Blyfolie?
Hej.
Jag tänkte jag skulle testa att göra flaggor av blyfolie.
Nån som vet var det går att få tag på i Sverige? Jag har testat med Toy Soldier, men han hade ingen(även fast det stod så på hans sida).
Nån som vet nåt eller kanske har lite själv? Jag betalar bra

Jag vet inte riktigt vart det finns att få tag på, men gissningsvis kan man börja hos dem som gör mosaikfönster? De använder bly mellan glasdelarna?
Annars sålde ju verlinden detta i småbitar, dyrt!
Tjena Johan
Frågan är dock om det är så pass tunt som jag vill ha det? Men som en sista utväg så kan jag ju testa med en glassnubbe…
Jo, Toy Soldier har just Verlindens Lead foil på sin hemsida… Tyvärr så var det slut

Har du testat vanliga aluminiumtuber som t.ex. Kaviar? Billigt och bra! Användbart till mycket som krockade skärmar, som blir lite mer "realistiska" än plasticard.
Stefan - Modellbyggare
Det har iofs inte… Det ska jag testa. Tack för tipset

Blyfolie är inget vidare val, den är mycket ömtålig. Det är bättre att satsa på t. ex. aluminiumfolie
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

felpost
Testa att riva av toppen på en vinflaska. Ibland kan det vara en sorts metall som påminner om bly och som går att forma fint.
#7 Smart
Det känns om egenskaperna lämpar sig bättre för mitt ändamål än en kaviartub… tack!

Hej, tjenare på dig Joppo! 
Anders - Ja just det, vinflaskorna ja, bra tips. Vilken romantiker va! 
Kom att tänka på att gamla tuber Allmänt var av bly. Om du kan hitta en gammal färgtub, möjligen skofärgstub, så har du troligen bly där. Men som starhawk sa, så är blyet väldigt ömtåligt och rätt tjockt dessutom, inte precis skalenligt till en flagga, som aluminiumfolie kan vara. Dessutom är det väldigt tungt, funkar nog bäst till en drapering.
Om det är just en flagga du vill göra, så kanske testa med att printa den på bra papper och blöt den med lim? Länge sen jag testade, möjligen måste du lacka framsidan och smeta limmet på baksidan för färgen från skrivaren kan rinna bort när det blir blött, så knepigt blir det?
Annars har jag en rulle sånt där fönsterbly, men det är bara ca 1cm brett, så det funkar knappast.

Flagga av fotopapper ~1:30 in på Revell PT-109.
Lars O.
Jag var nog lite otydlig i min ursprungliga beskrivning… Det skall vara en draperad flagga som ligger uppe på en stridsvagn som en signal till flygplan.
Anledningen till att jag heslt vill ha blyfolie är att det enligt Archer Transfers(fick precis hem några swastikor därifrån) då blir väldigt mjuka och böljande veck, i motsats till att använda aluminiumfolie som enligt Archer blir mer småveckigt och detaljerat… Som tillknöcklad aluminiumfolie helt enkelt…
Men jag skall testa Anders vinbuteljsfolie… Det känns som om dess egenskaper kan vara det jag söker…
Tack för övriga tips

Jo aluminiumfolie blir ju inte några böljande veck precis, pröva med vinbuteljsfolien, som jag minns det ger den bra böljande veck, lite tjock bara
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
I boken Modellbygge visar man just en flagga draperad över stridsvagn där man tillverkat flaggan av tunt linnetyg. Sedan fuktade man flaggan med trälim, lade den på stridsvagnen och lät den forma sig efter underlaget innan limmet torkade. Kan vara något att testa kanske.

Måte herrn lyckas vid första försöket för två vin flaskor på en kväll de e inte bra…
Tänkte inte på det, vinkorksmetallen är förstås mycket roligare än sketet linnetyg… 
Bortse från mitt tidigare inlägg och jag påpekar att det finns en ganska tjock och fin metall på 12:årig Balvenie också.

Finns även ett lämplig aluhölje på eller rättare sagt runt elkablar (installationskablar). Och vill du ha bly finns det säkert någon som rivit ut några gamla elkablar från kulon´s era, dessa är det bly i. Men som många skriver så är den ju inte vidare tunn eller stark. Använder själv aluhöljet till kablarna till diverse täcken osv.

Fick höra idag på byggmötet i Ornäs att flugfiskare använder blyfolie när de bider flugor. Ska finnas att köpa ark på välsorterade fiskeaffärer. Har inte hunnit kolla det än men någon som har en butik i närheten kanske kan.