Min AJ-37 "lövhögs-kamo"
Äntligen har jag fått tummen loss att slutföra målningen av min 1/72 Heller AJ-37 Viggen. Det var en utmaning! Resultatet finns på http://www.37viggen.com/37viggen/Fotoalbum/Pages/Oct_10,_2009.html

Riktigt snyggt! 
kanonfin är den
www.bosnafly.n.nu

Säger som JR här hemma: Redigt najs! (tummen upp!)
Stefan - Modellbyggare
Tackar, tackar! Det var väldigt spännande att plocka bort maskerna efter alla färgtoner var på plats. Det kanske bara var katastrof där under…men jag blev glatt förvånad och faktiskt lite sådär sprallig av resultatet
Nu lär jag bygga ett par till och kanske fixa ihop en 1/48 Airfix. Hoppas bara Hasegawa kan få ut en ordentlig 1/48, då ska det byggas!
Finfint kamo… Jag lånar nog mönstret till nån av mina framtida Panzers
Tjusigt bygge och mycket snyggt målat Widen!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Tackar! Viggen är en klar favorit med det klassiska kamouflaget. Det här bygget är inte färdigt riktigt än, men det har "börjat" bra!
Det är så här hobbyn ska vara, engagerande och givande. Hur kul som helst!
Återkommer med fler bilder när bygget är helt klart.
Mycket snyggt bygge! Kanonfint!
/Stefan
Mycket fin Viggen/Lennart
Otroligit fin Viggen 
Jag är en Viggen fantast så detta bygge är extra kul att följa..

Jättesnyggt målat!
Grymt snyggt! 

Snyggt jobbat 
"den här är en annan, en Airfix"
Tack allihopa! Idag har jag målat vidare, det har blivit de svarta kanterna på vingarna, ett filter har lagts på för att dämpa kontraster och nosen har maskerats, målats och fått ett lager Johnsons Klear. Se stegen här:
http://www.37viggen.com/37viggen/Fotoalbum/Pages/Oct_11,_2009.html
[
](http://www.37viggen.com/37viggen/Fotoalbum/Pages/Oct_11,_2009.html)
Våldsamt snyggt målat. Riktigt skoj att se det.

#14 Ett stort tack för alla bilderna, snyggt målat!
Stefan - Modellbyggare
Instämmer! Ser mycket bra ut!

Mycket fint målat! Grattis till en fin modell!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Mycke snyggt :)
Senaste uppdateringarna är vädring av undersida och ovansida, för att få det där slitna Viggenutseendet som gör planet så grymt! En smutsig viking. Se senaste bilderna här:
http://www.37viggen.com/37viggen/Fotoalbum/Pages/Oct_12,_2009.html

#20 Det blir bara bättre och bättre!
Stefan - Modellbyggare
#20 Mycket snyggt vädrat och jo, de små rektanglarna blev riktigt skitiga. Hade det stått JA istället för AJ hade det luktat lumpen. 

