Rb 68

Tack för bilderna! Alltid trevligt med lite extra referenser.
Tack så mycke för bilderna.
Ja har också en sånn byggsats med Bloodbound hemma..
Den var väldigt fint vädrad de där grejen
Dessa bilder blir klockrena att ha som referenser när jag ska bygga Machinen Kriegerprylar… Tack Steffo
#5-6 Tack för det, hoppas att ni får lite inspiration till era Bloodhound-bygge.
#7 Varsågod! Ja, visst var det en ovanligt lyckad vädring?
Anledningen till mitt besök var faktiskt att kolla riktig vädring, så att säga. Dels till mitt pågående bygge av J29 Tunnan och dels till min J35:a som är anmäld till GB#17 & GB#20. Tog också bilder på katapultstolar som jag ska använda som referens till framtida bygge. Har också funderingar kring ett J20-projekt, men det får vi se hur det blir…
/Stefan
På den tiden Rb68 fanns på F10 tillsammans med tre divisioner J35 sades det att vi Ängelholmare bodde i Europas bäst luftförsvarade stad!
#9 På tiden sov vi gott om nätterna, Anders. Fast det gör vi väl nu också…men visst saknar man ljudet av en rote J35 som drar iväg?
/Stefan
#10 Jo, det var ett tag sedan nu. Jag var även på plats när 35-formationen startade. Det var maffigt!

Hehe eller det första staden att bli anfallen.
Finns alltid en baksida med allt eller iaf en liten hake.
Varför avvecklades dom för? var det för att ge rbs 70/90 en chans?
Jag har faktiskt haft förmånen att åka med i en formation bestående av 12 35:or, tre 37:or och tre 60:or (där jag satt i den ena). Stiligt värre! Det var 1980 och det var en avskedformation då någon MILO-stab eller liknande la ner i Kristianstad. Tre flygplan från varje division på F10 och F17 och tre från F5.

#13: Det låter maffigt! Något sådant skulle man vilja se idag!
#14 Man har ju hört talas om något som hette "övning 500". Tror det var förre kungens tronbestigning - 1951? Då hade FV 500 flygplan över Stockholm!
En numera pensionerad kollega berättade om en mindre variant då de i något sammanhang flög med 100 flygplan över Stockholm.
Så många flygplan kan inte FV få i luften idag…

#15.1: Ja, det hade varit något att se!

När F 7 fyllde 50 år hade de en förbiflygning med ett antal flygplan, men jag kommer inte ihåg hur många. Bl a alla Tp 84:or deltog. Men även det var maffigt för redan då hade ju neddragningarna drabbat försvaret.
Idag är man ju nästan glad över att få se en rote komma flygande …
RB70 ska det vara annars kan det kvitta
säger han som är (utbildad) i rb 70 förband
Fick provskjuta mot Draken och Herkules och Drakenpiloterna som visste var vi var tände EBK:n precis innan dom kom på plats och då gick det undan kan man säga.
Herkules siktade man på och sen gick man och tog en kaffe för att sedan avfyra *L* flög som en humla ungefär
Leo värd på Motorcykel i fokus

Lite intressant blodhundsläsning i Svenskt Flyghistoriskt Forum.
tycket att man ser mest räddningshelikoptrar nu för tiden ,sist jag såg en grripen var i somras,tunnan oxå då med flera.synd väldigt synd
www.bosnafly.n.nu