Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 5995 ggr
Faantomen
0

hjälp med gatsten....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjena på er alla !

Har varit borta från nätet ett tag, dock inte från byggandet. Har fått ihop nåra som jag tycker e ok byggen. Bifogar nåra bilder…

Just nu håller jag på med ett bygge som innefattar en gata med stenbeläggning. Det som jag skulle behöva ha är tips på hur få det att se äkta ut. Materialet är gips som jag har karvat ur med en stjärnmejsel, sten för sten. Tycker själv att det just nu ser jävulskt bra ut o är rädd för att gå o fördärva det hela med fel färg o så.  kan man använda Tamiyas färger på gips ? Är tacksam för alla tips för att få till gatan så att den ser som den ska…..

Faantomen
0

mer bilder…..

Faantomen
0

geparden kommer…

Den här var skitkul o bygga……540 delar

Faantomen
0

Här kommer bilder på gatan…vill som sagt ha lite ideer på vilka färger e rätt….

Faantomen
0

Mer på gatan….

Faantomen
0

o lite till…

Faantomen
0

sista…

johannespanzer
0

Ojoj, ser fantastiskt bra ut! Häftiga panzerjägare/flakpanzers! Mycket fin gatsten, jag håller med! Visst är det 3st 38t chassin det där? Gillar de där tidiga tankarna. Skrattande

Har tyvärr ingen erfarenhet av tamiya på gips. De är ju klassade som akryl, men är nog inte äkta vattenlösliga färger, eftersom de helst späds med sprit (om jag förstått rätt). Jag har provat humbrollack (enamel) på gips och då får man bara en chans. Rekomenderar egentligen inte lackfärger på gips, den lägger sig mest på ytan (vilket iofs kan vara bra, men i detta fallet, inte).

Men om du späder tamiyan riktigt mycket, så borde du få några chanser på dig att måla, jag menar gipsens fördel är att den är så sugande, det kan utnyttjas i ett sånt här läge för att ge en mer levande yta. Jag målar gärna mina dioramor "blött i blött" för mer variation. Och då skulle jag faktiskt blöta gipen innan målningen, för mer variation, plus att den skulle suga in färgen bättre.

Vill du "seala" gipsytan, kann du späda i trälim också i färg/vattenblandningen.

En annan variant värd att testa är enkla skolvattenfärger, en sån där ask med små "kakor" kan funka mycket bra på gips, samt att det bli billigt! Jag gillar billigt! Skrattande

IKV91
0

Mycket trevliga bygge!

Visst är det trevligt med varianter på Pz 38!

Jag har sett att flakpanzern har inredning och på dina foto ser man ganska mycket av det jobbet.

Du får gärna lägga upp fler bilder!

MVH/Roger

Texxas
0

Wow va snygga gatstenar! Där har du lagt ner en del jobb.

Hoppas du får till måleriet.

WilcoX
0

Måste ju  hålla med om att det ser VÄLDIGT bra ut !

Jag målar mitt gips med vanlig vatten färg, men man får vara lite försiktig. Efter som gipset suger åt sej rätt bra, så kan man få lite svårt att få det jämt med färg. Jag skulle nog säga airbrush eller spray att grunda med.

Prova att måla på en bit gips innan du sätter igång med dina stenar.

Väntar på fler bilder Glad

Faantomen
0

Tack för tipsen alla, ska nog göra så att jag lånar lite av kidsens vattenfärger o provar mig fram….innan jag ger mig i kast med stenarna, det tog ju lite tid o karva fram det :)

Faantomen
0

EN fråga till johannespa : du pratar om att " seala " som jag kan förstår är det att innesluta något….kan du vidareutveckla vad händer…….mysigt att veta

Ska fixa ut mer bilder så fort jag e klar………hmm…..allt det goda tar´sin tid så………

later dudes

johannespanzer
0

#12 Hej faantomen!

Jo, när jag gjort saker i gips, och målat med akryl och vatten, så ibland vill jag inte använda så mycket färg och vatten, eller underlaget suger in för mycket, då har jag blandat trälim i färg- och vattenblandningen. När det torkat har ett lager trälim lagt sig över gipsen och hindrar nästa lager att suga in. Men det kan förstöra finare detaljer, det tjockar ju till lite och så blir det lite trälimsglansigt sådär, lite som ful klarlack, men på plussidan blir det lite mer tuffare mot slitage. Men å andra sidan, om det lossnar lossnar det i lager från gipsen, så får man limma fast igen eller riva bort, lite som tjock akrylfärg kan göra.

Om jag målar på sand, eller kaffesump använder jag nästana lltid trälim som sealer, annars slutar det aldrig att suga färg.

Jag tänkte lite mer på gipsmålning och det påminner lite om akvarellmålning. Med lätt laverad färg eller ljus färg, kan man spara det vita. Sen kan man alltid gå på i nästa lager med tyngre färg eller mörkare i övre lager för mer detaljer, liknar inte riktigt att måla på plast, utom kanske när man vädrar modellen på slutet.

Ser fram emot resultatet, det ska bli jättekul att se. Glad

Faantomen
0

Hej på er !

Long time no see….heh. Äntligen kommer man ut på nätet igen efter semester, dataproblem etc etc. Jag fick till slut min dio klar, tack för hjälpen, körde med barnens vattenfärger på gipset. När det hade torkat så var det olika sorters nyanser här o där, men det passade utmärkt när det gäller gatsten. Bifogar nåra bilder…

Faantomen
0

en till……o sorry att jag varit så sen av mig men sånt e livet….

Exelon
0

Snygga vagnar Faantomen. Ja tur du körde vinter dio hade du kört med sommar så hade fått måla en sten för sten så du hade fått olika färgvariationer med en wash imellan stenarna. Ska nog prova det nån gång.Skrattande

Faantomen
0

Här kommer nåra bilder på nästa projekt….har en panzer II och en Krupp som har fått stanna pga trafikstockning. Har inte riktigt kommit på vad som händer i korsningen….har någon nån humoristisk ide heh. Panzer II:an har ialla fall tröttnat på kön o kör rakt ut på åkern o igenom gärsgårn osv. Har tänkt o placera nåra kedjehundar som vaktar korsningen eller nåt…ja vi får väl se vad det blir.

Har nån nåra tips på hur bygga en åker, alltså med typ vete som vajar för vinden o som pansarn kan plöja igenom o lämna fina spår efter sig.

ha re bäst

Faantomen
0

nr2

Faantomen
0

o sista bilden

Faantomen
0

Hehe, vet ej varför jag gillar vinter o vitt…kanske för att man e viking…funderar nu redan på nästa o då ska det vara hett som i africa. Efter att jag e klar med ovanstående så ska jag fixa nåt med en 88:a ala el alamein :) Planerna är ju alltid stora men, var ska få plats med alstrena, tjejen klagar redan :(

Azgaron
0

Ditt första dio blev ju snyggt!

Ditt nya projekt ser intressant ut! Ska bli kul att se hur det utvecklas!

Att få plats med modellerna är det ständiga problemet! Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Mattias-A
0

Mycket intressant, tycker att det blev riktigt snyggt med vitnerdioramat. Skall bli kul att se "säd"dioramat !

johannespanzer
0

Mycket tjusiga dioramor! Skrattande

Jag gillar dem alla! Kul med "tidiga" grejer. Speciellt gillar jag #14 & #15 de smygande gubbarna bakom hetzern - var har du hittat dem?

Apropå vetefält så har jag också funderat på det - ideèr jag funderat på så långt är:

rakborstestrån, målarpenselstrån, hästtagel,  fiskelina, tunn koppartråd

hur man skall ordna själva veteknopparna däruppe på stråna vet jag ej

Faantomen
0

De smygande gubarna hittar du hos Dragon, nr 6372, winter grenadiers. de var riktigt fina o bygga med alla detaljer o så.

Vetefältet:  Hur fästa stråna i backen ? jag menar en för en eller heh ? jag var inne på en sida där en kille hade byggt ett träd o klistrat dit varje blad för sig …huh. Håller på o försöker komma på en ide hur man skulle kunna göra det lite snabbare/lättare. Sen är detju det där med knopparna så klart…hmm

Fick till " ruinen " idag till lagom tjocklek i alla fall. satte fast två sidor med grillpinnar emellan :), la på humbrols model filler i skarvar o så, vart ganska bra, orkar inte fotta dem nu.

Har nån nåt tips på vad använda när man vill fästa, lådor, gasmaskar, utrustning på bilar,pansar o så….alltså nåt nätaktigt material. Provade med nät som finns när man köper frukt men öglorna är för stora.

See u later

johannespanzer
0

Nice, de dragon måste jag kolla in! Jag gillar såna här dios "oldschool" med "man tager vad man haver". Du har väl Forums bok "Modellbygge" tror jag , om inte så är den gjord för dig!

Jag vet(e!) inget om hur vete växer (brukar alltid kolla sånt först, med kamera eller skissblock) men första tanken var en och en…

Men med större hål och fiskelina kan man ju dubbelvika 3-4 längder och köra ner, det blir ju mer "spretiga" då, inte 100 på att effekten blir "riktig".

Beroende på markmaterialet kan det ju räcka med nål för att göra hålen om man planerat bra, pappen kan ju funka utmärkt.

Packnät alltså? Vet inte heller här hur det ser ut, men "oldschool" tricket för att göra kammonät var gamla nätstrumpor! Kinky! Eller gasbinda, fast det funkar bara halvbra.

Numera säljer ju bl.a. Verlinden (VP) kammonät, färdiga i "rätt" färg.

Exelon
0

#24 finns ju lite grövre insektsnät på löpmeter som kan kan dra isär till lämplig storlek.

Du fråga efter ide vad som orsakar trafikstockningen. Kom på en direkt som kan passa. En civilgubbe som hjulet/axeln på hans hästvagn gått av och blockerar trafiken.Skrattande

aventyrarn
0

Mycket snygga dion!
Det där med gubben och hästvagnen låter som kul ide Exelon.
Kan redan här och nu se tyskarnas irriterade miner.

Gasbinda har jag använd i nåt av mina byggen, jag är nöjd med resultatet.

Faantomen
0

tack för tipsen alla…det där med hästvagnen lät som en kul ide…ska se om man får tid till o fortsätta med bygget i helgen

linusorn
0

myggnät kanske…

Hylsan
0

ang vetefält;

Jag har sett folk som köpt (en viss typ) av sopborste som hade en "naturfiber" borst. Dessa satt i mindre "buntar" som ha sedan bara hade limmat direkt på "fältet". De yttersta raderna hade han mer limmat "strå" för "strå". Såg helt ok ut även om han inte hade några "vippor" direkt.

Köpte en sådan kvast till liknande projekt men endast använt detta till mindre "vass"-stråk.

Ska se ifall jag har eller kan ta lite bilder när jag kommer hem.

/Hylsan

Mattias-A
0

Menar du en sån här sopborste….(dålig bild)

Hylsan
0

Ja …typ..
Dock ville jag ha lite längre "vass" så jag hittade en liten borste somhade längre strån.

Missade säga det men…grymma dioramor!!! Förvånad
Nångång….nångång ska jag också få tid…..

/Hylsan

Faantomen
0

Tjena igen !

Jäklar Hylsan vilken borste, det ser ju ut som ett färdigt fält…..vi har ett kulturcenter i stan där det finns olika sorters hantverk ska nog göra ett besök. Provade idag med att klippa i sådana plastmokafjonger man sätter fast prislappar på tex möbler i butikerna men där skulle man behöva ta varje strå för sig själv…gav upp.

Här följer ett par bilder på det jag fixade idag, la på gips, formade lite " hål " i gatan etc. Fick till tjockleken på husruinen ungefer, ser bra ut dock.

Har dock inte än kommit på vad som ska hända i korsningen, en hästvagn som fått hjulfel får ehelt enkelt inte plats. Var kan man hitta civilpersoner med attiraljer har någon nått tips ?

Ha re

Faantomen
0

en från andra hållet…..

Azgaron
0

Ser bra ut så långt! Hoppas du hittar nån bra lösning till fältet!

johannespanzer
0

Diot ser mycket bra ut så långt Faantomen! Vad är plattan egentligen, ser ut som en låda eller nåt?