Tjusigt! 
Vilket jobb!
Vad är det för tejp du använder? Och vilken färg kanske också? Usch vad nervös jag skulle vara för att ta bort tejpen! 
Tackar! Det här går ju som tåget! Utmaningen med just vädring är att stoppa när det är sådär lagom, jag tror jag har prickat ganska rätt.
#23 Johannes, för kamouflaget har jag använt mig av Gator's mask som består av utskurna bitar för de fyra kamo-färgerna. Finns att köpa på b.la Alfa Hobby och hos Rebell Hobby. Sen blir det till att pyssla ihop bitarna och fästa dem i rätt ordning, lägga på en kulör, sen på med masker för nästa färg osv. Problemet med Gator's masker är att de är skurna efter målningsanvisningen från Heller som tillhör byggsatsen och det blir bara 2-dimensionellt och tar inte hänsyn till kurvor osv. Så man får komplettera maskerna rätt ofta med tejpbitar för att fylla ut ytor som inte täcks av maskerna. För detta använder jag vanlig Tamiya maskeringstejp.
Jag hade förväntat mig att få retuschera en hel del efter maskerna tagits bort, men det var faktiskt bara tre små ställen som behövdes justeras upp med lite maskering och ett par svep med airbrushen.
Det är kul att få så mycket feedback här, det uppskattas! Mer bilder kommer de närmsta dagarna!
Ha det bra!
#23: Jag använder mig av Vallejo Model Air för den bruna och ljusgröna nyanserna. Den mörkgröna är Tamiya Flat Green med några delar grått i. Alla nyanser blandas ut med grått för att dämpa lystern. Den ljusgröna har även några droppar gult i sig för att ge en aningens varmare grön ton. Den svarta är Tamiya Flat Black spetsad med lite grått för att ge en mindre kontrastrik nyans, det blir lite däck-svart så att säga. Sen har ett s.k filter lagts på bestående av 3ml Tamiya X-20A Thinner och 4 droppar mörkgrå Model Air färg, denna blandning "dimmas" sen på med airbrush. Effekten blir en nedtoning av färgerna som ger en bättre skalaeffekt för modellen.
Jag kommer sannolikt lägga upp blandningsration på bloggen på hemsidan senare, så kolla in det!
Snyggt vädrat Widen!
Otroligt snyggt tycker jag! Läckert med så pass avancerat kamouflage som blir så proffsigt gjort, applåder!
Mycket snygg vädring måste jag säga 

Mycket snyggt!
Tummar och gips bandage upp i luften.
http://www.37viggen.com/37viggen/Fotoalbum/Pages/Oct_17,_2009.html

Tycker att slutresultatet blev mycket snyggt! Tummen upp! Och tack för alla bilderna!
Stefan - Modellbyggare

Mycket snyggt bygge!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tack Stefan!
Hela det här bygget har varit som en dröm. Jag har 3 stycken modeller under bätet sen jag tog upp hobbyn igen för ett år sedan. Jag gick in med öppet sinne i detta bygge och tänkte att det får bli som det blir, det är ju trots allt en ganska avancerad målning att göra.
Det var egentligen inte förrän maskerna tagits av som jag såg att det här kan bli rikitgt bra. Sen var det riskfyllt att börja med vädring och att förändra nyansen med filter osv, detta såg jag som en kul övning. Så här i efterhand kunde jag minskat ner på gråfiltret eftersom mattlacken ändå "plattar" ut färgnyanserna. Men utseendet nu blev ändå okej och har det där militära råa utseendet, så jag är nöjd.
Men jag känner att detta var en milstolpe hittils, detta var en pojkdröm att få färdigt en riktig lövhögs-Viggen, som man bara drömt om när man var yngre och målade med pensel och tublim 
Nu står modellen i hyllan och jag kommer nu fortsätta med ett påbörjat bygge som ska färdigställas. Jag har självförtroende i mängder, så det blir frihands-airbrushning av min MIG-29 UB. Följ gärna det bygget på marcusmodels.net
Tack för all feedback, det uppskattas mycket!
Mycket snyggt bygge Widen! Tycker att den ser väldigt bra ut, även om mattlacken drog ner färgnyanserna lite!

Ojoj här händer det grejer när man är borta en vecka. Väldigt snygg Viggen, camot är i toppklass.
Tackar, ja, här gäller det att hänga med
.
Min Viggen står nu på plats i bokhyllan. Det är småtrevligt att slänga en blick när man går förbi. Men det är som det sägs, inte målet som är viktigt utan resan dit. Mot nya utmaningar! 
Hoppas att mitt bygge kan inspirera någon av er läsare till ett bygge av Viggen, med tålamod och Gator's målningsmasker så kan resultatet bevisligen bli riktigt bra. Jag ser att det byggs en del Viggenplan här på forumet och det är trevligt, jag följer de byggen med intresse.
Mycke trevlig Viggen det blev 
Du har fått till den mycke mycke bra.
De är bland det svåraste tror jag att få till en sånn målning just Viggen camot.
Jag bävar för denna målning i framtiden..