Diorama
Hej alla.
Jag är ny på sidan och nygammal vad det gäller modellbygge.
Jag har tänkt att börja bygga diorama och frågan till er är i vilken skala det finns det största utbudet? Har funderat på 1:35 med ww2 teman.
Tacksam för tips och råd.
Hej Petlin och välkommen hit!
I skala 1/35 finns det ett väldigt stort utbud av modeller, figurer och dioramaprylar.
Personligen bygger jag bara i den skalan eftersom jag gillar detaljnivån på grejerna.
Nackdelen med skalan är väl att ett diorama kan bli ganska stort om man vill skilldra en större händelse, samt att modellerna inte trillar ihop på en timme, efterom de oftast innehåller många delar.
Har du tänkt att bygga att bygga nånting större är kanske 1/72 mer lämpligt. Där finns också ett väldigt stort utbud, samt även massor av flygplan, vilket det är Ganska dåligt... i 1/35. Du kan dessutom använda en del träd och liknande från modelljärnvägens H0-skala, vilket är ett plus.
Om du vill mjukstarta lite med en färdig dioramamodell, så kanske du skulle titta på en från Miniart. Här är en länk till deras hemsida.
Hoppas du blir klokare av mitt pladder. Är något oklart, så tveka inte att fråga
Har du några mer konkreta idéer om vad du ska bygga för diorama? Nån speciell händelse eller så?
Mvh Jesper

Kör på 1:35 är min rekommendation. Utbudet är enormt…. Det finns ingen annan skala som ens kommer i närheten Det enda jag kan komma på utifrån mitt intresse av WWII fordon jag inte sett i byggsats är Sherman DD.

Tack för tipsen, det blir 1:35.
Jag har inte mållåst på något speciellt slag eller händelse utan ska börja lite lugnt och lära mig airbrush-måla till att börja med. Målet är att hitta bilder från kriget och sedan försöka återskapa dem i modellform när jag hittat teckniken och lärt mig alla era tips.
Mvh Pelle