Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fartyg-båtar
Läst 10502 ggr
Hogge38
0

Jagaren Halland 1/400

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns inte så många svenska fartyg i modell så Jsc modeller av fartygen Halland, Småland, Göta Lejon och Tre Kronor är ett välkommet bidrag dessutom finns en svensk tanker Zelos och Danmarksfärjan Simara Ace.

Modellerna är av typen klippark och är mycket väl konstruerade med god passform (förutsatt att man är nogrann med skalpellen). De är ganska lättbyggda förutsatt att man byggt några enklare pappmodeller innan. Ladda gärna ner några modeller från nätet och öva upp färdigheten med.

Jag kan dessutom varmt rekomendera boken "Card Modelling" av Alvar Hansen i den står allt man behöver veta om tekniker, verktyg, lim och material. Den innehåller även steg för steg anvisningar till ett flertal modeller.

Hogge38
0

Först byggs en stomme på vilken sidor och däck limmas. Jag använder UHU universallim. Använder man vattenbaserat lim så finns risken att kartongen bucklar sig!

Hogge38
0

Här har däck och sidor limmats på stommen. Jag använde 3m Photo Mount spraylim till dessa stora delar. Jag använder inte sax utan jag skär ut större enklare delar med hobbykniv med blad n 11. och mindre och komplicerade delar med skalpell. Knivbladen måste va superskarpa så jag byter så fort de inte ger rena skär. Jag använder en stållinjal (glöm plastlinjal!)som guide för raka skär och skär ut resten på fri hand. Komplicerad kurviga linjer är bättre att skära ut med två lätta snitt istället för ett hårt. Som underlag använder jag en självläkande skärmatta från Clas Ohlson.

Hogge38
0

Nu börjar det se ut som en båt. Överbyggnaden med sina krökta former var rätt knepig att få till men efter lite pillande kom den på plats. Jag använder en mellangrov synål i en knivbladshållare för att rista linjer där kartongen ska vikas, använder man kniv för att rista riskerar man lätt att skära igenom dessutom går det då bara att böja delen åt ett håll.

Azgaron
0

Mycket tjusigt Hogge! Kul med lite kartongbygge här och jagaren Halland är ju inte fel! Flört

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

ElLobo
0

Snyggt fartygsbygge!

StefanW
0

Tackar för bilderna, har själv inte fått ihop något visningsbar pappersmodell! Flört

Stefan - Modellbyggare

Hogge38
0

Kanontornet var en liten utmaning. Bakkanten fick skäras bort och bytas mot en ny del då passformen här va dålig. "Ostkupan" för batterichefen fick skiktlimmas till rätt bredd och jag valde att göra kanonrören i plasttråd. Nästa torn blir lättare att bygga då jag vet hur det ska monteras.

Hogge38
1

Här är kanontornet, skorstenarna och främre masten på plats.

Azgaron
0

Snyggt!

[Henke29]
0

Härligit bygge :)
Blir kanon också.
Kul att du visar detta.

Watten
0

Ser mycket trevligt ut för en gammal flottist.

Var hittar man dessa modeller.

Hogge38
0

Att bygga 40mm lv akan är lite pilligt i denna skala.

Hogge38
0

En bild till på den färdiga pjäsen.

Hogge38
0

Främre delen av båten är klar. Jag har även fyllt i de vita skarvarna med Humbrolfärg. (vattenbaserad färg kan få fibrerna att svälla)

Azgaron
0

Ser lagom pilligt ut! Snyggt blev det iaf!