Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 3577 ggr
Fanders
0

Klarlack

Jag har fått tag i två typer av klarlack från Humbrol som heter Gloss Cote och Matt Cote. Jag undrar nu om dessa går att spruta på som dom är? Med vilket blandningsförhållande ska man späda dom i så fall? Humbrolfärgerna brukar jag köra 2 färg 1 thinner och det funkar kanon, men med klarlacken vet jag inte.

Sen undrar jag hur matt Matt Cote egentligen blir som slutresultat? Och om man kan köra på dekaler på denna med ett bra resultat? Har sett mardrömsbilder på byggen där folk har misslyckats med att få dit dekaler snyggt på en matt yta.

Roca
0

Om det är sprayburkarna du menar, så har jaghyfsat god erfarenhet av dom. Jag sprayar alt. penslar oftast hela modellen med blank klarlack, låter detta torka ordentligt, sätter dit dekalerna, sedan när allt torkat,ett lager till med blank klarlack, sen ev. vädring, för att ev. avsluta med matt eller blank klarlack, beroende på förebildens utseende. 

Jag tror jag hoppade över det andra lagret blank en gång och sprayade direkt på dekalerna med Humbrols matta och det gick bra, men när jag gjorde samma sak med Tamiyas mattlack blev det inte alls bra, mycket "silvering" runt dekalerna och inte alls snyggt.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

starhawk
0

#1: Eftersom Tamiya inte har någon mattlack så måste du ha blandat nåt, Klarlack och mattgörare? vilket förhållande och hur blev resultatet? förutom dekalerna alltså. Behöver ett alternativ till Model Masters mattlack eftersom man enligt uppgift inte bör dra på "enamel" på akryl-färg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Fanders
0

Nej jag menar alltså Matt Cote och Gloss Cote på "vanlig" burk. Men innehållet borde ju vara densamma? Frågan är ju bara hur man ska blanda den för att kunna spruta med den i en airbrush.

Måste bara reda ut en sak som jag inte riktigt har klart för mig.

Säg att jag sprutar en modell med blank klarlack och sätter på dekalerna. Då kommer ju modellen att ha en mycket blankt utseende med dekalerna på plats. När jag sedan lägger på matt klarlack så blir liksom resultatet helt matt? Jag måste väl vara dum, men det känns lite svårt att greppa när man inte sett det nån gång :)

har som sagt bara erfarenhet av blank klarlack då jag även mekar en del med "riktiga" bilar och andra fordon. Nu när man fått höra nått om matt klarlack blir det liksom lite syntax error i huvudet då jag är vad att klarlacken ska få lacken att glänsa :D

karlrobert78
0

För att spruta blank eller matt "cote" späder du med Humbrols egna förtunning, förhållande vet jag inte då jag inte brukar späda så det blir lagom!

På vilket sätt fattar du inte? Det är enkelt Gloss Cote för en blankyta - Matt Cote för en matt yta! Enkelt är väl att för att lägga dekaler och vädring är det enklare med en blank yta, men stridsvagnar och vissa flygplan med knullpusts är ovanliga, därför mattas dom ner i ytan!

Sen är väl all form av lack till att ge en skyddande yta?

Är det svar eller vad frågar du efter?

//Marcus

Fanders
0

Haha jarå det var svar på det hela, tack Skrattande

[Hayabusa]
0

#5 Under avsnittet "Airbrush & Färg" finns en tråd som heter "Matt lack?". Den kan vara av intresse. Hur mycket man ska förtunna en färg/lack som ska sprutas med airbrush är en bra fråga. I princip ska konsistensen vara som mellanmjölk. Det är ett bra riktvärde, om inte annat. Det kan, såklart, kännas lite diffust (minst sagt) men med tiden så får man en känsla för vad som är rätt. När det gäller dekaler och ytskikt, så gillar dekaler blank yta men avskyr matt. Detsamma gäller wash.

Därav anledningen till detta märkliga trixande med blank respektive matt lack…

/Stefan

Roca
0

#2: svar till Starhawk; nej detta rörde sig om en spraydosa, så det var inte airbrushfärger som jag använde.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

karlrobert78
0

Lite trådkapning men, men… Jag var på Modellex i Örebro i går och inhandlade GSI Mr Metal Primer. Denna är till för att sluta metallmålade ytor men kan också användas som lack innan dekaler läggs på. Ytan ska bli högblank trots tunnt lager. Finns på flaska eller som aerosol - någon som har testat, eller ska jag återkomma med testrapport?

//Marcus

StefanW
0

#9 Jag är nyfiken!

Stefan - Modellbyggare