Vad tror du om några kor eller grisar som smitit då? Om det fattas plats, kanske kaniner eller höns som smitit? Skrattande

De där borstarna ser ju suveräna ut! Undrar vad det är för fibrer? Påminner mycket om det som kallades rotborste och såldes liksom ihopsnörad (om någon minns dem). Det kan väl inte vara såna jutefibrer? Har inte hittat såna själv, men jag letar.

Annars har jag experimenterat med hamparep, det blir bra buskar och ok granar. Palmskalsrep blir rätt bra grovt gräs. Måste hitta ett nystan juterep och prova.

Ingen som vet var såna här olika naturrep & snören säljs till bra pris? De brukar vara rätt dyra.

Faantomen
0

Plattan är ett armstödsbord som kan placeras på en soffas armstöd, jobbar med möbler o hade en sån som bara låg o samlade damm

Har också tänkt att nåt med djur som rymmer typ en civilare som vällt en handkärra fylld med höns…Skrattande som irrar omkring.

Ska ta o surfa lite o se om jag hittar nån sajt med civilpersoner etc…

Exelon
0

mk35.com har en del civilt.

StefanW
0

Om du söker civila så finns bl.a. Preiser (i många skalor) mycket är till MJ men kolla så ser du att det finns mycket att välja på.

Grafik

Deras sida: Preiser

Visar här ett exempel som jag såg på Modellhuset

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

En till som exempel…

Stefan - Modellbyggare

johannespanzer
0

Mycket coola figurer Stefan din lyllo! Skrattande

Faantomen
0

tanks för tipset på civilarna…..bifogar nåra bilder. Har lagt på ett lager med reliefpasta på " ruinerna " vart bra tycker jag själv. När det hade torkat så tog jag en blyertspenna o drog/ tryckte in linjerna för tegelstenarna. Försökte först med skalpell, skruvmejsel men det funkade inte, underlaget var för mjukt men blyerts vart kanon.

Nu e re bara å måla hej o håCool…..fast det blir nog nästa helg Gråter

Faantomen
0

en till stilepicure

Faantomen
0

o sen en till

Azgaron
0

Ser bra ut Faantomen!

Hylsan
0

Instämmer, ser mycket bra ut! :)

Faantomen
0

Hallo där !

Nu e man tebaks igen för nåra timmars action Glad. Tog o la på vit färg, vanlig sån man använder inomhus, på diot, fick för mig att det borde vara bra o grunda det….det täckte faktiskt till vissa hål som fanns.

Faantomen
0

Spana in ytan på ruinen ( förra bilden ) , la på sk "reliefpasta" som jag hittade på ICA MAXI !!!! Dom hade utförsäljning av olika sorters artistprylar. Den här pastan använder sig målarna av när dom ska måla tex vågor på havet osv. Torkar snabbt o lämnar en härdad mjuk yta. En mjuk o väldigt flexibel yta.

Kul grej o testa

Faantomen
0

hittade en bild där man ser ytan…glansig….o lätt o bearbeta om man vill typ vädra den eller nåt…

Faantomen
0

Här en bild på dit jag kommit, mycket återstår, men den som väntar på något gott…

Är det någon av er som ska ner o tävla G4 open ? Jag tänkte fara ner o titta i allafall……

Undrar om man skulle våga o vara med o tävla :)

Ha re

faantis

Azgaron
0

Ska vara med och ställa ut på Modell Gbg men vet inte om jag får möjlighet att ställa ut på C4 också. Dock ska jag väl dit nån av dagarna och kolla och ev. fynda lite! Glad

johannespanzer
0

En favorit detta bygge!

Reliefpasta har jag aldrig hört talas om, skulle man kunna få en bild på burken, eller fullständigt namn? Verkar mycket spännande material.

Jag vet inte "höjden" på dessa tävlingar, men jag skulle inte skämmas att ställa ut minst den med hetzern och gatstenen som jag tycker är mycket fin!

Faantomen
0

Kollar på burken: Reliefpasta  " pasta för reliefeffekter på målarduk", den kan målas på med akryl -eller oljefärg. Det hittar du säkert hos Panduro Hobby eller nåt liknande…Det är en rund burk med 200ml. Tillverkarn tror jag heter Art Collection.

