Azgaron - F4F-4 Martlet Mk V (Wildcat)
Trevlig bygge detta
Fin gubbe var det också, men panelen var ju ngen höjdare direkt och som du säger Az, dom där märkerna gör ju inte saken bättre.
Tyvärr så är det missar som många tillverkare gör, dom tror tydligen att man bara kan trolla bort dom så där enkelt.
Ja, det verkar vara en rätt trevlig modell. Det tråkiga md gubben är väl främst att liksom alla de andra sitter med händerna som om han inte gjorde nått. Lite variation hade varit kul.
Nä, man kan verkligen undra hur de tänkt när de gjorde gjutformen. Det är ju inte första gången jag ser utkastningsmärken på detaljsidan. Jag tror ju att det finns tillbehör att köpa, men frågan är ju vad räkningen slutar på sen.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ser trevlit Azgaron :)
Bortsett nu me instrumentpanlen..
Synd att dom ska göra så..
Ja alla tillbehörsset kostar nästan lika mycke som modellen.
Surt sa räven. 
Tack, Henke!
Ja, det är ju lite synd! Jag får försöka göra så gott jag kan åt det!
Azgaron
Det fixar du Azgaron 
/Tunnan
Hehe, jo det får jag väl hoppas. Om inte annat så får jag väl måla piloten så att folk glömmer att kolla på panelen! 
Azgaron
Du fixar detta 
inga problem me det..
Verkar vara en pigg maskin detta. Så "Martlet" är alltså den brittiska versionen av Wildcat, om jag fattat rätt? De där svartvita ränderna på kropp och vngar, är det markeringen på plan som deltog under "operation Overlord" (Dagen-D)? Jag har länge undrat.
Lycka till med flygplansbygget! Pontus.

Jo dom målades på för att motståndsrörelsen skulle veta att det var invasionen s k "invasion stripes"
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Aha! Tänk att man lär sig nåt nytt varje dag.
Pontus
#12 Nä, inga större antar jag, bara störande! 
#13 Jo, precis, samma kärra, olika namn.
Tack!
Azgaron
Jag har en liten fundering. Jag ska snart börja med piloten. Skulle det isåfall vara av intresse ifall jag visade steg för steg hur jag gör? Eventuellt i en egen tråd.
Azgaron

#17: Jo det skulle vara intressant!
Ja kör hårt meddet Azgaron.
Jag är redan så nyfiken så att jag nästan spricker.
/Tunnan (Nu 40 år)
lycka till med katten AZ .fullt ös med klös 
#18 å 19 Tack, då kör jag igång! Ska bara försöka komma ihåg att ta bilder efter varje steg.
#20 Tack Giga!
Azgaron
#22 piloten ser bra ut Azgaron..lycka till med fortsättningen.
Patrick
Ser fint ut AZ ,jo det är lätt att "förbyggasig"när man stampar bygggasen i botten ;o)
Tack Patrick och Giga!
Jo, det är ju det, men det såg ut som utkastningsmärken. Jag ska ta en runda på nätet och se om jag hittar nått om hur det ser ut med landningsställsmekanismen (tror jag det är).
Azgaron
Ja det är lätt att tar bort lite för mycke ibland
Det känner man allt igen 
Jo, precis! Ännu så länge har jag inte hittat nån bra bild som visar hur det ska se ut. Vet egentligen inte om det spelar så stor roll då landningsstället är i vägen mer eller mindre.
Azgaron
Ja den där beskrivningen såg lite lurig ut..
Men de här fixar du galant ändå Azgaron 
Jo, på nått vis så!
Azgaron
Hmm, upptäckte att jag inte uppdaterat här på ett tag, vilket kanske inte är så konstigt då tråden är från ett sedan länge avslutat gruppbygge! (GB#6) 
Flyttar tråden till pågående byggen!
Lite saker har ju hänt sen sist!
Propellern har fått hålen på baksidan fyllda!
Tanken var att modellen skulle detaljeras lite och ett ets set finns, men nånstans i min iver att bygga modellen så hade jag glömt att etsarket fanns!
När jag kom på det var det lite för sent och jag hade ingen lust att plocka isär cockpit etc!
Sen har ju modellen legat i hyllan ett bra tag, och nu kände jag att det var dags att försöka få ihop den, så den blev klar nångång!
Därför lades alla planer på ytterligare detaljering helt på is, och jag började med att sprutmåla lite vitt i hjulhus och runt bottenutrymmet!
Lite taskig fokus, men jag kan dessvärre inte ta om bilden! 
Att få allt på plats och sen få ihop kroppshalvorna visade sig inte vara helt lätt, utan en massa provpassande och milt våld krävdes!
Isntrumentpanelen ville inte alls komma rätt, men med hjälp av en böjd nålfil så kunde den lyftas upp och då sa det plötsligt snäpp när den kom på plats!
Måste säga att Tamiyas konstruktion är betydligt bättre och det är lätt som en plätt att få stället på plats!
Här är en bild där flygkroppen limmats, vilket fick göras en bit i taget och tejpas allt eftersom! Vingfästena är bara ditsatta!
Så nu ska jag fortsätta med de vikbara vingarna!
Kommer nog att ha dem i uppfällt läge då vikfunktionen inte verkar funka helt 100!
Spännande bygge, Håkan! Ser bra ut så här långt.
/Stefan
Tack Stefan! 

Ser bra ut Håkan, både plan och framförallt piloten! Snyggt!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tack Peter! 

Håller med att det ser bra ut och piloten har du målat riktigt fint.
Tack Texxas! 
Kul att ni gillar min pilot! 
Med hjälp av tejp gick det rätt fint att få ihop vingen och jag kan inte se nån direkt skevhet nu!
Däremot var det lite klurigare med passningen mot den inre vinghalvan. Skulle nog ha bestämt mig för att steloperera redan från början!
En testpassning av vingarna och stabbarna blev så här!
Tror det kommer att gå åt minimalt med spackel då passningen mot kroppen verkar rätt bra!
Du är på G nu Azgaron 
Ser bra ut också.
Tack Henke! 
Eftersom invasionsstripsen går över vingskarvar och lite andra knöligheter så beslöt jag mig att måla dem istället!
Sagt och gjort, vingarna maskerades först i ytterkanterna på fältet där de ska vara och sen målade jag ett lager med vitt!
Sen fick det stå och torka ett par dar innan de vita fälten maskerades och svart lades på.
Igår tog jag av maskeringen med följande resultat!
Ingen höjdare precis, men det går väl att fixa!
Lärdom, att det kan vara bra med primer ibland! 
Får väl hoppas att samma elände inte uppstår när jag målar resten av kammot!

Det följde med lite vitt där ser jag, hade du för bråttom att maskera eller var det ett agressivt maskeringstejp?

#53 Du får väl låtsas att invasionsränderna är lite slitna helt enkelt, realistisk vädring! 
#55 Tja, tror att det kan vara en kombination av att ha lite för bråttom och brist på primer som nog helst ska användas till den här färgen!
#56 Ja, hade bara underlaget varit metall så hade det gått bra!
Vet ju att en del faktiskt använder tejp till såna effekter!
Ska låte den svarta torka ordentligt, och sen ska jag bättringsmåla den vita!

#57.2: OK! Ja då är det nog bara att försöka bättringsmåla ja! Lycka till!