Airbrush problem!
Igen! Eller fortfarande?
Nu bygger jag en A-1H av Monogram. Började på den för över 20 år sen tror jag, men kom inte så långt. Nu har jag till slut kommit så här långt att det är dax för målning.
Min airbrush fungerade bra när jag målade mitt senaste plan, en J28. När jag skulle börja med det här krånglade det lite. Jag minns inte hur nu, men jag fick igång den i alla fall och det blev fint lager silver som grund. Det är Gunze laquerfärg som jag använde, som jag hade kvar sen jag målade en P-47 för ca 10 år sen. Den var spädd och klar.
Det krånglade lite igen när jag skulle måla det vita på undersidan. Humbrol 22 med Humbrol Thinner, spädd ca 50-50. Funkade bra när jag fick igång den.
Jag avbröt och skulle fortsätta igen nästa dag, men nu funkar den inte alls bra. Som det är nu så verkar den inte suga upp färg ur burken. Jag har en som sitter under sprutan.
Vrider jag på kompressorn till max så bubblar det lite. det har bubblat när jag försökt innan också, men nu verkar det inte hända nåt alls.
Ibland kommer det några svaga pustar fram, men inget som kan användas till att måla med. Idag när jag testade med bara Bencho 14 så kom det fram ganska bra såg det ut som, men när jag provade med färg så gick det inte alls. Då spädde jag ännu mer, men inget händer.
Nu alltså, verkar det som om den inte suger upp färgen alls och det bubblar inte i koppen.
Jag har rengjort och försökt få fram färg flera gången, men inget funkar.
Vad kan det vara för fel?
Magnus.

Vad är det för märke på airbrushen ? Om den inte får fram luft är det ju stock någonstans. Ta isär och inspektera allt, lägg delarna i avfettning. Prova sedan spruta igen.

Den jag har är en Gunze ( http://www.luckymodel.com/scale.aspx?item_no=GU+PS262 ). Jag har plockat isär, gjort ren och satt ihop, men ska försöka igen.

Ja, kanske att jag har löst problemet. Allt var rengjort utom på ett ställe som jag glömt. Det var gängor och en skruv som var bortglömda. Jag har inte provat måla ännu, men det ska bli spännande att se om det verkligen är löst nu när även det stället är rent!
: )

Hoppas det löser sig för dig. Den funkade ju förut, annars kan det vara någon packning som är dålig och läker.

Tack för hjälpen Bamseplaster. Det verkar funka nu och det är det goda nyheterna. De dåliga är att nu har färgen blivit alldeles för tunn så det verkar inte bli något målat alls ändå! Fast det löser jag nu genom att hälla i resten av Humbrol 34!
Aldrig ska nåt funka bra på en gång. Det hade ju bara varit fel då!
Följ det spännande dramat!
Magnus.

Många fula ord blir det nu! Jag ger nästan upp nu! Det är något som inte stämmer och jag vet inte om det är jag eller sprutan.
Ren förtunning verkar gå bra, men inte färg, och den är ändå förtunnad till ca 70-80%. Har haft den ännu mer förtunnad, men det funkar inte.
Det kommer lite bara ett kort tag. Bara lite varje gång, nästan, jag trycker ner avtryckaren.
Ska väl ta och se om jag kan hitta nåt mer ställe att göra ren på den nu…
Magnus.

Vad kör du med för lufttryck?
Stefan - Modellbyggare

Jo, jag har prova med olika tryck. Först hade jag runt 2-3 och det fungerade bra. Sen har jag prövat med olika ända upp till det högsta.
Nu har jag gjort ren ännu en gång så jag ska försöka igen.
Magnus.

#11 2-3 låter högt i mina öron! Oftast jobbar jag mellan 1 - 1,5 utom då jag gör rent den.
Stefan - Modellbyggare

Verkligen tålamodsprövande! Jag ger upp nu snart, för det blir inget och den kommer inte igång efter alla försök.
Det verkar funka med ren thinner och färg som är förtunnad så mycket att det inte är färg längre utan en färgad thinner!

#13 Någonstans sitter det, troligen, torkad färg eller dylikt som täpper till färgflödet. Själva luften verkar ju komma fram som den ska. Du skrev att du använt Gunze silver (aluminium?) Laquer? Antar att du menar Gunze Mr Color. Det är säkert en bra färg, men den torkar snabbt till en hård yta och den kan vara väldigt svår att få bort. Speciellt metallfärger är "tuffa" och i och med att det rör sig om en aluminiumkulör så kan det vara svårt att se dessutom. Har du kollat munstycket ordentligt?
Över 2 bars lufttryck ska du inte behöva använda, även om det är en airbrush med underliggande färgkopp.
/Stefan

Hej!
Jag har själv haft samma problem med en Badger spruta,som bara fungerade ett par sekunder i början, just närluften sattes på.
Det visade sig vara två saker, färg i munstycket, som jag fick bort,mha cellulosaförtunning, samt att det lilla ventilationshålet i locket till färgburken, var igensatt med färg.
Kolla även locket, sprutan kan ju endast suga färgen när hålet är öppet.
Mvh
Jesper

Stefan, Jesper, tack för det. Jag ska kolla noga igen. Hålet i locket är inte igensatt har jag sett, men ska göra ren det ordentligt ändå. Ska också se om det är färg nånstans och göra ren mustycket igen också.
Lufttrycket har jag ändrat på ända från 0 till max och det händer väldigt lite vid alla inställningar där emellan.
Det var Gunze Silver Mr Color jag använde, men kom på nu att jag använde inte Gunzes egen rengöring för det som jag har och ska se om det kan hjälpa på någotvis. Det blev en väldigt fin yta när dfen torkade märkte jag!
Tack för råden!
Magnus.
#16 Ingen orsak, hoppas att du hittar felet. Gunzes Mr Color är en "Lacquer" (vet inte den korrekta benämningen på svenska) som torkar till en hård yta med ett väldigt tunnt ytskikt. Det blir oftast en väldigt fin yta på modeller, men det kan vara ett litet h-e att rengöra airbrushen efteråt. Tror att du har torkad färg någanstans i munstycket, men det är bara en gissning. Oavsett inställt lufttryck, så kommer det väl luft när du trycker på avtryckaren?
Ja, som sagt - hoppas att det löser sig. Nu vill jag inte låta som en besserwisser, men just detta problem är en av anledningarna till att använda akrylfärg vid airbrushing. Det är så oerhört mycket lättare att rengöra. En annan är att förtunning till Lacquer är "ohälsosam", minst sagt. Även om jag också tycker att Lacquer-färger ger fint resultat…
/Stefan
Jag kör med de här Mr.Metal acrylics. (nedre halvan på sidan)
Går lätt igenom sprutan och kan rengöras med T-röd.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#18 Intressant. Är Mr Metal vattenlöslig?
/Stefan

Om det inte har löst sig för dig så kan det kanske vara samma problem som jag hade på min badger en gång och felet då var att det var en packning/o-ring som hade svällt upp och täppte till, o det bara pga, att det hade kommit lösningsmedel på den…
Jag köpte en ny genom Rebell-hobby och bytte den…Efter det så har sprutan funkat helt broblemfritt…

Kan det här ha att göra med att jag använde laquerfärgen, för efter att jag använde den har det krånglat ordentligt så här. Jag har inte gjort något med sprutan sen senast, för det har varit dryyyyygt!, men nu ska jag ta tag i det och försöka göra ren ordentligt ännu en gång. Ska blåsa ur munstycket ordentligt och även smörja en o-ring där avtryckaren går ner för när man tryckt ner den tar den sig sakta upp igen, så det har nog kommit lösningsmedel där när jag gjort ren den tidigare gissade Halvar.
Återkommer med rapport!
Magnus.

#21: Hoppas det där eländet ordnar upp sig! Lycka till!

Tack, ElLobo! Min spruta är bra och jag vill helst inte köpa en ny, men som det ser ut nu blir det nästan så, med denna som krånglar och gängpaj på den andra.

Attans osis! Har läst i tråden här, låter lite som när jag kör "fulfärg" - utspädd konstnärsakryl genom sprutan. Får stopp och "bubbel". De felen jag haft då var dels dåligt åtdragen munstycke, men mest att jag tror färgpigmenten är för grova. Har en spruta med nål 0.25mm den kör igen direkt, men "biltema"sprutan med 0.3mm klarar sig bättre faktiskt, men kör igen den med, speciellt med "jordiga" (jordtoner) färger, Tror att det är extra grovt pigment i dem av nån anledning. Misstänker att de flesta metallfärger har rätt grova pigment också (i princip malen metall?). Späder extra samt "topzar" sprutan i fronten varje 10: sekund ungefär, så funkar det något bättre.
Sen har du ju en bottenmatad "sugspruta" (det lät ju inge bra men jag vet inte vad den kallas) den har ju lite extra delar om jag fattat rätt, sugslang och så som måste göras ren,måste väl finnas nån ventil också (?) jämfört med en toppmatad "gravitationsspruta". Men å andra sidan skvimper färgen inte ut!

Funderade precis på en biltemaspruta idag, men ska vänta och se hur det går nu när jag gör ren min. Det låter som om vi har liknande problem, så det är nog några pigment som jag inte har fått bort ännu. Ska spruta med ren thinner ett tag.
Det här är lite långsökt men får kompressorn luft? Jag hade problem med att det gick att spruta ett par sekunder sedan dog sprutan. Senare gick det att spruta men den dog igen osv. Det visade sig at luftfiltret på kompressorn hade blivit igensatt så den producerade inte tillräckligt med luft. Jag provade utan luftfiltret och då sög kompressorn i sig luft utan problem och det gick att spruta. Jag använder akrylfärg så luftfiltret gjordes ren med Ajax fönsterputs och sattes tillbaks och det har funkat efter det. Jag hade förut en "gasmask" där jag använde ett hushållspapper som förfilter. Den tog åt sig färgdammet så att det inte satte igen det riktiga gasfiltret. Hushålspappret sattes också igen så det blev trögt att andas så akrylfärg är inte så nyttigt heller. Jag använder nästan bara akryl så jag har gått över till enkla dammasker istället för dom klumpiga gasmaskerna. Dessutom har jag lärt mig att spruta med så lågt tryck att det inte dammar så mycket. Men eventuellt färgdamm vill jag inte ha i lungorna. Den lär visst stanna på lungväggarna och inte brytas ner av kroppen.
Jag har egentligen ingen lösning på problemet, men färg är färskvara! Blanda aldrig mer färg än vad du gör åt för just den omgången. Jag kör aldrig med gamal spädfärg, jag har många dåliga erfarenheter av det. Skulle jag blanda för mycket häller jag som regel tillbaks den lilla skvätten i orginalfärgburken, detta går inte om man specialblandat en kulör dock. Nackdelen med att hälla tillbaks färg är väl att man senare inte kan mäta slavsik med färg och hur mycket thinner man ska ha, detta får man höfta - men det gör jag alltid då alla färger faktiskt inte har samma konsistens!
Lycka till!
//Marcus

#26: Jag tror knappast något färgdamm stannar på lungväggarna Orso, lungväggarna är klädda med en tunn film slem som ständigt förflyttar sig i riktning mot svalget. Detta system är avsett att hålla lungorna fria från damm och pollen och jag tror knappast färgpartiklarna är så annorlunda. Med detta menar jag inte att man skall strunta i färgmolnen man orsakar utan i görligaste mån göra sig av med dem och undvika att andas in dem.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus