Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 2619 ggr
JaguarMkVII
0

Kändisar och modellbygge....

Jag satt och slösurfade på Flashback och hamnade i avdelningen "Skvaller" där folk skvallrar om kändisarnas knarkvanor, påstådda obskyra böjelser osv. Då började jag fundera på om det inte är så att rent statistiskt måste det finnas en hel del kändisar som ägnar sig åt modellbygge men att de inte "kommit ut ur garderoben". De enda två jag kan komma på är Roy Orbison som var enligt uppgift mycket duktig modellflygare med skala som intresse samt Phil Collins som är passionerad modelljärnvägare. Jo förresten, Öystein Sunde, Norges Lasse Berghagen är riktigt duktig på RC-segelflyg. Har flugit med honom vid ett tillfälle och han var bra på det han gjorde.

Vet ni om fler? Jag är nyfiken… Kan det var så att Marit Paulsen bara bygger jänkare i 1:24, Alexander Bard är tungt inriktad på 54mm figurer från korstågen och Silvio Berlusconi siktar på en komplett samling av finska flygvapnet i 1:72? Sånt här klassar jag, men inte slaskpressen som ädelskvaller vilket gör att man aldrig läser något om det, inte ens i tidningar som SvD.

Låt höra, känner ni till fler?

[Hayabusa]
0

Intressant ämne…Har någonstans läst att Ulf Lundell byggde jänkebilar i skala 1/24-25. Vet inte om det stämmer, men varför inte?

/Stefan

Roca
0

Läste för ett tag sedan att att Rod Stewart håller på med modelljärnväg också, antagligen i HO (1/87), det var visst New York Citys bangård eller något i den stilen, en rätt stor anläggning!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

En gammal tråd i samma ämne:

Kändisar som modellbyggare

NBISaladin
0

En viss butter sångare från ett visst känt band som rimmar på Hänt var o handlade hos mig nyligen. Warhammer som gäller där.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

NBISaladin
0

Här har jag listat några:

http://www.hobbybokhandeln.net/?p=534

[Hayabusa]
0

#4 Det kunde jag aldrig tro! Fast, en av mina "livsdeviser" lyder såhär: "Saker & ting är aldrig vad man tror att dom är". Ett av mina abosluta favoritband - ja, där ser man…

#5 Intressant lista. James Stewart flög väl t om riktiga flygplan under WWII? Bombplan, vill jag minnas att det var…

/Stefan

PS

Kanske kunde vara en ny raggnigsreplik? "Jag är varken känd eller rik, men jag är en j-l på att bygga modeller"

NBISaladin
0

#6: Ja, det var oväntat. Men han tillhör väl vår generation eller runtikring. Gissar att 99% av oss byggt åtminstone en modell o pangat med luftgeväret eller sprängt med en kinapuff!

Det är kul med nationella kändisar. Några fler jag servat är: Pontus Enhörning, Backa Hans (basist med bl.a. Ulf Lundell), Peter Dahl, Thomas Gylling, Olle Björling, Ylva Maria Thomson(!).

Joppo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sjukt otippat att Jocke Berg pysslar med Warhammer… Bilden som jag ser framför mig med en dyster Jocke sittandes med en kopp te målandes Orks går liksom inte ihop Glad … Hans rockstjärnemyt skulle få sig en rejäl törn om detta kommer ut… haha

Undrar om hans intresse återspeglas i någon av Kents låtar?

Nej.. Nog babblat… Nu ska jag lyssna på "747". Kents bästa om ni frågar mig…

NBISaladin
0

#8: Haha… ja, lite svårsmält är det!
747 är ju ett flygplan, så…

[Hayabusa]
0

#8 Ja, "747" är en klassiker…spelningarna brukar avslutas med den låten, så den tycker jag är rätt speciell. Jag och mellandottern ska se Kent i Gbg den 1:e mars. Igen, ska tilläggas..Glad

ElLobo
0

#6.2: Stämmer gott det! Han spakade bl a B-17 och B-24. Han var en av de få som gick från menig till överste under de fyra år USA var med i kriget.

karlrobert78
0

Jag har för mig att Alf Svensson, förre KD ledaren, pysslade men modelltåg… Sen har vi ju Mona Sahlin som pysslar med "figurer" - dvs Barbiedockor!!! Har för mig att hon på 70-talet startade Sveriges officiella Barbiefanclub!

//Marcus

J35B
0

Peter Englund, Svenska Akademiens ständige sekreterare, historiker och författare, har berättat om nostalgiska barndomsminnen kopplade till Airfix.

Roca
0

Hmmm, ja jag måste nästan skryta lite här nu dåFlört…ovan nämnde Jocke är tillsammans med min moster Tanja, så vi är faktiskt "baksläkt" - men träffas i stort sett endast på familjehögtider. Min mors (finska) släkt bor i Eskilstuna hela bunten, Kents hemstad. Jag vet inte mycket om hans ev. hobbys, men min morbror som umgås mycket med familjen i fråga håller på med just Warhammer han med!

[Hayabusa]
0

#14 Ojoj…som ett stort Kent-fan så är det riktigt coolt. Kent har en given plats i mitt hjärta.

/Stefan

NBISaladin
0

#14-15: Fasiken, det är ju hur tungt som helst! Grymt cool.
Geekarnas gyllene tidsålder!

Roca
0

Flört