Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettertidskrifterreferenslitteratur
Läst 1870 ggr
[Hayabusa]
0

ModellFan

Den tyska tidskriften "ModellFan" läggs, efter 35 år, ned. Oktobernummret blir det sista. Som anledning anges det stadigt vikande underlaget samt ökad konkurrens från andra media dvs Internet.

Trist, men sant…Personligen har jag alltid gillat facktidningar & tidskrifter, men samtidigt måste man ju inse att konkurrensen från nätet är massiv.

/Stefan

ElLobo
0

Ja, det är trist när sådant händer. Jag förstår också orsaken till det hela men det är inte mycket att göra åt. Kostnaderna för papperstidningar springer iväg, speciellt vad gäller tryck och distribution, och kan inte konkurrera med t ex nättidningar. Själv tycker jag dock att det är klart bäst att läsa tidningar "i verkligheten" istället för på datorn..

StefanW
0

Jag sällar mig också till gruppen som hellre väljer en "pappers" tidning kontra en digital, men det går ju inte att blunda för kostnaderna med tryck och utkörning till butiker och färre prenumeranter .

Fler kanske skulle se över möjligheten till en e-tidning att ladda ner i pdf-format, vilket jag tror att vi kommer att se mer av i framtiden och då skulle man även spara en slant per nummer. 

Det blev ju konsekvensen för IPMS-Sverige medlemstidning Scala som bara kommer att överleva som nättidning, men där gäller det även att vi alla bidrar med innehåll om ens det skall bli verklighet.

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Vi fortsätter lite ut från ämnet. F'låt!

Speciellt när det gäller medlemstidningar som skapas på ideell basis så gäller det definitivt att medlemmarna hjälper till och bidrar med lite material. Det finns ju ingen möjlighet för redaktionen att vara med överallt och skriva och fota, utan de är helt beroende av att det kommer in material till tidningen.

Sista Scala?

[Hayabusa]
0

Glädjande nyhter, vad det gäller ModellFan. Tidning kommer fortsättningsvis att ges ut av GeraMond Verlag GmbH i München. Med andra ord - tidningen lever vidare!

GeraMond är ett förlag som gett ut ett antal böcker/häfte om flyg, fartyg, järnväg etc.

/Stefan

ElLobo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: Alltid roligt när saker ordnar sig!

Modell-Fan   

GeraMond

[Eimmot]
0

Jag föredrar också papperstidningar. Prenumererar själv på 'FineScale Modeler'. Trevligt tidning!

NBISaladin
0

Vi glider tillbaka till ämnet, o sticker ut hakan!

ModellFan har haft en vikande kundkrets på senare år, främst på grnd av att den av de trogna tyska kunderna upplevts ha blivit "för spretig" med bilar, båtar, fantasy, flyg mm. Få mer djupgående artiklar, och laoten har inte hängt med, med många rätt värdelösa små bilder osv. Hoppas GeraMond tänkt ändra på detta!

Det för mig ooosökt in på vår egen inhemska blaska, Allt om hobby: känns det igen eller? Tidningen fösöker täcka "alla" områden med resultatet att det inte blir tillräckligt av nåt egentligen. Rent usel layout i min mening (den "nya" layouten är lika amatörmässig som den gamla), små, ofta riktigt dåliga, suddiga bilder, taskigt copyrightad/redigerad text, och med en ny chefredaktör som nog egentligen vill göra en helt annan tidning om heminredning eller nåt.

Ny ska de knoppa av allt radiostyrt o göra en ny blaska som ska heta (håll i er): Radiostyrt! Vad gamla Aoh ska innehålla vet jag inte, men som det ser ut nu blir det väl 90% modelljärnväg, 10% plast.
Det har kommit en ny svensk tidning om MJ, och den är kanonfin, med fylliga artiklar och modern layout, så det ska bli intressant att se vad som händer med den gamla trotjänaren framöver.

Bara mina 50 öre,

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

#7 Du har säkert en eller flera poänger där, Hasse…får väl se vad som händer med ModellFan. Bara för att ett annat förlag tar över, så betyder ju inte att "faran är över". Finns enhel del att ändra & förbättra, helt klart.

AoH ser jag personligen inte som en tidning för plastbyggsatser. Visst finns det ofta ett inslag eller två, men mest som kuriosa. Känns, tyvärr, rätt lost…Nej, då finns det betydligt bättre alternativ.

Jag har alltid tyckt att tidningar/magasin är förbaskat trevligt & underhållande. Det roliga med ModellFan tycker jag är att den är på tyska, på något sätt blir det en annan inramning och infallsvinkel än andra tidningar. Men det är ju en högst personlig uppfattning.

En annan favorit, som dock inte har med byggsatser att gör, är FlyPast. Underbar tidning med mycket flyg. Fina reportage och bilder.

/Stefan

NBISaladin
0

#8: En riktigt bra grej med ModellFan har också alltid varit deras täckning av Nürnbergmässan, klart bäst! FlyPast är kanon, lite märkligt att det finns så pass få tidningar med den inriktningen…

De tidningar som verkar ha framtiden för sig är de som fläskar på med lyxig layout, STORA bilder och rejäla bygg- och målningsreportage.
Sen gillar jag starkt bra redaktionellt material, alltså välskrivna texter, som i Military in Scale, Military modelling, Model Aircraft Monthly, Finescale, SAM och MMiR.

Hoppsan, där flöt jag iväg, visst…

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Joppo
0

Model Military International är min favvo…Jag tycker den har riktigt sjysta byggreportage med mycket fina bilder. Skribenterna tycker jag håller en hög klass, utan att bli för nördiga och torra. Synd bara att den är så jäkla dyr… En hundring för en tidning svider lite tycker jagRynkar på näsan Men det blir antagligen billigare om man prenumererar.

JaguarMkVII
0

#10: Jag tog nyss en prenumeration på MM och den kostar ca 620SEK för 12 nummer. Som jag ser det så är det en fixstjärna på tidningshimlen med sina djupa artiklar och byggtips.

Joppo
0

#11 Det var ju inte så farligtGlad En sån prenumeration får det nog bli nästa månad