Humbrolfärger
Var med om en märklig grej igår då jag skulle köpa färger till mitt bygge. I ritningen står det att man ska ha Humbrol #155 & Humbrol #92 bland annat. Men när jag tittade i Humbrolsortimentet på Sagoland så finns det inget nummer #92, och #155 är helt fel kulör.
Min första tanke var att Humbrol kanske har tagit bort #92 för att någon annan kulör ersatte den, men vad gällande #155 har jag ingen aning.
Enligt ritningen och ett gammalt dokument jag har på datorn ska #155 vara en diskret variant av militärgrön. Men i färgstället var det en solklar brun färg.
Nån som vet nått om detta?
Hej,
om du går in på IPMS Stockholms hemsida, så hittar du info om Humbrols olika kulörer under "Color charts".
/Stefan

När det gäller Hu 92 så kanske Hu 106 går att använda istället.
Hu 106: Matt Ocean Grey
Olle Frykmo på Nmodell skriver när han har byggt ett lok:
"- I brist på 92:an har jag blandat den grå färgen av: Humbrol 53,grå, 2 grå, 22 vit och 15 blå"
men det står inget om mängden av varje.
Fast 155 som man kan köpa i butik är ju en brun färg. Enligt vad jag förstår ska den vara grön?

#4: Det är inte bara så att färgen på locket egentligen inte helt överensstämmer med innehållet? Eller är den märkt som brun?
Du får väl köpa en och tala om för dem att den enligt Humbrols hemsida och deras färgkartor ska vara olive drab, och är den inte det så ska du få lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. 

Tja locket på Humbrolfärger får man ju ta med en nypa salt, men en grön färg borde ju inte bli brun, verkar lite skumt. Ett av skälen till att jag gillar glasburkar, där får man ju en uppfattning om vilken färg det rör sig om
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#5 Jag vet inte hur innehållet är kulörmässigt. Men locket är alltså mycket missvisande om man ska jämföra färgkartan från humbrol. Jag kan förstå att det är en viss skillnad från lock och färg, men detta är helt annat!
Jag frågade i kassan på Sagoland om problemen men de kunde inte hjälpa till så jag ska uppsöka en hobbyaffär som jag brukar gå till där personalen åtminstone vet vad humbrol är för något 
Hur som helst kan ni säkert förstå mig när jag vid köpögonblicket helt osökt kommer att tänka på "Murphys lag" 

#7: Men tänk vad livet vore enkelt (och kanske tråkigt) utan den käre Murphy. 
Hur är Humbrol som färg egentligen? Av någon konstig anledning har jag fått för mig att det bara är ett "klassiskt" märke, men att det finns bättre färger där ute.
Jag gillar inte utformningen på burken, tycker det är svårt att få det lufttätt, har haft flera burkar som torkat för att man inte kunnat få igen locket så bra.

#9: Ja, burkarna är väl ett lite känsligt kapitel, åtminstone enamel-burkarna (de övriga har jag ingen erfarenhet av). Det gäller att hålla kanterna rena och locket på ordentligt, men om man gör det så klarar öppnade färgburkar både 30 och 40 år utan att bli sämre.
Och Humbrol är ett klassiskt märke. Humbrols enamelfärger är (eller kanske rättare sagt var) jämställt med hobbyfärger. Idag finns många andra fabrikat på marknaden. Sedan är det mycket ett fråga om smak, både vad man anser om enamel- respektive akrylfärger samt vilket fabrikat man tycker om.
Personligen, så tycker jag att Humbrols enamelfärger är bra. Jag använder ofta dem till penselmålning med gott resultat. Nu brukar ju förvisso tiden göra att man glömmer saker & ting…eller att man inte minns saker exakt som de faktiskt var. Men, jag tycker nog att dagens Humbrol enamel känns snäppet bättre jämfört med från "min ungdoms da´r". När jag började bygga modeller, så var Humbrol enamel det enda som fanns att tillgå. Jo, ibland kunde man hitta andra fabrikat men det var rätt sällsynt. Hur som helst, på den tiden låg ofta färgpigmenten som en stel, gummiaktig klump i botten av burken. Så är det inte idag.
Men, som ElLobo skriver, utbudet är mkt större idag. Vad man väljer är väl en fråga om tycke & smak. Kan ju aldrig vara fel att ha flera alternativ.
/Stefan
Jo, mycket vevande i burkarna behövdes innan det gick att måla och vissa av de jag har är det så fortfarande! 
Humbrol är med några undantag en ganska bra färg att använda och funkar fint till både pensel och utspätt i sprutan.
En av nackdelarna är väl kanske behovet av lacknafta!
Tycker också att det kan vara bra att ha flera alternativ och kanske man hittar just den de färger som passar bäst till det man vill måla från lite olika ställen.
Föredrar ju "färdiga" färger istället för att behöva köra Revellmetoden! 
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
När vi ändå talar om Humbrol, hittade den här sidan för nostalgiker:
#13 Tack för den länken, det är en sån dos nostalgi man behöver på morgonkvisten.
Det där om vevandet i vissa burkar skriver jag under på. Jag har dock upptäckt att detta går mycket lättare om man värmer upp burken en smula innan man börjar veva. Antar att man löser upp geggan i burken lättare då.
Låter som ett bra tips!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!