Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 4910 ggr
Penguin
0

Revell 1:28 Spad XIII

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Alla!

Blev sugen på att bygga en WWI-modell, och ville ha storskaligt. Således tog jag vad som bjöds i den lokala leksaksaffäen, en Spad XIII från Revell i skala 1:28. Känns som att det kommer att bli en skapligt maffig modell, den mäter 29 cm i spännvidd.

Penguin
0

Har börjat pilla och måla den senaste veckan, så här kommer lite bilder på hur det framskrider hittils.

Nedan en bild på det som ska föreställa motorn, sedd uppochner! Den består faktiskt av hela 15 delar, vilket dock inte syns på bilden.

Penguin
0

Nästa bild visar motorn på plats i motorfästet, som tillika utgör grunden i cockpit. Det är dock bara sätet som är monterat ännu.

Penguin
0

Sista bilden för idag visar påbörjad gundmålning av en av vingarna och flygkroppen. Färgburken är med för storleksjämförelsens skull. Fler bilder kommer allt eftersom byggandet fortskrider framöver!

johannespanzer
0

Biggles ftw!

Rejäla doningar. Tjusigt trä där i sitsen. Skrattande

Exelon
0

Tycker jag skymtar en Export låda Penguin!!??Tungan ute synd man inte tål sån öl nå mer…Gråter

Ja det där var spännvid. Tur att dom inte var fega på den tiden. I en sån där hade jag inte satt ner röven i.Skrattande

Penguin
0

Visst är det en låda Export! Utöver att det är ett nöje att konsumera ölen är lådorna bra att ha till lite av varje, som synes.

Lider med dig om du inte tål öl måste jag säga! Vadan detta?

Exelon
0

Öl tål jag men bara vissa typ blaskig corona osv. Fråga mej inte varför. två vanliga ljus lager öl sen är det bara att traska till dasset.Skäms Även cider, alcoläsk är det lika med, fast det lider jag inte så mycket över.(duger endast till återställare)

Verkar som det fungerar om det är typ råfrukt som det kallas i ölen.

Det är förb--at gott med en kall Export eller den utdöda falcon Cold.Gråter

Ja det går även bra med flasklådorna ganska bra att göra om till tillfälliga sprutboxar.Skrattande

[Henke29]
0

De här bygget ska bli ett sant nöje att följa.
Kul när de byggs lite WW1 plan också..

Henke

Joppo
0

Nice bygge… Är normalt sett inte så intresserad av flyg, men WW1-plan har nån speciell charm liksom… Vilken lustig skala förresten… Tror aldrig jag sett nån modell i skala 1/28 förut

Penguin
0

Visst har de gamla planen en viss charm. Blev lite inspirerad av de gamla som visades upp på flygfesten i Dala Järna för ett tag sedan, det var då tanken på att bygga en föddes.

Idag har jag dock inga bilder att visa, har bara grundmålat några delar till. Till mitt förtret såg jag också att det är nåt tjall på min nyöppnade burk grundfärg. Delarna jag målade igår är fortfarande lite klibbiga!?!? Brukar ju normalt sett torka ganska fort!

Nån som känner igen Fokkern nedan från senaste numret av allt om Hobby? Den visades upp i Dala Järna dä jag tagit bilden!

Gorm
0

Hej ganska länge sedan jag var var här på sajten pga arbete. Men nu blir det nog mera tid. Planet du frågade om, är troligtvis 403/17 från JG1, Jasta 6, och flögs av Ltn Johann Janzen. Hoppas att det hjälpe dig något.

Penguin
0

Har inte fått så mycket gjort i helgen, men lite målning har blivit gjorf iaf. Bilder följer, till att börja med är kamouflagemålningen av vingarna påbörjad.

Penguin
0

Propellern har fått nåt som ska föreställa träfärg.

Penguin
0

Lite andra detaljer som motorkåpor och avgasrör har också fått färg. Ett jädra målande är vad det är, och vilken tid det tar! Förvånad

Byman83
0

Tycker att det ser väldigt bra ut Penguin.

Penselmålar du allt eller använder du airbrush?

Roligt med stor skala att det blir så mycket stora detaljer.

Penguin
0

Tack och bock!

Jag målar med pensel. Har precis köpt mig Julas billigaste airbrush för att prova och se vad jag tycker om det. Hittils tycker jag det verkar lite omständigt med att hålla på med att späda färg osv, så jag kommer nog att hålla mig till penslar tror jag.

Airbrushen kan nog dock komma till användning när det gäller att lacka karosser till rc-bilar som jag brukar göra då och då.

Azgaron
0

Ser mycket bra ut Penguin! Fin propeller!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Penguin
0

Dags för en uppdatering. Fick inte ett smack gjort på modellen i helgen och början på veckan pga andra aktiviteter, men idag har det målats lite till.

Propellern har detaljerats lite till nu är bladens färg torkat.

Penguin
0

Vingarnas kamouflagemönster är nu klart. Dock osäker på om jag ska måla ett lager till av den ena gröna färgen.

Penguin
0

En styck instrumentbräda!

