Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 3635 ggr
Pajje
0

Type VIIC/41

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag äntligen blivet klar med min ubåt som jag köpte i sommras!

Pajje
0

.

Pajje
0

Och en till

IKV91
0

Hej!

Det blev snyggt, gillar all rost som du har fixat till!

Funderar själv på att man skulle bygga en landstigningsbåt i 1:35.

Problem är att de blir ganska stora.

Roger

Pajje
0

Skala 1:72 glömde jag skriva

TommiN
0

Den fick du till riktigt snyggt,vädringen också.

ElLobo
0

Snyggt bygge och bra vädring!

StefanW
0

Instämmer i kören

Stefan - Modellbyggare

Pajje
0

Tack tack, kul att den uppskattas!

Något jag blev riktigt nöjd med, men som är svårt att se på bilderna, är att jag gjort "tryckbubblor" mellan skotten, dvs små fördjupningar där plåten har tryckts in lite för att man varit och dykt lite väl djupt.

Värmde med en lite gaslödkolv, tryckte in plasten med tummen (ja, den blev lite öm efter ett tag), och sen slipade jag bort fingeravtrycken. Blev riktigt bra om jag får säga det själv.

Ska fixa upp lite snygg belysning också, så den syns fint i bakgrunden när man sitter i TV-soffan.

Fanders
0

Grymt bygge! Ubåtar är grymt fascinerande fordon!

Gillar också rostrinningarna, hur gjorde du?

karlrobert78
0

Snyggt! Det är nog nästan så jag får komma på studiebesök och spana in den Flört

//Marcus

Bergamott
0

Tycker också att det är ett grymt bygge! Är det månne Revells 1:72? Den har jag dreglat över flera gånger. Kan inte. Får inte plats.

En sak dock: rostrinningarna är mycket övertygande, men blev det verkligen sådana på ett fartyg i drift och med större delen av skrovet under vatten? Det ser mer ut som ett fartyg som legat länge i torrdocka. (Kanske precis vad det ska föreställa, kom jag på Skäms)  Rätta mig gärna om jag har fel, men det bara slog mig att rost oftast bildas när syret kommer åt ordentligt.

Hur som helst ett imponerande bygge, inklusive målning, vädring och buckling!

Glad

PonCar
0

Mycket snyggt! Nu är den färdig att ansluta sin "vargflock" nånstans i Nordsjön… Vädringen ser övertygande ut!Glad

berfrund
0

FörvånadOooohh vilken läckerhet! riktigt fin må jag säga.

Exelon
0

Verkligen ur snygg. Den kommer nog att ta all uppmärksammet från tv.Skrattande

sponny
0

Kan bara hålla med hyllningskören. En mycket, mycket vacket bygge!

Pajje
0

Ja, det är Revells 1:72 byggsats som jag byggt.

Rosten gjorde jag med 2-3 olika rostnyanser med airbrush samt avsluta med lite penseldrag

Angående mängden rost så har jag tagit i lite grand, det håller jag med om. På den delen som är över vattenlinjen tror jag nog att det kan vara rimligt, då de gick i överläge merparten av tiden, och iom att det skvalpar vatten ur de där hålen så borde det bli rätt mugget efter ett tag. Tanken med målningen är att det skall se ut som det runnet rost ner längs med sidan, samt en del rost i skarvarna mellan plåtarna i skrovet. Men det är sant att det kanske sköljs bort vid vattenlinjen.

Om det inte syns så har jag faktiskt borrat upp alla större hål i skrovet med dremel, tog lite tid men var klart värt jobbet.

Har tittat runt en del på nätet, och de kunde vara rätt muggiga…se länk

Muggig ubåt

Målbilden var en ubåt som gått hårt och länge och där underhållet nedsatts pga av ständiga uppdrag.

Om någon har en bra bild på hur ett skrov under vattenlinjen kan se ut, med tanke på alger och annat skit som växer där, så tar jag gärna emot den. Har inte vågat mig på att försöka måla dit det då jag helt enkelt inte vet hur det ska se ut för att bli bra

Bergamott
0

#16: Du har nog rätt; bilden ser ju faktiskt precis ut som ditt bygge. Glad

Magnuzk
0

Vad kul att se en ubåt. Mycket fin.

Magnus.

Texxas
0

Mycket fin Ubåt, bra vädring!

Blir ju sugen på att bygga en själv.