Balsaträ
Nu har jag äntligen fått tummarna loss, köpt hem lite balsa o jobbat med det ett par dagar.
Att jag inte har jobbat med det materialet tidigare beror på att det så lätt blir märken efter t.ex. naglar o jag e van vid att ta i för kung o fosterland men nu gäller omskolning till balsa o klippning av naglar.
Ett par frågor: Finns det olika slags balsa, hård/mjuk?
Kan man härda balsa så att det inte blir märken så lätt?
Gjorde några detaljer av balsa till fiskebåten o några fick jag göra två gånger p.g.a. naglarna.
Det kommer att bli mer balsa i framtiden e jag säker på.
snyggt byggt det där
www.bosnafly.n.nu

Har nåt minne av att det finns olika kvaliteter/hårdhet av balsa
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Välkommen in i balsavärlden. Jag tycker det är ett förträffligt material att jobba med. Inte för att det är så motståndskraftig, utan just tvärtom. Det är så otroligt lätt att bearbeta. OK, lite för lätt ibland.
När jag handlar har jag bara balsa och furu att välja mellan. Vad balsa är för träslag, det har jag ingen aning om, eller om det är sitt egna träslag kanske. Flak finns bara i balsa, men lister finns i balsa eller furu. Plywood finns naturligtvis också, och då i fur och björk, tror jag.
Sen har jag sett att de finns andra material, tex i Billing Boats satser. Obechi tex. Om detta finns att få tag på på nåt enkelt sätt det vet jag inte. Jag har inte sett det i alla fall (i och för sig inte letat så noga…)
Hittade en liten lista på olika material som tydligen är bra (tycker jag känner igen den, har jag eller någon annan tipsat om det tidigare? Nåja…):
http://www.modelshipbuilder.com/resources/wood-used-in-model-ship-building.html
När det gäller "härdning" så har jag ingen aning. Klarlack eller ett lager trälim kanske skulle lösa det, men då försvinner nog mycket av träkänslan är jag rädd.
Men det där du har på bilden, det är väl två olika träslag (olika färg), eller har du färgat dem? Snyggt blir det i alla fall.
Jag började bygga en korsvirkeskyrka en gång där jag använde balsa från två olika affärer. Skillnaden mellan de stickorna var väldigt stor faktiskt. Ena partiet var väldigt mjukt och luftigt medans det andra var hårdare och tyngre.
Jag tyvärr ingen aning de hade olika beteckningar eller namn. De kallades kort och gott balsa i båda butikerna.
Du har ingen modellflygarklubb i närheten? De har säkert en del kontakter och kunskap om balsa…
Mvh Jesper

Jag letade lite på nätet men hittade inget om olika hårdheter men vad jag kommer ihåg av det lilla jag har byggt med balsa i forntiden så fanns det olika hårda balsabitar.
NE skriver om balsaträd:
"balsaträd, Ochroma lagopus, art i familjen kapokväxter från Västindien och norra Sydamerika. Balsaträd är ett storvuxet och mycket snabbväxande träd som odlas på många håll i tropikerna som skuggträd. Virket kallas balsa."
medan Wikipedia skriver:
"Balsaträd (Ochroma pyramidale) är en art i familjen malvaväxter och förekommer vildväxande i Västindien, Mexiko, Central- och Sydamerika. Virket från trädet kallas balsa, balsaträ eller korkträ. Andra produktnamn är corkwood, palodelana, quattier, tami och topa.
Balsaträd räknades tidigare till kapokväxterna (Bombacaceae), men hela denna familj räknas numera till malvaväxterna."
Och så hittade jag TräGuiden, där det står att balsa har en hårdhet av 0,7 brinell medan t ex furu har 4 på ändytor, och balsa 0,2-0,3 brinell på längsytor och furu 1,9.
Jag kan tänka mig att om träden växer olika fort så blir hårdheten olika. Precis som i vårt avlånga land, köp gran från söder och jämför med gran från norr….

Spännande! Ser bra ut Zander! Alltid kul att se dina byggen.
Jag har byggt lite grejer i balsa (hus och dioramaatiraljer mest) och visst är det olika hårdhet, men som sagt tidigare det måste bero på hur snabbt trädet växte och troligen hur nära kärnan materialet är taget?
Om du "matar" fibrerna med superlim så blir det stenhårt. Ett mycket gammalt trick var att spruta in kokat fisklim i fibrerna med en nålspruta, men var hittar man fisklim (små äckliga brunaktiga pärlor som kokas) nuförtiden?

