Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 2664 ggr
ElLobo
0

Kändisar som modellbyggare

I samband med att jag läser på andra modellforum på Internet, har jag emellanåt ramlat över rapporter över lite mer eller mindre kända personer som håller på med modellbygge. När jag hade sett några sådana inlägg, så tänkte jag att jag kan ju dela med mig av dessa namn, så vi får en egen liten skvallerpress.

OBS! Kommentarena i samband med personerna är inte mina, utan kommer från de olika uppgiftslämnarna.

Carl Bildt är - eller i alla fall var - en inbiten modellbyggare.

Även skådespelaren Ingvar Kjellson lär vara modellbyggare.
Det var hans pappa Henry som konstruerade Ö 1 Tummelisa.
I en TV-intervju med Ingvar Kjellson och hans fru, kunde man i ett rum se ett antal dubbeldäckare i lite större skala. Han pratade också om ett barnbarn som lagt in ett spel på hans dator med flygplan från VK1.

Jan Troell är en flitig byggare av flygplan från VK1 och mellankrigstiden. Flera av hans modeller förekom i en TV-dokumentär för några år sedan.

Stefan Ljungqvist. Vill minnas att jag vid ett antal tillfällen träffade en av dem från Poliserna i Strömstad, ja tv-serien alltså, "den store fotpatrullerande pistolskytten Evald Larsson som aldrig lyckas ta sig till VM", ett antal tillfällen i hobbyaffärer i Göteborg. Vad jag förstod av hans blick på modellerna så var intresset hans och inte sonens…

Ulf Lundell handlar byggsatsbilar (1:24-1:25) i en Stockholmsbutik.

Yngwie Malmsteen bygger.

Mike Meyers bygger pansar, och ska enligt uppgift vara insnöad på brittiskt och kanadensiskt från olika tidsepoker.

Steven Spielberg har hållit på i perioder, men tycks mest hålla på med RC och trämodeller. En del plast byggar han dock, uteslutande flyg.

Lemmy i Motorhead bygger plastflygplan.
Hans bästa modell, en F-4 Phantom i i 1/48 (som översattes till: … hans fyrtiåttonde Phantom-modell) hängde på sniskan i fiskelina i taket vid trappen.

Roy Orbison var en mycket respekterad modellbyggare i radioflygkretsar. De som sett hans skalamodeller har uttryckt sig i termer att "skulle han ha tävlat hade han varit mycket framgångsrik…".

Har ni fler exempel på kändisar med modellbyggarintresse, så komplettera listan.

Hompe
0

Mycket intressant fakta!

ElLobo
0

#1: Ja, det är sådant här onödigt vetande, men visst kan det vara kul att veta! Glad

StefanW
0

Det är nog något som skulle få t.ex. ungdomar att börja titta på hobbyn om någon av deras "idoler" skulle träda fram och berätta om sitt modellbygge…bara en tanke.

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#3: Håller med! Det är ju inte så lätt att locka yngre till den här hobbyn.

StefanW
0

#4 eller så får vi ställa upp i idol2007….Flört

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#5: Ha ha, det får du sköta själv! 

Jag passar!

Svake
0

Stefan Ljungqvist lekte man med ute på Björkö när man var liten, han var sommargäst där, morsan gillade det inte för han var så stor, mycket trevlig kille, att han var intreserad av modeller viste jag inte.

Sven-Åke

ElLobo
0

#7: Där ser man! Det kanske är så att man kanske inte direkt "skryter" över att man bygger modeller. Vilket många gånger nog är lite synd.

På senaste träffen i Dalarna var det en, som jobbar på ett stort företag i Borlänge, som berättade att han hade varit över i Storbritannien på kundebesök i en av hamnarna, och för första gången träffat den som ansvarade för transporterna för dalaföretaget. Denne person var en svensk, och när han steg in på hans kontor var det fullt med mästerliga dioramor på hyllorna. Trots många års intensivt samarbete hade de aldrig ens diskuterat modellbygge.

pebben
0

det är lungt! ni har ändå inte tid att vara med i idol -07! för jag har anmält dej och stefan till big brother 2007! tänkte att när första avsnitet går åker jag till västerås och tar en öl med sven-erik och kollar på er på tven he he

//pebben (alltid snäll?9

ElLobo
0

#9:   Ja, det blir väl tredje gången som jag är TV-stjärna, då. Första, enda och sista …

leo-
0

9 personlig sak Tamaya panther 1/16 eller

StefanW
0

#9 Big brother och dyligt skulle jag aldrig ställa upp på. Det räcker med de framträdande jag gjort på vita duken och i TVn..

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#12: Vi pekar med hela handen och väljer pebben att vara stjärna! Glad

Sven-Erik
0

Haha! Vilken bra ide! Snacka om ny dokusåpa-tema. Stäng in 20 modellbyggare i ett hus i 90 dagar och se vad som händer?
Troligast är väl att TV-publiken skulle ta kollektivt självmord av uttråkning (kolla på 20 ryggar som sitter knäpptysta och pular med sitt?) Eller, kanske fullt slagsmål mellan pansarkillar och flygisar? hehe…
Pebben, kom du så ska vi nog ta en öl i sommarnatten.

pebben
0

13. ha ha jag har nog redan haft mina 15 minuterGlad

14 ja vem vet snart är det väl big meet?

//pebben

svinto
0

Lr så kommer de att bli en hitt

Tänk 20 pers med varsin limtub i näven…..de blir ju värre än 20 backar öl….snacka om rubriker i aftonbladet

EXTRA EXtRA!!!! TV5:s ny dokusåpa inledde med årets största Drog party…..20 st satt å sniffa lim e 4 timmar

hahaha

Sven-Erik
0

#16. Haha, tanken är skrämmande! Skrattande

pebben
0

låter som ett kul modellbyggar möteFot i munnnen

//pebben (in i dimman)

ElLobo
0

Jag låser den här tråden och så fortsätter vi i Kändisar och modellbygge….

Inlägget är låst för nya kommentarer