Heller Drakkar Oseberg 1:60
Jonssonligan bygger ju sina egna trämodeller av Oseberg på löpande band. 
Heller gav ut en byggsats (när?) av denna som jag köpte kanske 93 och startade på lite.
Har inga omedelbara planer på att fortsätta på denna, men tänkte bara visa lite, mest för Jonssonligans och min skull! 
Låddan (i uselt skick, men det är ovanligt tunn papp i den)

Lite av delarna, bl.a. de mysko årorna? Fel till antalet och dessutom, för långa?
Det knepiga maststaget (?) i gigantisk storlek!
Skåda dessutom spacklingsmardrömmen - gjutsjunk överallt där det på insidan finns såna där "stag" (japp, jag åker mycket båt…).
Sköldarna är ovala också, jag som trodde vikingarna hade runda sköldar (men jag är inte speciellt bra på vikingahistoria heller, eller ska vi säga jag är lika bra som Heller?). 

Kul!
Rätt eller inte (troligen fel) så gillar jag den här, byggde en till svärfar när han fyllde 50. Så här såg den ut när jag fick tillbaka för renovering. Gjorde om lite med mera ådring och färger på däcket och lite annat. Sedemera fick den stryk vid senaste flytten och ligger nu väldigt trasig men ska väl sättas samman vad det lider, igen….
Niclas

#3 Proosen, oj den har varit med om mycket din båt! Väldigt snygg tycker jag, om jag fått till den så hade jag varit mycket nöjd!
Hade du mycket sjunk på din och hur löste du det?
Det är väl lite 80-tal nästan över den, design på sköldmålningarna är ju rätt bizarra?

Oj, ett inlägg bara till dig och mig
. Tack så hjärtligt.
Men nu blir det nästan så att man skäms. Den ritning jag har, verkar inte ha mycket gemensamt med den båt du visar upp här. Kvaliteten kan man ju inte säga så mycket om, men utförandet verkar stämma bra mycket bätte.
Mastfisken (man får ju svänga sig med de ord man kan) verkar stämma bra. Och ornamenten i för och akter, är precis sådana som Oseberg har.
Kanske har Heller gett ut den i flera versioner? Som ni ser på den bild jag har, finns det både drakhuvuden och mastfisk som är hur lång som helst. Mastfisken på "min"bild sträcker sig över 6 spanter, medan Osebergs bara sträcker sig över 4. (eller nåt sånt) Markant skillnad i alla fall.
Oseberg är tillsammans med Gokstadskeppen det mest välbevarade skepp man hittat verkar det som. Gokstaskeppen har betydligt kraftigare mastfisk än Oseberg. Det skilljer om jag fattar rätt 150-200 år på dessa skepp, så utvecklingen har väl lett fram till hållbarare konstruktion.
Jag har passat på att läsa lite om båtarna när jag hittat bilder, men jag känner nu att jag borde läsa texten om båten lite mer noga, man missar nog en hel del intressant.
Sköldar… Ja, där vågar jag inte uttala mig. Grabben som lajvar, tillverkar bara runda sköldar.
Däremot hittade jag en förklaring på nätet angående formen på sköldarna till byggsatsen (jag har inte tidigare sett att de inte är runda).
När man hittade Oseberg, fann man tydligen rester av nåt tygstycke med broderade figurer. Dessa hade "ovala" sköldar. Problemet verkar dock vara tolkningen av detta. Är de ovala för att sköldarna var ovala, eller är de ovala för att brodyrtekniken inte tillät helt runda föremål? Jag har inte en susning.
Årorna håller jag mig nog till Billingboats utförande ännu så länge.
Hjärtligt tack för titten, båda två.

Osebergs skeppet är ju ett begravnings skepp som Heller har konverterat till ett strids skepp (läste jag nånstans) så då kan man väl hitta på lite vad som helst. Mitt ex överlevde flytten med tre tappade sköldar, men dom är tillbakalimmade nu
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#6 Jonssonligan - inga problem, bara kul! 
Mycket intressant där i din text.
Ja det var ju konstigt, den där ritningen är ju nästan ett annat skepp? Så ser inte min ritning ut.
Matfisk, eeh, mastfisk var det ja!
#7 Ja, du har en också Starhawk! De verkar tåla en del tuffas tag ändå! Coolness, vi får bilda klubb, fast det klart, min är inte ens klar! 
Ja det är väl ett av de finaste vikingaskepp man hittat, men jag minns inte, kanske den aldrig seglade överhuvudtaget, utan mera var en gravprydnad?
Var din modell också så här gjutsjunkig? Jag gav iallafall upp, för på den tiden fanns (visste jag i allafall) bara sån där 2komponents knådputty, som blev stenhård, det är den gulaktiga smeten där. Sen kom DR. Microtools röda enkomponentssmet på tub, det är den röda, men det var sånt galet spacklande, att jag gav upp!

Om jag förstår rätt så verkar Oseberg inte det idealiska skeppet för transport över de stora haven. Bland annat för dess förhållandevis låga reling och höga för och akter (vad det nu har för betydelse att de är höga?)
Men att det har seglat, de är de överens om. Kanske bara i samband med högtider och annat, eller så byggde man inte bättre båtar än så där, under denna tid. Bland annat så finns det tecken på reparation på mastfiskens (nu är det där ordet där igen…) främre del.
Gjutsjunkning?, nä du, det har vi inte på våra träbitar. Bara hål eller icke hål.

#8: Nä jag kan inte minnas att det var nåt gjutsjunkigt, och när jag stirrar på den nu så ser den bra ut. Ja den där knådmassan hade sina sidor, jag använde den aldrig till modeller, den var alltför hårdknådad för sånt, Tja jag använde den till min radiostyrda båt men den var ju glasfiber och plywood så det var liksom en annan sak. Jag använde den också till att tillverka en mellankoppling till airbrushen så man kunde använda en 12 volts madrasspump, funkade hjälpligt
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus