GB 13: Spitfire VC Tropical
Tänkte att jag i alla fall ska visa en bild på plasten. Ser ut att vara en mycket "enkel" modell i det att det finns väldigt få delar. Enkla instruktioner men kan det vara annat när hela modellen består av allt som allt 21 (!!) delar. Det bästa med den måste vara målningsinstruktionen, 10 olika färgfabrikat (allt från Tamiya och Humbrol till Molak och Pollys) finns listade.
tjena
känner igen denna
sani
www.bosnafly.n.nu
Det borde du göra! Utan tvekan världens sötaste lilla kartong. 
Satte mig och tänkte att jag kan ju börja fila lite på detaljerna och torrpassa lite. Här är en snabb sammanfattning av hur tankarna inför denna modellen gick:
"Genomskinlig huv…ser helt ok ut. Lite skägg att fila bort i alla fall. Hur ser piloten u…var, var är piloten? Nehej, fanns visst ingen, ok. Då får den väl stå parkerad på marken då… Eh, cockpit då? Men va f-n det finns ju varken stol eller instrument!!!"
Det börjar bra… 
Vilken söt liten sak 
jag ar kanske nån pilot ska se efter……
sani
www.bosnafly.n.nu
Det är lugnt Sani. Har du någon så får du ju gärna skicka honom men nu när jag märkte att det inte fanns någon med så fick jag en idé där han kanske inte kommer att behövas.
jag ska ge honom din adress så får han knalla ner till dig från knallarnas stad….fick du min meddelandet via msn??
sani
www.bosnafly.n.nu
Kul modell! PM är väl inte den främsta tillverkaren precis! 
Har också en sån som Tunnan var snäll nog att förära mig med för ett tag sen!
Med lite plasticard går det ju att scratcha en enkel cockpit!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
He He, ja du fick ett litet smakprov där ja. 
Då får man gå tillbaka till detta lilla missfostret då. Limmade ihop kroppen och började spackla. Och när det var klart hade jag använt mer spackel på denna än min ICM Musse. Och då har jag f*n inte börjat med vingar och stabilisatorer än. Det är helt klart skillnad på modell och modell. Ingenting sitter som det ska.
Moahahahaha!!!! *skrattar vansinnigt*
Men du ska allt få, jag har planer för dig… 
Ser bra ut! Kul att det går framåt!
Som sagt, inget passar som det ska. Efter att jag försökt få vingarna att passa genom slipning, skalpellskärande och svordomar fanns det bara en sak kvar att göra. Klippa och skära bort allt vad styrning heter, innan jag i rena ilskan skadar modellen, och börja om från början. Med borr, ögonmått och avklippta spikar.
Överlever jag denna modellen klarar jag allt. 
Kan nog vara en betydligt bättre metod att få ihop det snyggt!
Vingarna sitter på, spacklade och klara. Och glädjande nog fungerade idéen med spikar riktigt bra. En liten stol har scratchbyggts och sedan har resten av cockpit har fyllts med silkespapper indränkt i trälim. Fundera på det ni. 
Nere i källaren har arbetet på bottenplattan rullat på. Dubbla skivor med masonite i en liten fotoram. En kub frigolit har skurits till och ska limmas fast och formas senare ikväll när limmet torkat så pass att jag kan arbeta med plattan.
Ser bra ut Sponny! Vingarna fick du till snyggt!
Ska bli spännande att se utvecklingen på diot!

Jag anar vad det kan bli, och jag tycker det ser spänannde ut!
Sov gott!
Det planet ser ut att ha gått i backen rejält!
#19 Ja, grejen var den att eftersom modellen som sådan hade så pass dålig passform blev jag tvungen att hitta på något "annat" med den. Och eftersom den redan från början var ett vrak så… 
snyggt jonny
www.bosnafly.n.nu
Ser bra ut så långt Sponny!
snyggt jonny
www.bosnafly.n.nu
Ser snyggt ut Sponny!
Kanske nån växtlighet av nått slag!
En kamel!

Snyggt!!

#14: Iden med spikarna var bra, har en Intruder som tappat ena stabben, och den vägrar att fastna med bara limning, kanske ska ge mig på en Mossie som har uppåtvinklad stabbe också… fast det får bli småå spikar
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Häftigt kraschdio Sponny!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Denna har jag helt missat! Tjusigt Sponny! 
Passande "öde" för en som det verkar "modell från helvetet"! 

Denna har jag också missat.
Fint dio !