Penguin
0

Katten ville absolut va med på ett hörn återigen…

Exelon
0

Ser bra ut Penguin! Snyggt camo på vingarna. Hade det varit min katt hade han garanterat stulit nån wire/tråd eller någon annat och sprungit och gömt sig…Skrattande

[Henke29]
0

Mycke härligit camo du har gjort på vingarna Skrattande
Propellern ser mycke bra ut.
Gosig kisse du hadde..

Henke

Azgaron
0

Ser snyggt ut Penguin!

Texxas
0

snyggt målat. Propellern blev riktigt snygg!

Penguin
0

Tack för era snälla kommentarer gubbar! Jag är ju dels nybörjare, och inte världens mest noggranna byggare, så det värmer att höra!

Har hur som helst fortsatt ikväll, lite mer målning av detaljer samt att kamoufleringen av flygkroppen nu är påbörjad. Inget värt att visa på bilder dock, men fortsättning följer.

Tycker jag har målat så länge nu att jag är ivrig att börja klistra ihop prylarna nu! Förvånad

Penguin
0

Här kommer lite bilder på helgens framsteg.

Till att börja med vingstöttorna, som nu är på plats i den nedre vingen. Ska bli intressant att dra tråden som ska dras genom en massa hål kors och tvärs genom dessa…

Penguin
0

Flygplanskroppens halvor är färdigmålade; och avgasrören är på plats!

Penguin
0

Närbild på ett av avgasrören.

Penguin
0

Dett ska bli ett styck landningsställ.

Penguin
0

I landningsstället ingår naturligtvis ett par hjul. Målning av dessa pågå ,pilligt värre må jag säga!

Penguin
0

Huvarna över motorn och sittbrunnen är också färdigmålade.

Penguin
0

Spåren som syns i huvarna ovan ska inhysa ett par sådana här!

StefanW
0

Vad använder du för tråd till riggningen?

Hur tycker du att passformen har varit på modellen?

Stefan - Modellbyggare

Penguin
0

Det medföljde faktiskt nån sorts svart sytråd i byggsatsen, så jag tänkte använda den. Återkommer i ämnet när jag börjat rigga!

Passformen verkar okej, men jag får lov att återkomma i det ämnet också, när jag fått ihop fler delar. Sen är det lite svårt för mig att bedöma då jag ju inte har så stor erfarenhet.

Maysula
0

Fint bygge! Är också lite nyfiken på passformen. Jag har byggt några

WW I plan i 1:32 skalan från Roden, dom är väldigt fina tycker jag.

Ang riggning så fick jag tips om en elastisk sy tråd som heter "Gold Sack" den finns hos välsorterade sybehörs affärer. har använt den med mycket bra resultat.

Thomas

Azgaron
0

Ser bra ut Penguin! Lycka till med riggningen!

[Henke29]
0

Du har målat väldit bra tycker jag..
Fått bra på camo mm..Skrattande

Penguin
0

En kort stunds pysslande ikväll medförde att sittbrunnshuven nu har en liten vindruta. Synd att det inte följde med transparenta bitar till glaset bara, annars ser det bra ut.

Penguin
0

Riggningen är nu oockså påbörjad. I min iver att börja plocka ihop planet hade jag missat att man skulle riggat tråden "i" vingstöttorna innan de monterades i vingen, vilket gjorde arbetet idag lite extra besvärligt. Pilligt värre kan jag intyga, men det går!

På bilden nedan är tråden inte helt fäst ännu, utan är säkrad med tejp tillsvidare.

Azgaron
0

Ser bra ut Penguin! Attans pill med riggningen!

Penguin
0

Idag har jag inte fått så mycket gjort, men jag har passat på att torrpassa lite. Bilder nedan…

Penguin
0

Cockpit!

Penguin
0

Det börjar likna nåt!

Penguin
0

Här kommer det att bli problem! Motorn är för stor!

Såg när jag passade in motorn i flygkroppen och lade på huven ovanför att det inte kommer att gå alls. Lär få slipa bort ganska mycket på motorn.

Syns väl på bilden nedan, även när huven inte ligger på att motorn putar upp för mycket.

ElLobo
0

#45: Jag tror modellfabrikanterna gör sådant där med flit, bara för att vi stackars byggare inte ska ha det för lätt. Cool

Inget kul när det händer. Men det där får du fason på!

[Henke29]
0

Allt ser ju kanon ut.Skrattande
Mycke tråkigit att höra de där om motorn..
Men de ficksar du..

Exelon
0

Snyggt Penguin, som sagt synd med motorn, du får ändra vinkeln på den lite… Annars ser det väldigt bra ut, såg lite "knåpigt" med riggningen.

Penguin
0

Jag tror det bli till att kapa av lite av topparna på motorn. Får bli till helgen när man orkar släpa sig ut till garaget där Dremeln bor.

Har fortsatt torrpassa lite idag, och det kommer bli bökigt att få flygkroppen och cockpit med motorfäste på plats på den undre vingen. Byggbeskrivningen visar det som att man ska sätta ihop flygkroppen, montera den på vingen och sedan stoppa i cockpiten och motorfästet. Men det innebä en hel del brytande i flygkoppen har jag konstaterat.

Nåja, får fundera lite mer på det så får vi se sedan.

Penguin
0

Idag kan jag endast erbjuda ett par måttligt spännande bilder.

Denna på ett färdigt landninsställ.

Penguin
0

Provade även på att torrpassa övre och undre vingen medelst gummiband. Övre vingen är lite böjd, så det blir till att fixera den ordentligt när det är dags att limma. Annars bra passfom dock!

bosnafly
0

kanonfin,gillar propellern mest,blev kanonfin.

www.bosnafly.n.nu

Azgaron
0

Ser bra ut!

Penguin
0

Tack killar!

Det börjar för övrigt ta sig nu, som mordbrännarn sa!

Idag har jag kladdat dit de övre huvarna samt garnityr i form av kanonerna.

Penguin
0

Har även monterat bakvingen, stjärtfenan får dock vänta ett tag av praktiska skäl.

Penguin
0

Har även börjat förbereda de vingstag till den övre vingen som ska fästas i flygkroppen. Mycket trassel med trådar kommer det att bli, fortsättning följer!

Nedan exempel på inte så bra passform. Skulle väl visserligen gå att spackla och måla om, men jag orkar inte….

Azgaron
0

Synd på skarven! Annars ser det ju bra ut Penguin!

StefanW
0

Ser bara bättre och bättre ut! Flört

Stefan - Modellbyggare

Joppo
0

Sjyst plan!

Exelon
0

Fick du till motorn bra? Sen så ut iaf. mycket snyggt.

Penguin
0

Angående motorn, så slipade jag bort en bit av topparna så att den skulle få plats, men det ville sig ändå inte riktigt. Så det slutade med att jag i princip plockade bort hela den övre delen av motorn.

Den syns ju ändå inte eftersom den är inbyggd, men det tog emot eftersom jag lagt ner tid på att måla den osv. Gråter

Hur som helst har kvällen tillbringats med att göra färdigt riggningen till vingarna. Blev helt okej så jag är nöjd, med tanke på att jag fasat för detta med alla trådar! Nu återstår i princip endast lite tråd till landningsstället och stjärtfenan/bakre vingarna.

Penguin
0

Mera!

Penguin
0

Sett från andra hållet.

Penguin
0

Närbild!

Penguin
0

Passade även på att ta en bild på pilotens vy från sittbrunnen!

StefanW
0

Tycker du har fått till riggningen riktigt snyggt! Tackar för bilderna (lade in dem  åt dig!)

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Snyggt riggat Penguin!

bosnafly
0

var hittade du denna byggsats,i vilken affär?var den dyr?skulle vilja bygga en sån,kanonfin den är

sani

www.bosnafly.n.nu

Penguin
0

Tack tack!

Jag hittade modellen i en leksaksaffär faktiskt. Lekia i Uppsala närmare bestämt.

bosnafly
0

vad kostade den?

www.bosnafly.n.nu

Penguin
0

Om jag inte minns fel var priset 250 kr. Det var iaf inte mer än så!

ElLobo
0

Jag tycker det ser snyggt ut!

bosnafly
0

det måste jag kolla upp,den är ju riktig fin o så är skalan rätt oxå

www.bosnafly.n.nu

Exelon
0

Blev kanon snyggt det där Penguin. Tur att motorkåpan täcker motorn så inte motorn syns.

Penguin
0

Tack för snälla kommentarer!

Kan nu meddela att bygget blev färdigt ikväll, så här ser ni resultatet!

Dekalerna var bra allihopa, utom de till stjärtfenan som är lite för stora för att passa till 100%.

Penguin
0

Från ovan!

Penguin
0

Från sidan!

Penguin
0

Vy från "marken"!

Penguin
0

Å en sista bild på det färdiga planet.

Har varit ett sant nöje att bygga den, och nästa modell är beställd!

ElLobo
0

Mycket snyggt!

[Hayabusa]
0

Snyggt och stilrent bygge. Plus för en bra presentation av själva bygget också. Bra jobbat!

/Stefan

StefanW
0

Det är bara att applådera till ett fint bygge!

Stefan - Modellbyggare

Exelon
0

Håller gråben ovan! mycket snyggt slutresultat.

Azgaron
0

Mycket snyggt bygge Penguin! Mycket vacker kärra!

bosnafly
0

snyggt

www.bosnafly.n.nu

WildeSau
0

#75-79 Ett mycket snyggt bygge

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Texxas
0

Mycket fint bygge!

Roca
0

Jättesnygg maskin! Glad fint bygge!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Joppo
0

Fint byggeGlad

Penguin
0

Tack för berömmet allihopa! Skrattande

IKV91
0

Annorluna och mycket snyggt bygge.

Roger

sponny
0

Ett riktigt snyggt bygge. Jag är extra imponerad av riggningen och den riktigt fina träimitationen på propellern. Väldigt snyggt!

loonielou
0

Riktigt fint!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.