Virituellt visa?
Är det någon som testat virituellt visa eller vad det heter? Nåt slags system man tar via sin internetbank tror jag? Och hur skaffar man det? Pinsamt nog är jag ju en sån där som går omkring med kontanter. Skaffade internetbank, för de tvingade mig när de stängde posten, körde med postgirot fram till dess…
Jag är helt uselt på sånt där… 

Är också nyfiken!
Stefan - Modellbyggare
jag tycker att internetbanken är kanon och e-legitimation alt kan man göra ute på nätet.nu blir jag nyfiken på det andra oxå
www.bosnafly.n.nu

Kan vara bra att få veta! Själv använder jag PayPal (och ibland Payson) vid de flesta nätbetalningar.
Om jag fattade detta rätt när jag pratade med banken så är det såhär. På något sätt så skappas det ett visa som inte finns mera än elektroniskt det är anslutet till ditt vanliga konto. Men går inte att spåra av den man betalar till. Detta gör att man skall kunna handla av folk utomlandes utan att vara rädd för att bli blåst. Själv kör jag med två visa konto och två kort för över beloppet som skall betalas finns ju inte mera att dra då. Det virituella skall tydligen då funka på samma sätt men vara omöjligt att spåra och så fort pengarna kommer till mottagaren så försvinner det.
Nu är jag inte helt säker på detta men uppfattade det såhär.
Gismo

Va skönt att det inte bara var jag som inte visste! 
#4 Gismo, ja det låter ungefär som det jag hört! Nu är det ju helg och jag kan inte prata med banken, men jag sökte runt på handelsbanken som jag har och hittade noll. Det skulle varit kul att beställa sån där ets (white ensign ets som är orsaken att jag börjat masa mig ur och fundera på att ordna nåt sätt att utlandsbeställa) redan ikväll bara… 
edit - tackar för hjälpen föressten Gismo!
Såg i en annan tråd att ni pratade om Paypal det använder jag en del när jag handlar bla via HLJ funkar kanon inga problem alls. Det funkar på samma sätt det med.
Gismo

Jag har provat viritr…vritu.. vretriu…påhittat Visa, och jag tycker det fungerar bra.
Man kör en lite applikation på sin pc, det kopplar upp sig mot din internetbank, och skapar ett visakort med alla siffror, direkt på skärmen.
Bifogar en bild på de tre olika stegen (viss information borttagen givetvis)
Om jag förstår rätt, så är det naturligtvis ingen mer garanti att de inte blåser dig på dina pengar, men de kan i alla fall inte tömma ditt konto. Man kan nästa föreställa sig att det blir som ett kontantkort, eller engångsVisa. Det gäller när du gör det, och endast på det belopp du anger, sen upphör det att existera.
Säkrare? Ingen aning, men jag är inte lika orolig efter jag använt detta. Mitt riktiga kortnummer vågar jag ALDRIG lämna ut.
Paranoid? Jag? Alltid….