Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 6683 ggr
Jonssonligan
0

Riggtråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde ett fynd på Lidl idag. Eller om det är ett fynd eller inte, det får väl tiden utvisa. 2km, 1mm riggtråd för 39kr, är i alla fall en bra början. Fungerar det inte som rigg skulle man ju kunna virka ett segel av det istället kanske…Tungan ute

Problemet är att tråden är väldigt "luddig". Zander hade ett bra tips om att man kunde bränna av detta ludd, och det är jag inte främande för att prova, men jag undrar över lite infärgnings och vaxningstips (inte till håret på huvudet (det lilla som nu är kvar) ), utan till tråden.

Finns det färdigt vax att köpa, som ger rätt nyans och luddfrihet direkt? Eller ska man färga tråden först, sedan vaxa? Blir riggen klibbig sedan, så att allt damm fastnar, eller hur fungerar det?

Tacksam för tips.

/Magnus

johannespanzer
0

Intressant Jonssonligan.

Det enda vax jag provat var sånt naturvax (rent bivax) man köper hos sko/sadelmakaren för att vaxa tråd man syr skinn med. Det är rätt gult, nästan brunt vaxet så lite ändrar det ju färg, fast inte mycket, det är ju genomskinligt samtidigt. Har för mig att jag såg det senast hos slöjddetaljer (den där i "vanlig plastmugg").

Dels kan man smälta vaxet (här är en gammal makrillburk eler en värmeljushållare bra på spisplattan) och penslar (med en skrotpensel, ingen finkur för penseln detta…) på det. Eller så tar man lite på fingret och "handsmälter" det och gnider in.

Sen när det "torkar" blir det  "hårt" (ja tänk vaxljus eller så, men om ytan under är hård blir det ju hårt, snören blir stela), man kan ju bl.a. göra så här med trä, läder mm, det "härdar" nästan vaxytan. Det är lite klibbigt, men mindre klibbigt än säg häftmassa? Jag vaxade bälten, och det kom bara lite på klädernas sömmar sen när jag hade bältet på mig (detta var under min korta session i SCA - society of creative anachronism, var inte du inblandad också i nåt liknande?). Glad

Man tror att "fattiga" vikingar som inte hade råd med silver eller tenntallrikar hade vaxade trätallrikar.

Jonssonligan
0

Du, det där lät ju lite intressant. Tack för det. Man kan ju försöka färga tråden innan, och använda vaxet efteråt.

Har ju inte så långt till Skara, så det får kanske bli ett besök (igen). Dessvärre brukar det bli så dyrt, eftersom frugan också brukar hitta ett och annat som hon vill ha med hem…

SCA har jag inte varit i kontakt med. Kanske du blandade ihop det med min grabbs live-engagemang? Jag är allt för bekväm av mig för att lämna 2000-talets komfort. Kul att se på, men deltaga? Icke…

Vi får hoppas att de fattiga vikingarna åtminstånde hade möjlighet att skaffa bivax till sina tallrikar, så att de inte behövde ha öronvax…Tungan ute

zander
0

Det är ett problem det här med ludd. Vax eller hartz har jag inte provat eftersom jag inte har nåt sånt hemma. Men ställer mig frågande om lim fäster efter sån behandling (om man skulle behöva limma).

En metod har jag däremot provat. 30 % klarlack 70 % vatten, doppat tråden i blandningen o sen dragit den genom handen några gånger o låtit den torka sen. Bild på detta. Det är Billingboats riggtråd. Jag har mejlat dom o klagat, men får inget svar som vanligt. 

Bränningsmetoden är inte att rekommendera för färdigknutna riggar o.d. Men väl innan o då får man va snabb med lågan för att inte få missfärgning (sotning)

Jonssonligan
0

Det där såg ju inte fel ut. Det där har jag ju dessutom redan hemma. I alla fall vattnet…

Där borde man ju dessutom kunna färga vätskan lite innan och få det lite mörkare(om det nu behövs)

Tror jag kommer att prova bägge metoderna.

johannespanzer
0

#2 Jonssonligan, inga problem!

Ja så var det, din son hyrde vikingaskeppet tyckte jag jag läst!

öronvax, hehe Flört

Apropå dessa trådar, ingen som testat vajer istället? För jag har bytt ut vajer mot tråd, kanske tvärtom också funkar (fast krångligt kanske, men stabilt!).

Jonssonligan
0

Vajer kan nog fungera också, men jag bävar inför arbetet att få vajern genom alla hål och runt alla knapar Skrikandes.

Tycker att det är nog besvärligt med tråd…

Men jag tror nog att det blir snyggt.

zander
0

Test blekning av tråd.

Jonssonligan
0

Du, det där var intressant.

Vad är det för tråd, vanlig sytråd? Jag vill alltid ha en lite starkare tråd, typ "extra strong" och den känns lite glansigare, nästan , ja, plastig (i brist på annat ord). Är det en sådan tråd du testat på? Eller är det "riktig" riggtråd?

zander
0

Tråden jag testade var bomullsytråd som jag hittade en rulle av i frugans sylåda. Tjockare o starkare än vanlig sytråd o troligen väldigt gammal. Merceriserad vilket ger den en sidenartad glans o ökad färgupptagning enl. uppslagsverket.

Kan jämföras med björntråd som e superstark men den e aningen tunnare. Kollade detta i sybehörsaffären idag.

För en tid sen köpte jag corells riggtråd. Den var fin, inte skäggig o jag tror att den var gjord av lin. Men den var snordyr. Kostade 60 kr för 20 meter.

Jag tror att dom har vänt på siffrorna vid prissättningen. 3 kr/ m. Jag tänker inte låta dom råna mig fler gånger så jag jagar vidare. Segelmakaren nästa runda i stan.

Jonssonligan
0

Håller med dig.

Man får verkligen se upp när man handlar material överhuvudtaget.. Jag har tidigare använt mig av björntråd (frugan har en jätterulle kvar från tiden som sömmerska i skofabrik), och den kan ju komma till användning nu när du visat hur man bleker. Den är helt svart nämligen.

Men varför letar du mera tråd, den du visade på senaste bilden ser ju jättefin ut? Eller bedrar bilden mig? Visserligen säger du att du bara hittade en stump i frugans sylåda, men den typen av tråd finns att köpa fortfarande, om jag inte sett fel. Frugan har det bla till smyckestillverkning.

Jonssonligan
0

Hittade för övrigt lite prylar på Skara Slöjddetaljer.

Sytråd: 0,37 eller 0,28 kr /meter (beroende på vilken mängd man köper)

http://www.slojd-detaljer.se/PSLWeb/Product.aspx?productid=3157

Nåtlingstråd av lin: 1,04 kr/m

http://www.slojd-detaljer.se/PSLWeb/Product.aspx?productid=3134

Vaxad nåtlingstråd av lin: 1,32 kr/m (längd på rullen ej angiven, men misstänker att det är samma som ovan, dvs ca 85m)

http://www.slojd-detaljer.se/PSLWeb/Product.aspx?productid=3154

Färdigvaxad tråd låter ju trevligt, men dessvärre tilltalar inte färgerna mig. Vad tror du om de ovaxade? Sen återstår ju frågan: köpa blek och färga, eller köpa mörk och bleka?

zander
0

#10. Jag letar tråd för att ha olika tjocklekar med "rätt kvalitet" hemma o det roar mig att experimentera. Ja , man kan nog bli lurad att tro att tråden på bilden är tjockare än 0,5 mm. Men färgvarianterna stämmer iallafall. 

Ånej, jag hittade två kilometer tråd i hennes låda Hehe.

# 11. Jag tror på den ovaxade naturfärgade o färga själv.

Tack för länken.

Jonssonligan
0

#12-#10

Det är en anledning så god som någon. Tipsa gärna om det du hittar framöver.

#12 -#11

Får se om jag tar en sådan rulle vid nästa besök. Har ryckt i den förrut, men blev lite osäker. Tyckte att den såg lite tjock ut, men nu har jag kollat vad Billingboats skickade med i "Oseberg" (skala 1:25) och det är 1,2 mm. 0,7 borde alltså passa rätt ok till mina båtar (skala 1:50)

Tack för svar.

johannespanzer
0

#10 Oh, björntråd, nu går jag igång känner jag! Hittar inte den längre heller, men det finns nån som kallas jeanstråd som också är rätt tuff!

Är hos mamsen och botaniserar i hennes trådburkar och hittar en gammal

"extra strong grizzly 3 cord" Mölnlycke syttråd 100% Poly-pol y (?) fin mörkgrön färg, har jag lagat ryggsäcken med flera gånger.

den är nog för gammal för att hitta igen, men denna verkar bra:

Gutermann 100% polyester "jeanstråd" (kallar de på syaffären den) M782 col 968 (det är som jeansgul trådfärg det) ser rätt "repaktig" ut i strukturen

Jonssonligan
0

Ja, visst är det surt när man inte hittar sina gamla favoriter.

Gutermann är nog samma som de har på Slöjddetaljer. Får rota runt i deras hyllor när jag åker dit (hinner man med det på lördag tro…får försöka förankra det hos frugan.)