Harder & Steenbeck: Infinity
Efter metervis av läsande och en hel del bra råd har jag nu bestämt mig för att köpa denna Infinity-airbrush.
Jag har sett att de köps i olika "kit" och jag har då bestämt mig för "Infinity Two in One".
Statusen på detta köp ligger nu i att hitta bästa priset på denna och det är här jag tänkte att ni kanske hade nått bra tips. Jag vill köpa sprutan från något företag i sverige, och efter en del googlande hittade jag detta kit för 2100kr från www.modellhuset.com.
Nån som vet nått bättre pris för den? Jättetacksam om ni känner till nått billigare ställe!

Det var en bra pris för den sprutan om du nu ska köpa den i sverige. Köpte min silverline i sverige endast för att dom hade rea just då.
Kan vara en god idé att investera i en Fpc om du köper Infinity. Valde En Silverline two in one med just fpc. Är alltid bra att kunna ställa luftmängden direkt på sprutan. Finns för ca 400 spänn.

Det enda jag kan säga om priserna är att du kanske ska kolla runt lite.
När jag tittade på sprutor och valde en Silverline Two-in-One fPc gjorde jag en liten marknadsundersökning. En sådan spruta kostade då 1669 kr hos Puma Hobby, 1795 hos Zetterlunds och 1440 hos Hobbybokhandeln. Infinity kollade jag aldrig eftersom jag valde bort den. Liden hade inga hemma men tippade på att de skulle hamna runt samma pris som Puma eller Zetterlunds.
Jag köpte min hos Hobbybokhandeln, som trots alla besvär och allt trassel till slut fick fram en åt mig till utsatt pris trots att generalagenten hade slutat och allt vad det var. (Den sista han hade hemma snöt Azgaron någon dag innan.) Tack Hasse!
Nu säljer väl Hasse inte längre några sprutor men Liden finns ju som sagt.
2.100,- SEK är ett bra pris. Tror inte att du hittar något lägre…
Däremot så går det att spara en slant genom att välja H&S Evolution Silverline. Innanmätet är detsamma dvs samma prestanda. Med Infinity får du en "färgmängdsbegränsare"som är lite mer avancerad + en något annorlunda skyddskåpa för nålen. Utseendet är väl en smaksak, antar jag. Det är upp till var och en att avgöra om man tycker det är värt merkostnaden.
Personligen tycker jag inte att Fpc är speciellt användbart. Jag ställer lufttrycket på kompressorn, se´n är det bra med det…Å andra sidan vet jag de som tycker att Fpc är kanonbra. En smaksak, antar jag.
/Stefan
Glömde en sak som du får extra med Infinty…Du kan justera returfjäderns förspänning dvs reglera motståndet i avtryckararmen. Det tycker jag är en vettig funktion som jag saknar i Silverline (jo, jag har en sådan). I min Badger 155 Anthem finns denna funktion och den är inte så dum…
Det är ju med en airbrush som allt annat - det är högst individuellt vad man uppskattar och inte. Jag gillar att kunna justera moståndet i avtryckaren medans andra struntar totalt i det.
Vilken modell du än köper, så tror jag att du blir nöjd. ElLobo nämner några handlare ovan, men jag vill lägga till ytterligare en: Umeå Bilfärg.
/Stefan

#4 blev tvugnen att kolla upp min gamla skrot hög och den hade den inställnings möjligheten med returfjädern. Fpc är kanon bra om man kör som jag gör med 1,5 bar från kompressorn och sen ställer jag ner det med sprutan beroende på vad jag ska göra. Är för lat för att lägga mej på golvet och skruva varje gång man ska göra lite finlir.
Köpte min evo hos Umeå bilfärg när dom hade rea. trevlig service fast det strulade med leveransen från H&S till Umeå, med det var ju inget deras fel.

Wentzels har ju också Evo-sprutor, vet dock inte vilka priser dom har
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#5 "Gamla skrothög"?
Antar att du menade din Silverline? Jag har inte kunnat finna någon möjlight att justera motståndet i avtryckaren. Hur gjorde du?
Jag har hört positiva kommentarer om Umeå Bilfärg, tyckte att de förtjänade ett omnämnande.
Ja, som jag skrev om Fpc så gillar vissa den funktionen (kanske väldigt många, t om?). Det är ju individuellt, som sagt. Min airbrush har också Fpc, men jag använder den aldrig.
/Stefan

Nänä inte fina sliverline´n inte!
Köpte en airbrush för en tusing på hobbyfixren, märke vet jag inte men den fungerade bra men när o ringarna var slut på sprutan så fanns det inga reservdelar till den förutom nålar och munstycken. Så det är en skrot spruta. Har väl planer på att försöka leta o-ringar i både H&S och Iwata´s reservdelslager…
#8 Tänkte väl det..
. Alltid lika trist när man inte får tag på reservdelar. Det är ju ett av argumentet för att köpa en airbrush från någon av de mer etablerade tillverkarna.
Får hoppas att du kan hitta O-ringar som passar. Aldrig fel med en back-up.
/Stefan

Verkar vara ett mkt bra pris på Liden.
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus
Nu har jag grävt och grävt och grävt och jag tror faktiskt 2100 kr är det bästa pris man kan få tag i i sverige.
Vet ni om man kan köpa till andra munstycken än dom två som följer med detta kit? Eller passar "bara" dessa två?
Tror att det ska finnas tre storlekar. 0,15 0,20 och 0,40!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Jag funderade på om man behöver större än 0,40? Det kanske man inte behöver?
#13 Nej, det lär du inte behöva. H&S har även en 0.6 nål/munstycke "setup", men som sagt - större än 0.4 har jag svårt att se användning för. Inte för "normalt" modellbygge åtminstone.
/Stefan

Var inne på wentzels idag, såg att dem hade en sliverline för 1290:-, vet dock inte om det var en Solo eller inte, är ju i så fall den enklaste versionen. Har själv en Evolution 2 in 1 och tycker det är kanon med fpc. Brukar ställa ett tryck på runt 2 bar på kompressorn och sen ställa ner och finjustera på sprutan. Är väldigt bra när sprutan ska rengöras också, ställ trycket på max på sprutan och blås ur den ordentligt!
Tack för alla svar alla! Nu har jag nog ändå bestämt mig för exakt vad jag ska köpa och dessutom var jag ska köpa den. Nu är det bara sparbössan som ska krossas :)
Köpte själv en H&S Evolution och en Hansa kompressor av Liden och jag har bara positiva saker att säga om den affären, bra priser och mycket trevlig service och kontakt. Rekommenderas!