#7: Jodå, fisklim finns allt fortfarande. Här är tre som har det på programmet:

Fast det går ju naturligtvis lika bra att koka eget: 
1. Flå abborrarna och skär skinnen i bitar. Det gör ingenting om det skulle komma med lite fiskkött. Behöver fisken rensas gör man givetvis det först!
2. Lägg bitarna i en kastrull och häll över ca en liter vatten.
3. Låt koka i ungefär en timme.
4. Sila bort skinnen, men spara vattnet, det är det som blir limmet senare!
5. Fortsätt koka tills massan fått en lagom konsistens, vattnet ska i princip ha kokat bort, och låt det svalna (det tjocknar ganska mycket när det kallnar). Det ska vara som trälim när det svalnat. Är det för tjockt kan man hälla på lite vatten och koka om, är det för tunt är det bara att koka mer.
6. Limmet är klart att använda!

Oj vilka bra länkar ElLobo! tackar! 
Undrar om jag blandat ihop fisklimmet med harlimmet eller nåt? Måste passa på att varna för lukten bara!
Hursomhelst, avdelning onödigt vetande, detta är varifrån uttrycket "suga på ramarna" kommer. Eftersom ornamenten på ramarna var gjorda av lim från olika djur så kunde de ju "ätas".

Andra trän har ju ett hårdare yt-trä och en mjukare kärnved har inte balsa det månne?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Tack för svaren o alla nyttiga länkar.
Har kommit fram till att skillnaden i balsans hårdhet kan ha olika orsaker. Dels växtplats som fenrisulven skrev o olikheter beror också på om det är ytved eller kärnved det är sågat av. Kärnveden är hårdare (om jag nu har läst rätt).
Ytbehandling av balsa har jag försökt med vanlig Beckers halvblank klarlack utspädd 50/50 med vatten. Godkänt resultat med hårdare yta efter två strykningar.
Så har jag klippt naglarna
.
Lim av fisk eller andra animalier kommer inte på fråga. Min far kokte sånt lim o spred en vedervärdig lukt i huset. Men kunskapen e bra att ha.
Styrhytten består av balsa o karmarna är teak. Limmet e Tesa- skolelim köpt i Ullared för 11 kr. Lika bra som Casco hobbylim o tre ggr. billigare.

Hårdheten på balsa beror på åldern på trädet när det fälldes. Blir det för gammalt så är det för hårt. I lagårn har jag ett par lastpallar gjorda av balsa och den är lika hård som gran. Om jag inte missminner mig så är ett fem år gammalt träd passé för hobbybruk. Det man skall tänka på är fiberorienteringen i kombination med tätheten när man väljer virke.
Den här länken beskriver mycket bra vad man skall tänka på när man väljer balsa för sitt bygge:
http://www.sentex.net/~mec1995/hobby/sigbal.htm
När det gäller ytbehandling är det i särklass mest hållbara att lägga på epoxi och glasfiber. Jobbar man med 25g glasfiber per kvadratmeter får man ett riktigt fint resultat med låg vikt. Men, det mina vänner är en helt annan historia….

Jo, det finns olika hårdheter på balsa. Vill minnas benämningen var A-, B- och C-grain, där det sistnämnda var det hårdaste. Vill minnas att det hårdaste hade en lite "flammig" yta. Detta var viktigt när man höll på med inomhusflyg.
När jag var graabb fick jag slinka in på Semo-hobbys lager i malmö och roffa åt mig godbitarna på hyllorna. 
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Nu har ni lärt mig en del om balsa. Det tackar jag för. Eftersom jag kommer att jobba mer med balsa i fortsättningen gäller det att hitta en hobbyhandlare som inte drar all balsa över en kam. En handlare med olika sorter i sitt sortiment.
Så här blev styrhytten o jag e nöjd med resultatet. Material: Balsa, teaklister, hyttventiler av plast o glaset av overheadplast.
Trävirket e obehandlat för att åldras fortare.
Tänker spraya vatten på för att skynda på processen, men först ska jag testa den metoden.

Jättetjusigt.

Snyggt
Är du inte rädd att fibrerna reser sig av vatten?
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Ser snyggt ut!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Detta projekt kommer att bli grymt, kan knappt vänta tills denna blir klar för visitation 
Tack för er uppbackning.
Nu har jagt bestämt mig. Det blir ingen ytbehandling av träet, utom dom delarna som ska målas kulörta.
Träet får väl åldras på den tid det tar. Går det för sakta blir det en plats i solen till våren.
Jag provade med vattenspray men det blev som Martin O sa: Träresning.