Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 6347 ggr
starhawk
0

Spraybox del 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt spraybox-bygge fick ju ett abrupt stopp när jag bröt armnen i vintras/våras. Nu är det bättre med armen (inte helt bra, det tar tid) så nu tyckte jag det var dags att sätta igång igen dags att förlänga djupet på boxen, har man 40 cm breda filterdukar är det ju synd att inte utnyttja dom. Istället för den ytterst besvärliga fogsvansen som bara fastnar utnyttjade jag Dremels cirkelsågtillsats, den var inte helt lätt att använda men en klar förbättring mot fogsvansen

Hoppsan, vänstra gaveln har släppt lite, det var visst den jag limmade utan att rugga plasten först? "Brickan" kom aningen för långt ut men det hålet går att fylla ut med Araldit som jag använder till detta bygge

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
1

Ser bra ut så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

ElLobo
0

Och för er som inte hängt med från början, så finns inledningen här.

starhawk
0

Vänstra gaveln fixad ett par distanser i form av ett par överblivna delar ditlimmade också den första delen på ramen

Kontursågen gör allt lättare så jag sågade till två bitar till till ramen, då upptäckte jag att brickan längs fram lutar lite neråt så jag börjar med att limma bitarna längst in först sen får det härda ordentligt innan jag limmar fast dom där fram och därvid stramar upp den här konstruktionen

starhawk
0

Brickan stagad mot ramen och främre rambiten på plats, höger gavels förlängning tillsågad och limmad, sitter just nu i press med vänster gavels förlängning som inte är lika lättövertalad som högern, kräver en limmning till. Bilder följer

starhawk
0

Den utlovade bilden, vänster gavelförlängning krånglade mer, det blir tre limmningar inte två innan den är färdig sedan vidtar tätning av ramens kant, får se om den gamla silikontuben går att använda annars blir det den nya tuben

starhawk
0

Det gick att klämma ut en del ur den gamla tuben men det blev ett brett spår längst in här är även distansklossarna ditlimmade

Sen var det dags för nätet, att klippa det ruta för ruta var en pärs satt i soffan med en sidavbitare men nu är nätet tillklippt och verkar passa bra, måste bara vänta på att silikonet skall "sätta sig" först

Närbild på nätet

Mattias-A
0

Ser kanon ut!! Tror kanske tilloch med att jag skulle klara av att bygga nått liknande! Skrattande

Azgaron
0

Jepp, det ser bra ut! Inte så långt kvar till invigningen antar jag!

starhawk
0

#8: Nja, undre delen av den här kan ta sin tid, det gäller att få till en lufttät låda med en "servicelucka" jag funderar för närvarande hur jag skall få till det

starhawk
0

Nu är nätet limmat hela vägen runt på ramen sen satt jag med avbitaren och klippte bort det överskjutande. Det hade varit mycket lättare att bara nita dit nätet med en häftpistol kanske nån tycker. Men det är två problem, 1. Jag har ingen häftpistol 2. Nätet är vävt men inte svetsat det kan alltså repa upp sig, så jag limmade hela vägen runt för att förhindra detta

Det blev liksom lite taggigt längst fram när jag klippte det överskjutande så där får jag väl limma en gummilist så man inte river sig. Sen är det dags att vända på hela hideritten och börja konstruera lådan på undersidan, tog fram rörkopplingarna och kollade lite

starhawk
0

Att balansera och sedan såga ett flak plywood i vardagsrummet var inte det lättaste, men nu är bakkanten på "lådan" undertill med avluftningsadapter limmad

starhawk
0

Här är det viktigt att det blir tätt, så först blev det en tätning innifrån med Araldit Rapid

Inte lätt att komma åt där under kanalen, så därför fick det också bli en tätning utifrån, med silikon, så man ser att det inte blir några glipor, (Aralditen är ju genomskinlig)

Som synes har Aralditen smitit ut, frågan är hur mycket som är kvar i skarven? Nu skall bara silikonet få sätta sig och sen är det dags för dom övriga gavlarna på denna underlåda

starhawk
0

Bygget fortskrider här har gavlarna kommit på

Och sen var det dags för den främre gaveln, och att fylla i hörnen.

Sen skall man få till en botten med servicelucka, få se om islagsmuttrarna samarbetar med mina planer på det området

starhawk
0

Fick ett litet ryck, sågade till båda bottenplattorna, bankade i inslagsmuttrarna på den inre och limmade ihop först dom enskilda ramarna och sen dom båda ramarna med varandra

Fick i samband med det knäcka två nya tuber Araldite Rapid, varför är den så svår att få tag i? fick leta runt halva stan innan jag hittade en handlare som hade dom.

Sen skall en lämplig gummilist på där kanske en E-list eller en P-list? Några förslag? Det gäller som sagt att det skall vara lufttätt

karlrobert78
0

Eftersom jag håller på att täta om mina fönsterkarmar rekomenderar jag p-list, lite robustare och lätare att sluta tätt än E-listen!

//Marcus

starhawk
0

#15: Misstänkte nästan det , jag har nämligen E-list och V-list hemma men inte P-list Rynkar på näsan det är väl bara att knalla iväg till Färgaffären igen då! (om jag inte skall använda V-listen ? Borde gå om man har "buken" mot trycket)

johannespanzer
0

Följer bygget, men inte lika slaviskt som hojbygget!

Ser stark ut den där konstruktionen - starkt som brännvin som vi säger i Norrland. Flört

starhawk
0

#17: Ja nån flimsig konstruktion är det ju knappast fråga om.

