Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 2265 ggr
koping-1111
0

förfrågan Akagi

Hallå där ute!!

e ny här på forumet o har en del funderingar kring akagi o hoppas ngn av er kan svara,,kunnskapen finns hos er.

Har länge tänkt o ha Akagi som ett höst o vinter projekt,,men funderar på dom olika tillbehören till,,skratta inte nu!!!men vilken ordning e bäst o köpa in o bygga dom i???ex…super-setet bör göras innan däcket mm,eller??,verkar lite avigt annars.

Har dessutom inte jobbat med ets-ark förut,,nytt för mig,,några goda råd där???redskap mm som underlätta??

vore tacksam för svar o goda råd,,ni sitter på kunskapen.MVH//Emil

[Hayabusa]
0

Hej och välkommen! På detta forum finns en väldigt fin presentation av Hasegawas Akagi i skala 1/350. Det är väl den du tänker på? Skriven av Denstore, som tyvärr lämnat detta forum..

Mycket bra & läsvärd artikel!

/Stefan

StefanW
0

De finns här att läsa:

Äntligen Akagi! Del 1 

Äntligen Akagi! Del 2 

Man undrar hur det gick med bygget.

Stefan - Modellbyggare

koping-1111
0

Tack!!

Jo det e den jag menar,har nu läst det Denstore skrev,intressant,men klurar lite på ordningen i byggandet ändå.

O som du Stefan skriver,,skulle vara kul o se hur bygget fortlöpte,stegvis,kanske ngn annan här som kan visa det.

Magnuzk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Akagi - vulkanen som fartyget är döpt efter. Bodde precis i närheten och har varit uppåt sluttningarna. Den är vilande om jag minns rätt.

Magnus.

koping-1111
0

Både fartyg o vulkan vilar på sina sätt,,bådar kanske gottSkrattande

Exelon
0

Det är nog kanske bäst att ha alla, eller iaf dom du vill ha.

Men om man bygger skrov/underdäcket så kan man ju köpa etc kitet för överbyggnaden/överdäcket vi ett senare tillfälle. för det verkar vara mest komplicerat på den undre delen med alla stöd osv.

Det är bara något jag har fått för mej och inte alls säkert rätt..Skrattande

Lycka till iaf och det är nästan ett krav/tvång att du lägger upp massa bilder på alla smaskiga detlajer på den där skutan.Flört

koping-1111
0

Tack!!

Har samma tankegång ang etc-kiten,nerifrån o bygga sig uppåt verkar enklast.

När jag kommer igång"om jag kommer igång"Flörtlovar jag uppdateringar här.

Azgaron
0

Ska bli spännande att se detta bygge sen när du kommer igång!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

koping-1111
0

AKAGI

Hallå där ute,,Emil här!!

Nu har modellen kommit,,tog tid,den var restad.

Men ok!!!Börjar lite smått med 2 set till.B och supersetet.

Som sagt tidigare så  det m skräckblandad känsla jag ger mig in i detta,hur möe delar som helst för o int prata om ets-setenSå det gäller att studera o läsa in bygget ordentligt så det int blir ngt dubbeljobb,tittar möe på bilder på näter om vad ets-delarna ska vara,kan bli lätt o förhasta sig i bygget för o sedan se att,,jäklar,,där skulle det vara en ets-grej,det e många delar i grundmodellen som ska sollas bort,för o inte tala om montringsordning för o komma åt,blir trångt på vissa delar.Hur el hur så blir det en fin utmaning i höstmörkret.

Passformen e fantastisk o allt är rediget gjort,detaljrikedomen e enorm.

Så nu e det bara o köra igång,,lugnt o fintGlad

koping-1111
0

Min lilla målarbox

Sprutan hittade jag på biltema 99kr,funkar ok,men visst,,kunde varit bättre.

I orginal så e hon mörkgrå över hela,,lite tråkig färg kan tyckas,så det blev till att kika runt o hitta passande färgblandningar som jag kan tycka passa.

StefanW
0

#9-10 Det är med spänning man följer ditt projekt! Lycka till!

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Ser bra ut så långt Emil! Spännande med en såpass avancerad modell!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

#10: Om orginalfärgen inte verkar vara så rolig kan man alltid dra till med sin "konstnärliga frihet", då kan man dra till med vad som helst. Huvudsaken är ju att du (byggaren) blir nöjd.

Beträffande etset så finns det diverse dyra bockningsutrustningar men även enklare "bending pliers" dvs. en platttång avsedd för just ets, kolla på Hobbybokhandeln dom har en del ets-böjnings-verktyg av olika slag

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

koping-1111
0

Som sagt tidigare,,sprutan från biltema var bra så länge den funkade,,packningen gick i ett kör,,på biltema stod dom o gapade som fågelholkar när jag frågade om det fanns o köpa,näää!!snålhet bedrar vishet;),aldrig mera ngt från biltema o dess aroganta presonal.

nu börjar den o ta form iaf,bra passform men möe pill,dubletter till leda med bitar,,kan nog bygga en till,haha.

Denna kommentar har tagits bort.
koping-1111
0

1. lite bilder förhoppningsvis

koping-1111
0

2

koping-1111
0

3

koping-1111
0

4

koping-1111
0

5

koping-1111
0

6

Denna kommentar har tagits bort.
koping-1111
0

När der gäller etsen så e den ju väldigt detaljrik,,kanske lite för möe för min smak;)känns som jag skulle behöva instrument för microkirugi till vissa detaljer.kan ifrågasätta meningen med ca:1mm små detaljer som dessutom knapt syns på plats,,känns liiiiiite överdrivet,men visst blir det fint om man inte som jag hoppar över en del av dom,,får ju för jösse namn knapt tag i dom små rackarena.Men det e bara o jobba på.

Daterar upp när jag har tid o sitta igen.

ha det gott alla byggare;)

starhawk
0

Jo ets är lite överdrivet ibland, ta bara en antenn som skall sitta fast i den "smala" änden, där finns ju knappt nåt att limma mot, helt hopplöst! Nä! i valet mellan plast och ets väljer jag snarast plasten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus