Mini Special
Efter att pånytt letat fram mina modeller ur gömmorna så hittade jag en öppnad kartong med en gammal mini.
Tänkte det var en lagom sak att börja sätta ihop.
Planen är att den ska bli blå med vitt tak, vita fälgar och vita backspeglar.
Tilläggas ska att jag har en koja i skala 1:1 som är blå och vit så jag tänkte göra en liten kopia. :)
/Hylsan

Det är härliga bilar det där…
Har byggt ett par stycken för ett antal år sedan…Skulle faktiskt kunna tänka mig att bygga en igen…
När du är klar kan du väl sätta ut en bild på den i Skala 1:1 också så vi får jämföra dom…

Häftigt, mycket tuff liten bil! 
Vad är det för tillverkare och skala bå byggsatsen?
Jättekul me en Hundkoja 
Kul bygge det här
Jag gillar dom små pluttarna skarpt
hade jag inte varit 2m lång så hade jag nog ägt en idag
Men jag känner inte för att sitta i baksätet och köra
Men tuffa är dom 

vad för det för tillverkare?
#7 Den lille ser ut att vara en Heller i skala 1/43.
Den något större kan vara en British Leyland. 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Mmm härlig mini, i båda skalorna! Ser fram emot en bild på båda två tillsammans 
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Kul med ett hundkojebygge! Kul att du har en förebild att bygga efter!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#8 Du är närmre än vad du kanske trodde.
Tappat bort kartongens framsida men på beskrivningen så står det Heller.
Just min modell är faktiskt tillverkad av Leyland, min är från 1978.
#6 Är faktiskt själv 2m å tyvärr snart uppe vid 100kilo.
Suttit i många värre moderna bilar :)
Mer bilder kommer att komma!
/Hylsan
Coolt bilbygge! Hade en kompis från Mariefred som "ärvde" en mini, den var pistagefärgad. Vi körde "raggarrundan" i Södertälje med den -men några "chicks" fic knappast plats. Minns att det var en härlig känsla att känna vibbarna från den i ramen (?) direktbultade motorn.
Pontus

Härlig bil! Jag gillar dem!

Jag ramlade på två byggen av Minin på Modeling Madness.
Först en Austin Mini, en Tamiya i 1/24, byggd av Mark Fordham.

Och så en Morris Mini Cooper 1275S Mk I, Tamiya 2439 i skala 1/24. Denna är byggd av Steven S. Pietrobon.

Undrar om jag inte har den gröna tamiyan. ska förstöra den hehehe…eller modifiera den som det heter på ett snällare språk. :)
Har målat fälgarna och mattorna i bilen nu..ska bara bestämma mig hur jag ska ha det med sätena.
mer bilder kommer…
/Hylsan

#14 cool 

#18-19: Det där blir väl bra! Funkar färgerna för dig och med materialet så är det aldrig fel. 
njae…är inte riktigt nöjd med täckningen. Tänkte köpa en billigare bltema-airbrush och se ifall det blir enklare att måla jämnare. Vet iofs inte hur "modell"-färgerna är i täckning men jag skulle behövt grunda de först vilket jag hoppade över nu.
Ser bra ut tycker jag! Oftast får man måla flera lager för att få bra täckning!

Ser bra ut så långt! Hoppas du hittar en passande färg!
Jag har använt såväl airbrush som spray till mina bilbyggen, och måste säga att de är ju väldigt smidigt med spray, bara det finns i den kulör man vill ha. Jag använder Tamiyas sprayer. Fast speciellt ekonomiskt blir det ju inte i längden att köpa sprayburkar… Nackdelen med "sprutan" tycker jag är böket med att rengöra munstycken mest hela tiden… Speciellt som jag har hållt mig till gemla hederliga Humbrolfärger och förtunning. Man blir lätt lite groggy…
Jo, Humbrol luktar ju en del! Fast jag är nog så
avtrubbad så jag knappt märker nått, men tanten
klagar en del! :)
Hum…synd att det inte finns ett forum för begagnade färger.
Ifall någon sitter på en blå sprayfärg så kan jag tänka mig att köpa resterna :)
Får se vad det blir för färg, ska kanske till lokale hobby-butiken i början på nästa vecka.

Om ni är medlemmar på ScaleRacers forum kan ni kika på några snygga byggen gjorda av ufe 64.
Ni kanske trodde jag var färdig med denna lilla rackare, men icke :)
Hittade en hyfsat passande färg efter ett bra tag och håller nu på att limma på lite lyktor och krom.
Tyvärr fick jag problem när jag skulle limma fast baklyktorna. Dessa är i klarglas, vilket även mina är i verkligheten. MEN…jag råkade kludda till det och fick blå färg på glaset och nu är den baklyktan förstörd :(
Finns det något man kan göra för att få bort färgen från glaset?
Limmet är Loctite SuperAttack och som sagt så är "glaset" genomskinlig plast.
Tacksam för alla tips, har provat lacknafta för det hade jag hemma…
/Hylsan
inga tips? :(
/Hylsan

#33: Är det alltså blå färg insmetat i limmet som har hamnat på den färdigmålade bilen, eller vad har hänt? Visa gärna en bild så är det lättare.
Och vad för slags färg har du använt?
Hejsan tyvärr med tanke på att det är snabblim är det nog kört det har ju en förmåga att lösa upp plasten helt inte bara göra den frostig…Du kan inte måla den röda eller orange färgen på utsidan då om du försiktigt slipar bort det blåa ,,,Testa även med isopropyl alkohol det tar bort det mesta

Om lampglaset har blivit "frostigt" på insidan så skulle jag försöka få bort den blåa färgen och sedan måla med transparent färg på utsidan. Sätt gärna in en bild på hur det ser ut, så kan du nog få fler tips som kan hjälpa dig.
Stefan - Modellbyggare
Ska se ifall den lilla plastbiten kan fastna på bild…
Färgen är biltemas bättringsfärg, och som Gismo (#35) säger så vet jag ju att just superlim är ju jekligt.
Vill ju helst inte måla den på utsidan då det mister lite av "3d-känslan".
Dessutom har jag klarglas på bilen så jag kan tänka mig att måla vitt på baksidan. Jag får helt enkelt prova. Ska även kolla med alcohol (funkar det med absoulut mandarin? ;) ) …njae har lite ren alkohol.
Tack för hjälpen…ska se ifall jag kan ta nån bild ikväll.
Funkar inte med absolut inte starkt nog jag har försökt med 70% sprit men det funkade inte…om jag fattat rätt så måste det vara minst 90% ren sprit för det skall funka. Akta dig bara för det är giftigt som bara den om du skulle blanda ihop flaskorna
Borde det inte gå att fila till en ny bit av lite överbliven styrtapp? Själva biten ser ju inte så komplicerad att fabricera själv med en liten fil och lite våtslippapper…
njae…mest att den är så jekla liten plus att den är liiite böjd på undersidan för att följa bilens kurvor. Hade stora problem att hålla den med pinsett, därav att jag tappade med fel sida neråt :(
Jag hade dock inte mycket superlim så förhoppningsvis ska det gå att slipa lite nätt på framsidan. Ska ta lite med våtslippapper.
Man ska väl inte ta med vatten eller?
Bästa limlösare för cyanoacrylat är nitrometan.
Limmet blir som tuggummi och går lätt att gnugga bort.
DMF (dimethylformamid) fungerar också, men tar lite längre tid.
Borde gå att få tag på i någon kemikalie- eller färgaffär.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Jag hittade detta på Vägverkets sida om muséet:
Utställning om Mini Cooper på gång!
Mini Cooper i (folkmun kallad "hundkojan") fyller 50 år i år och Vägverkets museum vill fira detta genom att bygga en utställning för att uppmärksamma jubilaren. Datum för invigning kommer inom kort.

#42 Wildesau, det lät spännande!
Jag skulle ta våtslippapper, med vatten, kanske 600 och uppåt så långt och fint du har försiktigt. Sen avsluta med att lacka den delen. Det finns nån artikel på forumet här "att rädda en huv" och det är samma princip här.
Problemet är ju att det som tar bort färgen & limmet skadar plasten ytterligare?
Innan räddningsförsöken, se till att färg & lim härdat, så det inte smetar ut ännu mer.
Superlim är väl "aggressivt" för att limma genomskinlig styren med, testa vanligt trälim, eller favoriten gator glue.
jo man lär sig av sina misstag ;)
Hade ingen klarlack hemma men jag tror jag fick bort tillräckligt för att det ska se ok ut.
Har Humbrol nån klarlack på burk?
De säljer lite sånt i den lokale leksaksbutiken, annars får det vänta till helgen då jag ska ner till Metropolen Malmö :)

#45: Jodå, både blank, satin (halvblank) och matt klarlack finns, men till det här passar väl den blanka bäst. Blank = Hu 35, Satin = Hu 135, Matt = Hu 49.

Biltema i Borlänge har sitt lilla ekipage ståendes i entrén.

Kul! 
Den har rullat här nere i skåne i några år, tror det var här nere den renoverades upp t.o.m.
Limmade dit det sista på min modell igår faktiskt…det går sakt frammåt. :D
Ska dock köpa en till likadan byggsats (nån som har??) och göra om baklyktan och lite annat jag inte blev nöjd med.
Det som blir kvar blir en custom-mini :)