trävirke
Var på biltema o kunde inte låta bli. Köpte trästickor för kommande projekt som jag inte vet vad ska bli ännu.
Stickorna e 260x 15 x3 mm, raka o fina med skarpa kanter, sågade så fint att ytan faktiskt ser slipad ut.
Träslaget vet jag inget om men det liknar nåt mellanting björk/ek o är ganska hårt.
Jag kunde ine låta bli att köpa hyveln heller. 40 kr e ju nästan gratis.
Jag som bara skulle ha några slipapper. Ja, där ser man.

Ganska hårt? Det var det där materielet jag gjorde mina tidiga mastfiskar av. Det är ruskigt hårt.
Vi köpte ett gäng till frugans alster, men jag har varit där och norpat. Jag har bla gjort min jigg i det där materialet.
Men det är bra kvalitet, trots att det är säkert någon form av spillvirke.
En sådan där hyvel har jag också köpt, har dock inte hunnit testa den ännu.
Nu har jag testat hyveln o kommit fram till att den får godkänt tack vare sin tyngd, att man kan slipa/bryna skäret själv o att den inte är öppen i sidorna som på den jag hade innan. Jag har skurit mig ett par gånger på den sistnämda.

Den du skar dig på, var det den du köpte Clas Ohlson? Tänkte köpt en sådan, men har avvaktat. Är denna bättre tycker du? Fick annars för mig att Clas Ohlssons modell, var vassare, och därmed mer lämplig till balsa. Men det kanske inte har någon betydelse?
Jo.den är köpt på Claes Olsson och den e vassare o säkert bättre till balsa o det går ju också att sätta ett par tejpbitar nere på sidorna (vid bladet) eller ha greppet lite längre upp på hyveln.
Det är väl bara som jag e oförsiktig o förresten e det inga djupa sår. Det förargliga e väl mest om man blöder ner ett nästan färdigbearbetat stycke.

Uppfattat.
Det där med blod på träbitarna, det är verkligen inte kul. Har sluntit med skalpellen några gånger, och jisses vad dumt det kan bli då. Där är det ju faktiskt en fördel med plast. Lätt att torka av.
Fast de e klart, blod på däcket på ett vikingaskepp, kanske passar bra som "vädring"

Trevliga grejer Zander! Tack för "recensionerna" av 2 olika hyvlar.
Verkar väl mycket "lidande för konsten" att vädra med sitt eget blod. 
Men Joppo har testat åldring av trä med läderfärg. Nu när jag har er båda "träfanatiker på tråden", jag lovade honom att visa er det - kolla här i #4. Sen längre ner testar jag med "hogge special wash". Stickorna är såna där "kaffepinnar" från McDonalds (bok?) Jeppe testar på balsa om jag fattat rätt.