Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 3818 ggr
zander
0

Klinkbygge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej inte den här gången. Är inte mogen för det ännu.

Så det blir en fiskebåt istället eller kanske en segelbåt.

Inget skala- bygge utan ett bygge från minnesbilder av flytetyg för jag måste kasta av mig petimeteroket.  

Skrovet som e är gjort efter albatrossritningarna har jag kapat av både i fören o aktern o gjort om tre av spanten så att det inte får riktigt samma form som albatros .

Så nu återstår att se vart det barkar.

Jonssonligan
0

Kommit så långt redan och inget visat? Sicket fusk Skrattande

Det här blir spännande.

Du har alltså hittat på, i princip, en helt egen båt?

rikardengdahl
0

De verkar intressant, men jag är mer av en  "färdigagrejer" typ. Har sett bilder på era sågar och sånt gottit. Har inte plats för sånt men hade gärna av ett litet mini snickeri.

Jonssonligan
0

Ska erkänna att jag också föredrar färdigkapat, men jag är så jävla snål, så jag är tacksam över att jag vågat prova att tillverka själv. Blir inte alltid så rakt, men då är det bara att göra en ny.

zander
0

#1. Nja helt egen e den ju inte, skrovet e en modifiering av alba- skrovet, men ovanför relingen blir det eget race.

Kameran har varit utlånad. Därav inga bilder o inget ordat om bygget.

#2. Det finns flera anledningar till att jag i det längsta undviker att köpa "färdiggrejor" nu. En av anledningarna e Rövarpriserna på ofullständiga byggbeskrivningar, felaktiga o ogenomtänkta ritningar o materialval, dålig respons från tillverkarna. Sen tycker jag nog innerst inne lite om när det jävlas o blir fel men då ska jag åtminstone inte betalat för det o felen ska jag göra själv utan anvisningar från fabrikanten.

rikardengdahl
0

Jag får hålla med dig, det tar halva tiden att lista ut hur det skall sitta, speciellt om det är mycket segel läses "ostindiefararen" Har ingen erfarenhet av andra tillverkare än billing boats. Får se vad det blir när denna är klar. Ska börja rigga och sy segel snart

zander
0

Jag har bara erfarenhet från Billingboats o Mantua o dom e lika goda kålsupare båda.

Här på bild e det segel till Cutty sark. Grova dittryckta linjer för sömmar o.d. som inte går att bleka bort. Jag har mejlat billingboats om detta men har inte fått nån respons.

Har också mejlat om den dåliga kvaliten på riggtråden. Samma svar där. Alltså inget.

zander
0

Fiskelådor med is.

Socker som is tills jag hittar nåt annat. Frostat glaskross kanske.

Förslag? Någon.

Ligger lite lågt med byggeriet för tillfället p.g.a. synproblem.

ElLobo
0

#7: Här kanske du kan få lite tips:

How-to: Ice Cooler Made Easy

Jonssonligan
0

Varför ändra på ett vinnande koncept? Ser ju jättebra ut.

zander
0

#8. Tack för läken. Det fungerade med superlim.

#9. Det var det med fixeringen av sockret, vattenbaserat lim funkade inte.

Nu gjorde jag ett experiment med glaskross. Det funkade så nu har jag två möjligheter.

Azgaron
0

Ser mycket bra ut!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

#10: Fast vad jag sett från fiske så är ju isen ganska vit och inte alls särskilt glaslik?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
0

Ser mycket realistiskt ut… Gillar socker+lim bäst… Som Stjärnhöken skriver så brukar nog isen vara ganska vit.

Ska du göra pyttesmå fiskar också?

zander
0

#12. Så sant. Det svåra e hur mycket man ska förstärka.

#13. Jo, jag har tänkt bädda ner lite fisk i "isen".

rikardengdahl
0

Jag håller med om att socker+lim ser bra ut.

#6. Ja det där såg inget trevligt ut, tycker själv det är bättre när man får pappersmallar som man själv får rita på blankt tyg. Har gjort det, titta in hos mig.

starhawk
0

Lite marigt det där med isen, bästa strukturen om jag minns rätt skulle väl Farin ge men det är ju fel färg, funderar på om man lite lätt mortlar pärlsocker, hur blir det? vanligt strösocker är ju så förbaskat jämnstora korn, ser inte så vidare naturligt ut som is. En annan variant är ju saltflingor hur funkar det? Det är en hel vetenskap det här Obestämd

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus