du kan bygga med båda färgalternativen. Den champagnefärgade är snyggare än den blå tycker jag.

Niclas

leopold
0

jo, den chanpangefärgade är snyggare men jag vill nog ha den blå, för att passa bättre med bilen.

Proosen
0

Det är därför du ska bygga två, så du får komplett samling. Fast det är klar, du skulle behöva en Doyusha Countach i 1/12 och konvertera till en Wolf-lambo också.

Niclas

Leo
0

just när jag dumpat lagret med färdigbyggda modeller dök denna julklapp upp från staterna och då måste man ju bara bygga den eller Skrattande

Leo värd på Motorcykel i fokus 

TommiN
0

Fick hem denna idag En rolig Spitfire Mk.Vb i 1:32,fanns lite extra tillbehör till cockpiten

bosnafly
0

en ovanlig plan som är snygg

www.bosnafly.n.nu

starhawk
0

#53: Ja, den har onekligen ett speciellt utseende, en bevingad motor ungefär

bosnafly
0

ja precis,så kan man säga

www.bosnafly.n.nu

sponny
0

I sista stund innan brevbäraren går hem för julledigheten hann jag få ett paket från Hannants. Två lådor Union Infantry och två lådor Confederate Cavalry.

Vanliga plastsoldater, men i skala 1:32, så det kommer att krävas ganska mycket modifiering för att få det som jag vill ha det till GB23.

bosnafly
0

¤56

hoppas på samma tur med brevbärarn

www.bosnafly.n.nu

bosnafly
0

köpte en F-4  U1 corsair idag på hobbia,o 2st gamla byggsatser en MI-1 och en AVIA BI3,

www.bosnafly.n.nu

TommiN
0

Fick hem denna från posten idag,dock så hade den kommit redan innan julafton,men hade inte tid att hämta den.

Sven-Erik
0

#59. Oj, en rejäl pjäs! En Condor i skala 1:48 bör ju bli rätt maffig?

Pajje
0

Loggade in på ebay bara för att jag hade lite tråkigt, och vad hittade jag då? Jo, en fin Hasegawa Zero i skala 1:32 med 5 minuter kvar på auktionen, och som jag vann, duktigt mycket billigare än vad jag hittat Zero-byggsatser för här hemma.

/Pajje

TommiN
0

#60 jo,den blir ju rätt så stor,har suttit o dräglat över innehållet en stund nuGlad.

Snygg Zero Pajje,bra storlek också.Glad

Pajje
0

#62 Jo, det ska vara stort, annars får det vara…