Albatross kap.2
Tack, det där tänkte jag inte på.

Riggningen på inlägg #0 ser väldigt trevlig ut. Tycker att riggen utgör mer än 50% av utseendet på båtar. Det är alltså lätt att rasera ett trevligt bygge, med en kass rigg.
Ja du….
Det skulle väl vara nåt på den absolut översta tråden då kanske. Kanske ihop med den nedre till bommen De andra verkar ju bara löpa över. De tre som går "upp" på en sida, går "ner" på andra sidan. Vet inte om de ska sitta fast där uppe.
Linan längs till höger, verkar ju vara kastad som "lasso" runt.
Sorry, inte mycket till hjälp här känner jag.
Medan jag funderar på en lösning av riggproblemen byggde jag lite ovan däck o målade skrovet. Skrovet e målat med Beckers "syntem aqua" glans 40.
Pinalerna på däck har jag förankrat med genomgående plugg för att kunna damma med tryckluft i framtiden utan att sakerna flyger omkring.
Samma har jag gjort med "röstjärnsavbärarna" i relingen o dävertarna för att det ska sitta där även om limmet släpper när det blir gammalt.
Kanonrören har jag monterat men dom ska av igen o behandlas. Det enda som ska glänsa e skeppsklockan.

Gud så vackert!
Hoppas verkligen jag kommer i närheten av denna byggkvalitet någon gång. Ser verkligen bra ut. Hoppas du reder ut frågetecknen ang riggen, för den här vill jag verkligen se färdig.
Bra jobbat.
Mycke snyggt 
Måste va en speciell känsla att jobba me trä.
#7. Det var ju ett verkligt toppbetyg. Tack ska du ha.
Det här med snörena i riggen får jag nog kontakta Karl Einar Häckner om för han kan ju det här med att klippa av snören o sätta ihop dom igen
#8. Tack.
Ja, det är en speciell känsla att arbeta i trä. Att sitta o slipa på en träbit, stor eller liten, o lyssna på soundet ger en lugnande effekt.
Man sjunker liksom in en annan värld där fantasin får spela fritt
.

Tok heller! Han kanske gör så att du aldrig får dem tillbaka, eller så har han gjort ballongfigurer av alltihopa. Huga…
Du har inte hittat några bra bilder på den riktiga båten? (om den finns kvar i livet)
Finns en sida på nätet, som länkar vidare till andra siter. Kanske du kan söka där, och hitta några andra som byggt denna båt?
http://www.topmodelboatsites.com/
När jag slipar, sjunker jag definitivt ner i en annan värld…Speciellt när det gäller de där hårda jä-la bitarna från Biltema….¤%#/&"%)/"%"#/&¤"#
(och där spelar verkligen fantasin fritt!)
Jag har hittat några sidor men bilderna e så små men söker vidare på länken du gav.
Här e en som gjort öglor i rårna istället för att tramsa med rep som jag tänkt.
http://www.nauticalia.com/uk-info/special_offers/sale/albatros_mid_level_model_kit/96211.html

Hittade lite bilder här. Visserligen inte samma båt, men det kanske kan hjälpa dig vidare. Det var rejäl upplösning på det i alla fall.

Hittade en till. Inte heller modellspecifikt. Kanske de har boken på den lokala bibblan?
http://modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1395&postdays=0&postorder=asc&&start=0
Ja det var klara o tydliga bilder. Och vilken klass det var på riggarna. Boken har jag försökt få tag i men den är slut på bokhandlarna. Samma på förlaget. Om jag fattat det rätt så finns den bara i två ex. på bibliotek o det är i Stockholm. Har lagt en bevakning på Bokus. Om dom får hem den inom rimlig tid såååå….
Tack för länkarna.

Nu har du fått ett PM 
Nu har lampan tänts o jag har luft under vingarna igen.
Tack än en gång.
zander
x 3.

Ah, härligt.
Ser fram emot resultatet.

De där rödrutiga fendrarna du har, är det inte lite fel skala?
Ser snyggt ut Zander!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Härligt att se. Hur var det nu, du skulle inte sätta segel, va?

