Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3003 ggr
Fanders
0

326M

Såg precis i en konverteringslista att militärfärgen 326M kan köpas som Humbrol 161. Glad i hågen tänkte jag köpa färgen och då ser jag till min förskräckelse att den har utgått!

Hur kan en sådan "vanlig" kulör utgå? Den heter (eller hette) US Marine Corps Green liksom?

Jag blir inte klok på det här..

När jag googlade såg jag att någon tipsade om Humbrol 105 istället för 161. Men den är ju inte exakt lika dan alltså. Perfektionist som man är känns detta ganska surt.

Någon som vet någon färg från Tamiya eller nått annat fabrikat som motsvarar 326M?

Lat som jag är vill jag helst hitta en färdig färg så jag slipper blanda Tungan ute det måste ju finnas känns det som!

ElLobo
0

Jag har på två ställen hittat uppgifter om att Hu 161 motsvaras av Tamiya XF61.

Kisekae World   

Modelári    

Om det sedan är rätt nyans får någon annan bestämma.

Fanders
0

Ok!

Någon som har någon erfarenhet av den kulören? Jag ska spruta en svensk J22:a

Sen undrar jag även hur Tamiyas färger funkar ihop med Humbrol? Kan man tex lacka Humbrolfärger på Tamiya och tvärt om?

[Hayabusa]
0

Enligt IPMS Sthlms "Color Reference Charts" så motsvarar 326M FS34092/FS34128.

Tamiya XF26 alt. XF58

Gunze Sangyo: H302 (FS34092)

/Stefan

Fanders
0

Hmm nu blev det svårt. 3 kulörer att välja mellan Obestämd

[Hayabusa]
0

Ok, det är en J22:a det handlar om. Jag målade min J22:a i Tamiya XF61 & XF66 (undersidan).

Ska du airbrusha eller penselmåla?

/Stefan

Fanders
0

Aha ok!

Airbrusha blir det nog, tycker aldrig det blir riktigt bra med pensel :)

Fanders
0

Är det dom två kulörerna som gäller för alla sveriges militärplan med "militärgrön" och "himmelsgrå/blågrå"?

ElLobo
0

#3: Fast på Tamiya står det frågetecken efter siffrorna, så det verkar som om det inte är fastställt att det faktiskt är de det motsvarar.

IPMS-Stockholm

[Hayabusa]
0

#6 Färgreferenserna hittade jag på IPMS Sthlm, men jag har jämfört med den J22:a som står på Flygmuseét i Ängelholm. Stämmer bra.

Det är inga problem att airbrusha Tamiya akryl över Humbrol Enamel. Tvärtom - vet inte till 100%. Borde inte vara nå´t problem, men varför chansa? Hade jag varit som du, så hade jag använt Tamiya rakt över.

/Stefan

Fanders
0

Ok, får se hur jag gör. Fattar fortfarande inte varför Humbrol tar bort en sån färg. Den måste ju ha haft tillräcklig efterfrågan.

berfrund
0

#0    http://www.tradera.com/Humbrols-Kamo-farger-auktion_99433293

Denna auktionen ligger ute på Tradera och den skulle nog vara något för er där finns bla färgen ni söker!