Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 946 ggr
atps
0

SKIF frustration

God afton.

För några månader sedan beställde jag en BMP-3 (SKIF) från Plastic Models Store. Vid första anblicken ser gjutningen kass ut (massor med läckage och dålig utfyllnad på andra ställen). Passformen i delarna är ett kapitel för sig (spackel en masse). Efter några sittningar blev jag förbannad och gick och köpte en annan modell och ställde således BMP:n på skamhögen. I går fick jag för mig att ge modellen ett nytt försök (har köpt in några ark evergreen sen sist), frustrationen tilltar återigen då jag upptäcker att vissa delar inte existerar.

Är det fler som upplevt att modeller från SKIF håller dålig kvalité eller har jag lyckats köpa en Ukrainsk (dålig) kopia?

Jag får väl bedriva avlastningssamtal med min fästmö för modellen ska byggas!

Ha det..

ElLobo
0

Skif är väl ukrainsk från början så det är nog ett original du fått tag på. Glad Ett måndagsexemplar kanske däremot.

Jag kollade som hastigast några sidor på nätet och där verkar byggarna mestadels nöjda.

HS    

MM

atps
0

Jag tror jag hittade en artikel på kitreview (eller vad det heter) innan jag köpte och han hävdade att det var bra.

hmm, i ukraina inmundigas ganska mycket vodka, maskinoperatören kanske var lite på örat..

Jag kämpar på. lägger upp bilder på vagnen när den är klar (om den inte åkt ut genom fönster det vill säga..

ElLobo
0

#2: Lägg gärna upp bilder under byggnationen också! Vi är många som gärna vill se hur bygget går framåt och kanske speciellt de felaktigheter som förekommer.

atps
0

det ska jag göra.

ElLobo
0

#4: Låter bra! Tackar!

TomasJ
0

Hej

Kul att höra att några fler bygger ryskt. ;-)

Mina erfarenheter av SKIF är att de gör halvbra modeller av ganska ovanliga förebilder. Detta gör ju att vi ryssbyggare har lärt oss acceptera SKIF:s modeller eftersom det inte finns många alternativ att välja på (i 1/35 åtminstone).

Jag har inte råkat ut för några speciella problem med passform eller gjutskägg, även om det förekommer. Största problemet med SKIF:S modeller enligt min mening är de väldigt grovt gjutna delarna vilket gör att detaljerade delar ser väldigt klumpiga ut. För att få SKIF:s modeller riktigt bra behövs ofta dyra resinkonverteringar och/eller fotoets men vi är nog inte så många som verkligen lägger ut pengar på sådant.

Hoppas att du orkar ta dig igenom SKIF:en, men om du riskerar din mentala hälsa på kuppen kanske du bör invänta Trumpeters annalkande BMP-3… ;-)

/Tomas