Jag vet inte om jag har någon ritning på en sådan, men jag ska kika. Heter den nåt annat också? Något särskillt kännetecken? Typ flatbottnad eller nåt sånt? Jag ska göra några ekor av enklare snitt till frugan framöver, så jag letar också ritningar. Någon "ritning" har jag väl hittat tror jag.
Massa åror minsann…Man anar ju…
Eller kanske det är en sådan där Trireme, med roddare i tre plan och typ 150 åror?
Jag har också ett litet experiment på gång. Ska testa fas 1 på den i morgon, fungerar det, så blir fortsättning. Det blir inga åror, inga segel och ingen motor, men väl däck och skrov. Om jag orkar vill säga, verkar ha åkt på "Gresasnuvan"(någon slags jävla virus är det i alla fall)
Experimentet avslöjas endast om fas 1 fungerar

Ser bra ut. Tur att det inte var en gordisk knut
Kan avslöja att exprimentet gav ett sånt antiklimax, att det inte ens räknas som försök. Får prova med egen utrustning igen.
Nepp, någon Zeppelinare blir det inte. Jag håller mig fortfarande till vattnet och till båtar.
Jag ska se vad jag har i ritningsmaterial till ekor. Kanske inte blir en sådan där, men ibland räcker det med lite fingervisning, så kan man lösa resten på annat sätt. PM:a mig din epostadress,(eller skriv den här) så skickar jag det jag hittar, om du är intresserad.
Gordisk knut, ja det fick jag slå upp och lärde mig nåt nytt
.
Synd på experimentet vad det nu var, men det lyckas kanske nästa gång.
Själv läste jag om föråldring av trä o kunde inte låta bli att experimentera.
Det gick ut på att hetta upp träet till tvåhundra grader i syrefri miljö.
Jag hällde vatten på en bakplåt, ställde in den i ugnen 200 grader o la listerna på kanten av plåten strax ovanför vattenytan där dom fick ligga en timme. Kanske för kort tid för att dom skulle bli gråaktiga. Eller en kombination av tiden o syret. Men man kunde ana en gråton iallafall.
Ja tack till nån ritning.
Min mejl är:
Så nu vet du att jag är en adlig engelsk sjöfågel
.

Då var det på väg. Hittade inte så mycket dessvärre. Men jag letar ju för egen del, så hittar jag mer, så kommer det med posten till dig med.
Adlig sjöfågel, så passande. Inte undra på att du bygger en Albatross då.
(även om den kanske inte är så adlig)
Har förövrigt lyckats med exprimentets fas ett. Och där kan man, för att knyta an till den gordiska knuten, snacka om Alexanderhugg. Tänk att det mest enkla, oftast fungerar bäst…
Redovisning inom kort..

Ser bra ut Zander! Lycka till med det fortsatta riggandet!
Får hålla med föregående talare, ser grymt bra ut.
Kanske skulle göra min utan segel med, tål att tänkas på.

Mycket snyggt. Klart att du får till det till slut.

Oj oj oj, va snyggt! Ser mycket bra ut.
Man kanske kan få lite mer bilder, ur olika vinklar? Eller ska du göra nåt mer på den?
Jag bygger inte fartyg men jag tycker att ditt bygge är mycket vackert.
Roger
Mycket snyggt bygge Zander! Det pryder verkligen sin plats! 
Snyggt! Måste ha tagit sin lilla tid att knåpa ihop den där rackaren

Ett vackert fartygsbygge!

Fantastiskt snyggt båtbygge!
Jag är djupt imponerad över vad du åstadkommit. Själv hade jag nog fått psykbryt redan efter några dagar.
/ GeeKen

Som jag sagt hela tiden, Urtjusigt!
#42 Läcker vinkel att plåta från.
Och jag säger bara det, när jag blir stor, ska jag också bygga fina båtar.
Tack för att vi fick följa bygget. Jag ser redan fram emot nästa. För det blir väl flera?
Tack allla.
.
Nu letar jag nytt objekt men den där speciella känslan, "den vill jag göra", vill inte infinna sig.
Så jag får väl ut i skogen o tälja barkbåtar o drömma ett tag
.
Jag får bara hålla med alla andra, ser grymt bra ut.