Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1073 ggr
IKV91
0

Leveranstider

Hej!

Är det någon som vet hur det fungerar med leveranser av nya byggsatser till våra svenska handlare?

Ex Tamiya nya Matilda stridsvagn som har vatrit tillgänglig i asien och England sedan en tid.

Är det så att Sverige (Norden) är en så liten marknad att vi ligger sist på listan?

Roger

[Hayabusa]
0

Nej, jag VET inte hur det ligger till - men jag TROR att det fungerar så här:

Sverige är förvisso en liten marknad och säkerligen inte prioriterad, men förmodligen är tillverkningsvolymen ändå så pass stor att ingen marknad ska behöva stå utan byggsatser. Om det nu inte rör sig om speciella byggsatser som återutgivningar etc.

Men, Sverige är en liten marknad och för att handlare/importörer ska kunna få ekonomi i sin business, så gäller det att göra så stora inköp som möjligt. Frakten från Asien är inte direkt billig och att ta hem ett mindre antal byggsatser blir nog för dyrt. Med andra ord så samlar en handlare/importör på sig en "inköpslista" och lägger beställlningen först när den är försvarbart stor. Det innebär att det blir färre inköpstillfälle/leveranser per år vilket gör att vi som kunder upplever en fördröjning jämfört med andra länder.

Som sagt - det är vad jag TROR. Skulle vara intressant att få se lite statistik över sålda byggsatser per region/land etc.

/Stefan

johannespanzer
0

#0 Väldigt intressant fråga tycker jag!

#1 Ja det låter troligt.

Jag spånar vidare lite…

Kanske tar tamiya sambeställningar från Sverige eller Norden och skickar en container när det är fullt?

Som jag minns från förr, när jag var mer "i gasen" var att det kom ca 1 container från tillverkaren till säg Malmö, som sen delades upp till alla handlare i Sverige. Volymerna är nog olika, men det tar ju tid logistiskt att fixa beställningarna, ta hit containern, dela upp den osv. Kanske går det till Holland nu och sen med lastbil, vet ej.

Om jag minns rätt kom det väl bara grejer en gång, på hösten, så man kunde fylla på till julen?

Men detta var ju på den tid då byggsatser såldes i "leksaksbutiker" som ofta var kedjor, så de kunde ordna såna stora leveranser.

Finns det nån generalagent för Tamiya i Sverige föresten?

[Eimmot]
0

Eber Toys är väl importör av Tamiya-saker i Sverige?:

http://www.ebertoysab.se/undersidor/tamiya-aterforsaljare-new.html

NBISaladin
0

Så fonkar det: Eber har beställt höstnyheterna för ca 1 år sen, containers kommer max 3-4 ggr per år till dom. De sambeställer inte med övriga norden.

Så det är därför t.ex. Tamiyas klarlack är slut överallt: det är slut hos Eber, de väntar in container i oktober.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

IKV91
0

Hej!

Tack för all information och svar på frågan.

Nu blev det som jag trodde , någon av våra handlare (Hasse) förklarade hur det fungerade.

Då kan jag hålla mig lugn till oktober så man kan bygga en Matilda till Jul.

Roger

Joppo
0

Såg precis att Pumahobby lagt till Matildan och Citroënen som "incoming". Matildan har en prislapp på 289 kr… Billigt tycker jag… Tänkte att du kanske ville veta detta RogerGlad

*Edit* Glömde lägga till en länk till Pumas hemsida. Här är den

[Eimmot]
0

Är verkligen sugen på den Matildan. Är sugen på många nyheter iofs, men studiebidraget räcker till ja, inte särskilt mycket. Gråter

Jag önskar att PumaHobby skaffade sig en "riktig" webshop dock…

IKV91
0

#6 Perfekt och bra pris.

Jag skall försöka få in någon av Miniarts British armored car crew Matildan.

Roger