Har limmat fast botten nu, att täta fram och bak var inga problem, botten stack ut lite så det var bara att smeta på lim. Sidorna var värre, där var det kant i kant och en stor springa på mitten, Försökte "gjuta" springan med Araldite, men Araldite är mer trögflytande än Super-epoxy så den flöt inte ut ordentligt. Tog och tätade med silikon, utifrån, det fanns inte plats innifrån. Lite tveksam om det sitter kvar när man "trycksätter" lådan, funderar på att säkra det med ett skikt Araldite utanpå

karlrobert78
0

#16 Har du köpt list ännu? Jag har en rulle på 2x100 m och ska köpa mer till mina fönster, jag kan nog avvara en 1-2 m - för mer behövs väl inte? Det måste kunna gå och skicka som brev. De minsta förpackningarna är väl på 10 eller 25 m om jag inte minns fel!

//Marcus

starhawk
0

#19: Nej jag har inte köpt någon P-list, men jag har en rulle L-list och jag tror den fungerar lika bra, jag köpte den egentligen för att limma över framkanten så man slipper riva sig på nätändarna, men rullen räcker ju till båda och blir över. Men tack för erbjudandet

starhawk
0

Nu har jag passat in L-listen runt kanten på hålet in i boxen och frilagt runt islagsmuttrarna

Sen var det dags att skruva på serviceluckan

Den var inte helt lätt att få dit, fick hjälpa till lite med hammaren på högerkanten som ville rida ovanpå, men den kom på plats i alla fall och den skall förhoppningsvis inte öppnas i brådrasket, den är främst till för att kunna byta någon eller båda av fläktarna om dom mot förmodan skulle pensionera sig. Nu är det dags att köra igång den och använda den ytterst sofistikerade biologiska sensorn för att kolla om det är läck någonstans

starhawk
0

Den sofistikerade biologiska sensorn hittade tre läckor, två är fixade den tredje lyckade jag nästan täta genom att dra åt en av skruvarna lite extra

Fötter förfärdigade av Clasisjön vibrationsdämpande underlägg på plats, jag kanske limmade ihop nedre vänstra hörnet på luckan nu Obestämd nåja den går nog att få upp när det är dags, om det blir dags

Sen var det dags för den där skyddande gummilisten där fram

Nu är det i princip "bara" en transparant plastskiva som tak kvar och sen är skälva boxen färdig, sen är det dags för avluftningen

starhawk
0

Efter åtskilliga limmningar är nu plasttaket på plats, så nu är boxen färdig

Så nu kommer problemet, den är tänkt att stå här

Den kan iofs köras redan nu med slangen hängande ut genom fönsteröppningen men en plywoodskiva och utgångsventil finns så nu skall dom sättas ihop så att inga färgångor skall läcka tillbaks via resten av fönsteröppningen

Azgaron
0

Snyggt Starhawk!

Ser ut att vara lite ont om plats! Flört

starhawk
0

#24: Jo problemet är ju: var skall jag göra av det som ligger där nu? ett problem som jag fortfarande grunnar på

starhawk
0

Röjt bordet! två modellkartonger ligger nu i hallen och vänter på grovsophämtningen. Placerade boxen på plats och försökte montera på slangen, gick inte alls! Placerade boxen på köksbordet för analys, det visar sig att utloppet och slangen har samma diameter! man måste alltså ha ett passrör för att få på slangen. Detta hade jag ingen aning om, trodde förstås att slangen passade på det rör den var avsedd för. Men så kom jag att tänka på att utloppet som skall sitta vid fönstret hade någon teleskopisk variant och det inre röret hade den efterfrågade diametern. Sågade av röret på mitten, det var för långt och skulle sågas av i vart fall. Den överblivna delen passade perfekt i boxens utlopp. Jag limmade dit den med Araldite för att få det helt tätt och fäste slangen ordentlig med en snabb-slangklämma, Så nu återstår bara att såga hål i plywoodskivan som skall sitta i vädringsfönstret

starhawk
0

Plywoodskivan har fått sina hål, min första erfarenhet av hålsågar, fungerade bra. Det övre hålet är avsett för luftkonditioneringen, det undre för avluftning av boxen

Så var det då dags att limma dit dom båda utloppen, det blev två limmningar och här är resultatat insidan

Och utsidan

Sen kom boxen åter på plats efter slangproblemen

Sen återstod endast att kränga på slangen på utloppet och fästa den med den andra snabbslangklämman

Så! då var detta bygge klart! Hmmm…Obestämd vad ska jag göra nu då?… javisst ja! jag har ju några modeller att bygga på!

Joppo
0

Smukt!

johannespanzer
0

Mycket praktiskt Starhawk, tack för "reportaget"! Skrattande

#26 Slänga grejer! Är inte det olagligt, man vet aldrig vad som kan vara "bra-o-ha"! Flört

Azgaron
0

Tjusigt Starhawk! Ditt Sprayboxbygge blev väldans fint och det har varit intressant att följa!

Nu väntar jag på resultaten av användandet av den fina boxen! Flört

starhawk
0

Nu är det invigd! Erfarenheterna för närvarande:

Det blir lite mörkare i rummet, man tycker att det lilla vädringsfönstret inte skall ha så stor betydelse, men det har det.

Just när man sprayar luktar det lite, men det försvinner nästan genast när man slutar spraya, Den där kvardröjande lukten som man känner i köket även med köksfläkten på fullt sprut i den förra modifierade flyttlådan är ett icke saknat minne

Azgaron
0

Nice! Kul att det funkade så bra!

Bamseplaster
0

Fast du har väl inte tidningar för utsuget när du målar ? Borde inte tidningen ta bort all effekt av fläkten i så fall ?

starhawk
0

#33: Det är bara en tidningssida, för att spara filtret som ligger under, man riktigt ser hur sidan sugs fast när man sätter igång den. Jag tror knappast en tidningssida minskar effekten i någon större utsträckning