HJÄLP!!!
Tog fram min Silverline Evolution idag för att göra lite bättringar på min BF 109 e-1. Till min stora fas så kokar färgen i koppen. Vad i h-e tänker jag, funkade ju kanon för bara några dagar sen. Tar isär allt och rengör och drar ihop allt några varv extra. Fortfarande samma sak. Nu måste jag sitta med min Aztek 470 och det är inget jag vill. Är det någon som har någon bra ide´hur jag ska lösa problemet utan att behöva lämna in sprutan? Den sprutar förövrigt ingenting, bara bubblar i färgkoppen.
Har du tagit bort nålen och rengjort den ordentligt? Förmodar att du gjort det. När du monterat ihop sprutan, kolla att nålen verkligen rör sig bakåt när du drar avtryckaren emot dig. Kan inte nålen löpa fritt i sin lagring, så trycker du helt enkelt hela "klämmmekanismen" bakåt medan nålen sitter still. Då kommer ingen färg fram utan luften tar vägen genom färgkoppen.
/Stefan

Kolla också den vita teflonpackningen på munstycket, att den inte är skadad. Kolla den svarta gummipackningen på munstyckets yttre hölje.Dra åt munstycke/krona tajt med fingrarna: har du pyspunka mellan munstycke/kropp blir det också bubbel.
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Tack för tipsen!
Nålen rör sig ordentligt. Plockade isär den igen efter era tips, nu fungerar den med Ajax i (har inte provat färg än), men man kan höra hur det pyser vid munstycket, låter som den drar in luft där. Dock inget bubbel i koppen. Kan inte se några skador på munstycket eller några av packningarna. Köpte nål, men inget munstycke för några veckor sen, kanske var dumsnålt…?
#3 Nja, dumsnål tycker jag inte. Är packningar & tätningar OK, så bör det fungera. Är själva munstycket skadat så påverkar det sprutbilden, men ger i regel inte "bubbel i färgkoppen".
Hoppas att det löser sig.
/Stefan

#3: Får du ingen ordning på det, kan du ta in den till mig på Hobbybokhandeln, så kan jag kolla den åt dig.

Tack för tipsen och tack Hasse, ska försöka hinna mecka med den ikväll eller imorgon så får vi se om jag får ordning på det, hade tänkt glida förbi och köpa Finescale modeler vilken dag som helst i vilket fall. Synd att jag har dåligt med tid just nu, känner nämligen att inspirationen är hög, men man kan inte få allt! Grattis till nya online affären förresten! Ser bättre och bättre ut!

#6: Jamen det är väl typiskt det där. Jag var också på gång o ville airbrusha. Tror du inte jag för första gången nånsin lyckades paja ett munstycke (defekt rengöringsverktyg vart boven). Och som grädde på moset tappade jag 0,15 nålen som satte sig som ett spjut i bordet, med krökt spets förståss. Grrr….
Kul att online-shopen uppskattas! Det är grymt mycket jobb så här i början, men jag brukar hinna lägga in 10-30 nya prylar vare dag. Ingmen brist på sysselsättning m.a.o!

Vet hur det känns! Hinner nog inte airbrusha något idag, så vet inte om den kommer funka. Tog bort gummipackningen som sitter på munstycket och rengjorde, kändes bättre när jag drog åt det. Några krökta spetsar har det ju blivit genom åren…

Provade att byta till 0.40 nål och munstycke nu på morgonen, fungerar som en dans! Upptäckte en mikroskopisk spricka i 0,15 munstycket, så nu visar det sig att jag måste köpa ett nytt munstycke, skulle gjort det när jag köpte ny nål!
Tänkte på en sak till online-shopen. Skulle det gå att ordna så att man kan sortera modellerna på skala? Vet att iaf jag skulle uppskatta det!

#9: Jag grubblar på hur man bäst o enklast ska kunna sortera på skala…
Grejjen är den att jag vill undvika en sån där ful, lång undermeny med varje skala listad. Några idéer?

I undermenyn "sortera" skulle du kunna lägga till skala, så kan kunden själv bläddra förbi de skalor som man tycker är ointressant. Fast allra viktigast är att få till en bra sökfunktion, och er är väldigt konstig iaf just nu. Sökte på Airfix och sökfunktionen bestämde att jag sökte på Richard III. Ett bra exempel kan ju vara din konkurrent i solna, ett dåligt din konkurrent i sundsvall.