Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 880 ggr
Fanders
0

Humbrolfärger & Kvalite

Jag har lagt märke till att humbrolfärgerna skiljer sig i kvalitet mellan kulörerna. Jag öppnade en helt ny burk signalröd (nr 174) och den var fruktansvärt blaskig. Det ska tilläggas att jag rörde om innehållet ordentligt. Det är ett helvete rent ut sagt att täcka en yta med pensel. Inte ens efter andra lagret täcker den som den ska. Har även samma problem med en burk nr 80.

Det funkar såklart utmärkt att sprutlacka båda kulörerna men det är lite omständigt att riva fram spruta och tillbehör för att bara kladda till en liten detalj.

Nån mer som har problem med detta?

JaguarMkVII
0

Generellt är röd och gul svåra att få att täcka, det gäller även akryl. Många tunna lager är det som gäller.

bosnafly
0

¤1

tycker samma oxå,om det är en liten detalj försök doppa in den om det går,sen låter du det rinna av,funkat för mig några gånger,fint o jämt blev det.

sani

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
0

#0: Dessutom skiljer det mellan de olika varianterna av Humbrol. De riktigt gamla färgerna av Enamel är betydligt bättre än de nyare (och mer miljövänliga, såsom Super Enamel). Jag har läst om en del som tar två oöppnade burkar och tömmer bort lösningsmedlet ur en burk och sedan fyller det återstående från burkarna i en ny burk för att få fason på färgen.

Har du prövat med att grunda innan du använder de svåra färgerna? Många gånger går det betydligt bättre då.

Fanders
0

Jag har aldrig provat grundfärg, men det kanske är värt ett försök!