Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 1647 ggr
Magnuzk
0

Black Widow P-61 - Monogram (och Revell?) 1/48

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blir det intressant. Jag blev nyfiken på att se hur det såg ut i lådan efter mitt förra inlägg om Dragons P-61.

Jag kollade lite snabbt i lådan och det här kom jag fram till:

A modell går att bygga utan problem, fast kanske att du ska finna dekaler som du vet kommer från en A. För en B så är det några saker man måste fixa till för att få en mer eller mindre korrekt sak.

* Noshjulet ska ha en landningslampa.

* Hyllsutkasten för 20mm ska vara öppna.

* Skev roder trim tab ska inte finnas där. Måste fylla linjerna slipa till och sen fixa till mönstret som skevrodret har…

Det var det jag kunde se och det är nog det enda som syns på utsidan. Landställs luckorna för B finns med i beskrivningen.

Dekalerna då? Ja, jag kom in lite på det när jag skrev om Dragon. Enligt min forskning så stämmer det inte helt med verkligheten och det som sägs i beskrivningen.

Husslin Hussey: Det fanns P-61or med det namnet. Den som är med på arket hade dock inte den nose art som är till. Den 42-5536 hade bara bokstäver. Den sköna damen, med hjärtan och text var på 42-5551 hos 6th FS i PTO. Min gissning är att Monogram ville ha den första, men tänkte att det var tråkigt att det bara var bokstäver så det tog och lade till den sköna damen i stället.

Times A Wastin: Dekalerna stämmer, men inte typen av P-61. Enligt beskrivningen är det en B, men enligt min forskning är det en A typ.

Min rekommendation: Bara bygg. Ha kul. Ställ den på hyllan. A eller B? Spelar ingen roll.

Magnus.

starhawk
0

Jag tycker din rekommendantion är utmärkt!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Magnuzk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är väldigt störande, om inte rikitgt irriterande, när man nyss har gjort ett inlägg och ska redigera det och när man sänder så blir det error! Det hände flera, flera gånger till tiden hade gått ut. Då tänkte lägga in en kommentar med redigeringarna, men det blev samma sak om och om och om igen!

Det här är min hämnd! Hela alltet igen, MED redigeringarna!

Nu blir det intressant. Jag blev nyfiken på att se hur det såg ut i lådan efter mitt förra inlägg om Dragons P-61.

Jag kollade lite snabbt i lådan och det här kom jag fram till:

A modell går att bygga utan problem, fast kanske att du ska finna dekaler som du vet kommer från en A. För en B så är det några saker man måste fixa till för att få en mer eller mindre korrekt sak.

* Noshjulet ska ha en landningslampa.

* Hyllsutkasten för 20mm ska vara öppna.

* Skevroder trim tab ska inte finnas där. Måste fylla linjerna, slipa till och sen fixa till mönstret som skevrodret har…

Det var det jag kunde se och det är nog det enda som syns på utsidan. Landställsluckorna för B finns med i beskrivningen.

Dekalerna då? Ja, jag kom in lite på det när jag skrev om Dragon. Enligt min forskning så stämmer det inte helt med verkligheten och det som sägs i beskrivningen.

Husslin Hussey: Det fanns P-61or med det namnet. Den som är med på arket hade dock inte den nose art som är till. Den 42-5536 hade bara bokstäver och fanns hos 422nd NFS i ETO. Den sköna damen, med hjärtan och text var på 42-5551 hos 6th NFS i PTO. Min gissning är att Monogram ville ha den första, men tänkte att det var tråkigt att det bara var bokstäver så de tog och lade till den sköna damen i stället.

Times A Wastin: Dekalerna stämmer, men inte typen av P-61. Enligt beskrivningen är det en B, men enligt min forskning är det en A typ. "403" i bak kan ha förvillat och gjort att det här planet blivit förväxlat med 42-39403 som var ett annat plan vilket var döpt till The Spook. Times A Wastin ska ha haft serienumret 42-5595.

Min rekommendation: Bara bygg. Ha kul. Ställ den på hyllan. A eller B? Spelar ingen roll.

Magnus.

Magnuzk
0

Tack så mycket starhawk!

Jag har dock fått ett problem: Jag ville ju bygga Husslin Hussy, men när jag fick reda på att det inte riktigt stämmer blev jag lite tveksam till det, fast jag tror nog att jag tar och följer min rekommendation ändå.

Proosen
0

Fasiken Magnus, det här är inte bra för min plånbok!

Känner ett allt större sug på en order över pölen och få hem en änka i stor skala. Byggde som du redan hört en sådan som tonåring, ungefär i samma veva som B-29:an tog form.

Har hittat för motsvarande c:a 103 kr plus frakt och ev. tull/moms. Borde ju klara sig ganska bra rent prismässigt även om allt läggs ihop.

Niclas

starhawk
0

#3: Tja det är ju lite olika på hur man reagerar i det här sammanhanget, vissa plan bygger man bara "out of the box" och struntar i att det inte är helt riktigt här och där, andra är man pettimeternogrann och vill absolut att det skall vara exakt och då är det inte nödvändigtvis favoriterna det är fråga om

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Magnuzk
0

starhawk, jag håller med dig. Jag är inte så avancerad ännu med fotoets och andra detaljer och mina är direkt ur lådan. Egentligen tänkte jag detsamma om den här, men fick för mig att skaffa fotoets, hjul, ksp och kanoner för att förbättra lite på sina ställen. Jag tänkte också använda airbrush, men min krånglar så det går inte just nu. Med allt det här extra tänkte jag att jag kanske borde hitta andra dekaler till en grön/grå P-61, fast jag gillar motivet som är med så det kan hända att jag inte bryr mig om det som inte riktigt stämmer.

Magnuzk
0

Niclas det är ju bara att slå till! 103 kronor för den låter ju billigt, fast kanske att det drar iväg med frakten och tull. Men vad gör det? Det är en P-61!

Cool