Köpes 1/72: Modern RAF-pilot + ANR-emblem
Jag skulle vilja få tag på en sittande, modern RAF-pilot i 1/72, helst utan syrgasmask och kanske t.o.m. utan hjälm. Även annan modern pilot funkar kanske, amerikansk, NATO, rysk…Nån som har en sån eller har tips på var man kan köpa?
Sen så är jag ute efter ett eller kanske två likadana sådana där emblem för det italienska flygvapnet, ANR, som efter kapitulationen -43 kämpade vidare på Tysklands sida - satt ofta på italienska Bf 109 t.ex. , en italiensk flagga med taggade kanter som ett frimärke! Också i 1/72. Har ett par stycken men behöver fler!
Hoppas på tur!
/Peter
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
kan kolla vad jag har i lådorna under kvällen,
www.bosnafly.n.nu

Har åtskilliga 1/72 piloter, en del i resin andra i injektionsgjuten plast, vet inte riktigt hur det är med hjälm och syrgasmask, skall kolla det
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Åtskilliga var det inte, det var 1/48 jag har åtskilliga av. 1/72 har jag fyra resin, men dom har både hjälm och syrgasmask, sen har jag en injektionsgjuten med hjälm men utan syrgasmask sen har jag visst tio stycken som blir över från dom båda Victor fast dom har visst syrgasmask också
Kanske man kan konvertera lite med figurerna från Escis NATO Pilots and Ground Crew http://www.plasticsoldierreview.com/Review.aspx?id=603
mvh / Janne W

#3: Starhawk, tack för det! Den där piloten med hjälm men utan syrgasmask låter ju intressant! Han kan ju delvis få agera bytesvara för Tamiya-generalerna, eller vad säger du?
#4: Janne, tack för ett bra tips! Det där ESCI-setet kan nog komma väl till pass. Jag ska bygga ett litet dio kring den nigerianska Mig-17 jag håller på att färdigställa och några ur markpersonalen skulle nog kunna passa som afrikanska "ground-handlers". Ska spana efter satsen på nätet. Tack igen!

#5: Låter bra!

Generalerna kom förresten idag, har du nåt mer du behöver som vi eventuellt kan jämna ut bytet med?

Ja, det skulle vara nåt i skala 1/72, dekaler eller delar, figurer, jag är intresserad av det mesta inom flyget, propellereran, tidiga jets. Svenskt, tyskt, italienskt, japanskt, israeliskt, engelskt, finskt..spansea inbördeskriget, andra världskriget, afrika-anknytning..én del markfordon i form av tankbilar, lastbilar, jeepar etc. vi får fundera på det, jag skickar dig i mellantiden ett PM med min adress!
OK inte RAF men moderna piloter. Jag såg en Fujimisats hos Alfa Hobby på Hobbymässan. Flight Deck Crew and Carrier Tractor. En pilot med hjälmen i handen och en annan som har hjälmen på huvudet och en väska i handen.
Rebell Hobby har också en del att välja på. Dels figurer från PJ Production, troligen resin, dels Hasegawas "US Ground Crew & Pilots". HAX72-07. Alfa Hobby har även den satsen i sitt utval, men inte på lager (som jag kan se det).
/Stefan

#9-10; tack för tipsen Orso och Stefan!