Jobbade lite med staketet / gärsgården idag o det var allt. Polarn var över o vi bestämde att nästa fredag så drar vi ner till stan. köper varsin byggsats, intar plats på puben, tar nåra kalla, o fortsätter sen hemma hos oss med bygget Cool, kul o se på lördag morgon vad vill lyckats skapa…heh

Nu ska jag ta en bra bok o somna till den………

Faantomen
0

en till…

Azgaron
0

Går framåt fint!

Låter som en trevlig helgsysselsättning! Flört

Faantomen
0

Polarn sjuk …..feber o skit….Shveineflugen ? int vet jag , men det vart ingen pubrunda iafGråter. Jag själv åkte ner till leksaksaffären o var bestämd på att hitta något till korsningen o jag hittade det !!

MINOR !!! jajamen, köpte minröjare av dragon och det blir nog perffa. Protsen får inte vara med o leka nå mer i denna dio, det blir för trångt, ska hitta nåt småttare…kanske en stabsbil som flugit i luften eller nåt….o sen får röjarna lite mer space o kolla omgivningarna. Protsen + kanonen o gubarna får en fin egen plejs med egen plats etc…återkommer med bilder

Faantomen
0

har någon en förteckning över färgerna: dvs vad som passar tamiya till GSI osv ? Här är några som jag inte riktigt vet vad det är :

Dragons gubar hade dessa färger, eller egentligen minorna…

H 78/38 el 1591     olivgrön aktigt ?   tamiya färg NR ?

H 42/72 el. 1720     BLÅGRÅ ?            Tamiya färg nr ?

Finns det en fullständig förteckning över färgerna ? Vore bäst…nån som vet…

johannespanzer
0

Minor! Suverän ide!

Jag vet inte hur de märkte ut minor tyskarna, förutom den skylten (om jag minns rätt)  med döskalle och Minen! eller Achtung Minen! Troligen med små vimplar eller flaggor?

Pansargrå eller fältgrön eller senare gulbrun borde väl fungera på all utrustning om jag sticker ut hakan väl långt… Glad

Kan tyvärr inte tamiya färgnummren, men har du sett översättningstabellen

sponny
0

Här är lite min-info som kanske kan komma till nytta. Och då både med den "riktiga" skylten och en hemsnickrad variant.

sponny
0

Och den hemsnickrade…

GeeKen
0

Varför varana för minor?

Tar inte det bort en del av tjusningen?

Cool

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
0

#61 Det är lite som med svenska skidåkare i alperna.

"Lawinen Gefahr" betyder i svensk översättning
"Ett bra ställe att åka off-pist på". Cool

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

sponny
0

#61 Jo, lite löjligt är det. Det blir ju ingen riktig sport med varningsskyltar.Tungan ute

[Henke29]
0

Otroliga dio du gör Skrattande
Många härliga detaljer.

Faantomen
0

tackar för all hjälp, har just nu bara lite ont om tid att bygga vidare, men snart så…

Faantomen
0

Hejsan hoppsan !

Tebaks igen efter datakrångel, ska aldrig mer köpa dator där jag köpte sist. Har haft burken i nästan 3 år o det har kostat mig ca 2300 i reparationer. Men nu lämnade jag in den i en firma som har fixat till allt…:). Här kommer nåra bilder på det jag gjort senaste tiden, fixade lite krutrök på ruinen, gjort mingubbar osv.

Att bygga träd e svårt, här har jag provat med en " kvist " o labbat på med vittlim o sen dammat på med basilika. Inte nog med att det ser snyggt , det doftar gott osso :)…….tar tacksamt emot tips om bygge med träd….

Faantomen
0

En närbild på en minletardude….asgrymma de här dragons GEN 2 snubbarna med alla detaljerna, ska försöka bli bättre på närbilderna, måste antaglien köpa en ställning för att få bilderna stabila nog

Faantomen
0

en grej dock med mingubarna, de är allt i fråga om detaljer men en grj störde mig, inga sladdar, dvs till öronmusslorna. Jag tog en väldigt tunn koppartråd o la dit, tycker det vart bra, men en absolut miss från Dragons sida tycker jag.

