badger till biltemaspruta?
goddag.
Jag har använt biltemas spruta i några veckor nu och den har mött mina (nybörjar-)förväntningar. Nu har däremot munstycket gått i sönder (konen i handen och gängorna kvar i sprutan). En kollega till mig sa att Badgers nålar ska passa till biltemas spruta. Är det någon som vet om detta stämmer och i så fall vilken modell?
Tacksam för hjälp.

Jag satt precis och funderade på det, det rör sig om så lite pengar. Dock störigt att Biltema inte har reservdelar till sin egna spruta.
Jag tycker Julas och Biltemas sprutor ser identiska ut..
Nä, det får nog bli en ny spruta.
Tack för svaret.
"använt biltemas spruta i några veckor"????
Är den ny. Hur är det med garanti i så fall? Mina erfarenheter med Biltema har varit bra när det gäller reklamationer.

Jag har en sån liggande här hemma, tror det är en kopia av Badger 150 man jag vet inte om alla gängorna stämmer ,slangen och adaptern stämmer i alla fall (har en Badger 250 orginal)
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Har du kvitto kvar kan du försöka att byta. Det gjorde jag, fick en helt ny utan att de frågade vad som var fel!
Och felet där var precis samma som ditt problem, munstycket av med gängorna kvar i sprutan. Kan tänka mig att det är ett kvalitetsproblem på dessa billiga sprutor. Är nu väldigt försiktigt när jag är tvungen att skruva loss den delen.
Jag skulle rekomendera dig, nu när du testat på sprutmålning, är nöjd och vill fortsätta, att investera i en bättre spruta typ H&S, Iwata osv.
Tillägg: Du har köpt en Biltema-spruta för ca 300, att köpa en ny skulle betyda ytterligare 300:-. Är det verkligen värt att köpa ny spruta med bristande kvalité då det onekligen verkar som ett återkommande problem?
Jag håller med Eimmot… Lägg hellre pengarna på en bättre spruta om du tänkt fortsätta med målandet. Det behöver inte bli speciellt dyrt heller om du köper från utlandet.
Jag har själv en Iwata Eclipse som jag är extremt nöjd med. Den kostade mig ungefär 1000 kronor när jag köpte den ny via Ebay. Här är en länk till en identisk spruta från samma säljare: länk
Stämmer in i Eimmot & Joppos synpunkter. Inget ont om Jula och Biltema, men dessa airbrush är väl något av "slit & släng". Priset är lågt och därför finns det heller inget motiv att hålla reservdelar.
/Stefan

Ungefär som bläckstråleskrivarna då, när patronerna är slut köper man en ny, det är billigare än nya patroner
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag hade som tur var kvittot kvar så jag var ute och bytade spruta. Jag får nog ta och köpa en bättre framöver.
Tack för alla svar.