Faantomen
0

Här en till på en dude som oförskräct letar vidare efter grejer som säger boom….

Faantomen
0

glömde visst bilden…

Faantomen
0

bredvid mitt " arbetsbord " har jag olika sorters plantor, spana in jalapenorna o chilin, undrar om det är ångorna från all lim o färg som gör att det växer :)

ha re bäst see u alter

sponny
0

Ser riktigt tjusigt ut och då menar jag både minsnubbarna och chilin. Skrattande

johannespanzer
0

Vackert Faantomen!

Jag sysslar en del med träd, gjorda  från "oäkta" material, ståltråd klädd med ullgarn, sen kläs de med stålull och sprejas med färg. Sen spraylim och oregano. Men det går att ta grenar också och klä dem med stålull för att få det där fina grneverket som är riktigt svårt att bygga.

#71 Var nedfallen från Tjernobyl hårda i dina trakter eller? Flört

Faantomen
0

ja lövverket kom aldrig igång ordentligt o allting ba föll ner :) hehe men det var askul o testa med olika lövgrejer typ kryddor o se vad det blev av det hela, jag menar se på bilden jag skickade som " tidig vår " eller nåt…:)………mitt nästa projekt kommer att bli ett vinterdio men efter det ska jag kolla på det här med löven…

Faantomen
0

du johannespa…har du lagt ut nåra bilder på jobb…skulle va kul o se….see ya later

Exelon
0

Synd bilderna blev suddiga, men har du provat att trycka på blomman på kameran om den finns?? Om jag inte gör det på min så får jag väldigt suddiga bilder. Ser bra ut iaf, ja man hör/läser mycket gott om gen2 gubbarna. Tror jag äger en sånt set tror det är allierade Jägare.

johannespanzer
0

#75 Här är mina trädexperiment Skrattande

Jag har fortsatt bygga träd, men detta är enda oreganoträdet så långt.

Faantomen
0

ska testa kamerans möjligheter….den e tyvärr o laddar nu inför morgondagens fotbollsslutspel ( har en son 9 år, helt tokig i boll o deras lag är bäst….inte bara jag som säger det utan vi vann Tumba cupen förra hösten , spöade DIF i finalen etc. ) så kameran lånar lite tid…Imorrn slutpsel sedan får pappa kanske tebaks prylen heh :)

Gen 2 gubbar är guld, i alla fall det jag stött på hittills , helt amazing med detaljer, fast  vissa missar kan de dock ha.

Azgaron
0

Ser mycket bra ut Faantomen!

Faantomen
0

Back in business…

Här följer en bildkavalkad på det som hänt…ruinen har fått stenar runt " roten " som fallit ner, gubarna blivit lite nersmutsade av allt letande ( inte för mycket ) det här var ju den "lätta tiden" på västfrönten :)

Jag kommer inte mer o prata om knappar o dylikt på kameran då jag tryckt på alla blommor jag hittat o fjärilar o små fiskar så bilderna blir som det blir, så det så….puuh vad lättad jag känner mig…

Hade en grej som tänkt på till denna dio o det är MAGIQ WATER, såg lite om det på nätet..men är det nån av er som testat det ?

Faantomen
0

en bild ovanifrån..

Faantomen
0

mer bilder….

Faantomen
0

Har hållit på ett tag med denna, så det känns skönt o börja med nåt nytt igen….satt för nåra kvällar sen o planera mmmmm. Tänk er finska vinterkriget , djup snö som fan….en attackerande T-34 eller T-70 o sen har vi finnarna med molotowsen eller " kasapanos" alltså handgranat med trotyl lindat…dessa ligger i groparna o väntar ….det ligger nog lite närmre än El alamein….vi får la se

Faantomen
0

en till…

Azgaron
0

Ser bra ut Faantomen!

ElLobo
0

Håller med - ser bra ut!

Exelon
0

Ser bra ut. Snyggt dio. Men den där vagnchefen är han fylle/åksjuk?Flört

Faantomen
0

heh ,såg det själv oskås men orkade inte fotografera allt igen, vi kan väl säga att han undersöker sidan av vagnen..

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.